torsdag 8 mars 2012

Klaus Kern och V75

Många har olika lösningar för Svensk Travsport. Jag hade ett samtal med Klaus Kern i förra veckan och det var rätt intressant. Han hade lite av samma tankar som mig angående ett stort problem i Svensk Travsport.

Enligt Klaus är problemet att det slutar för många amatörer. Han hade fem hästar i stallet som var för dåliga för att försörja sig i proffsträning, men skulle vara nyttiga amatörhästar. Han har haft dem ute för försäljning under en längre tid, utan att det varit några amatörer som visat intresse för dessa.

Klaus vill satsa på att köpa nya unghästar, men han kan inte göra det förrän han blir av med dessa hästar. Nu har han varken råd eller plats för att köpa nya unghästar. Enligt Klaus så var han långt ifrån ensam med detta problem. Han vill se en ökad satsning på bredden och att det satsas på att behålla amatörerna, samt rekryteras nya. Om det inte görs, så ser han en stor fara för framtiden.

Jag tycker att det var intressanta ord från Klaus. Det bekräftar till stor del min egen syn. Jag ser travet som en slags näringskedja där alla är beroende av varandra för att vi ska få hjulen att snurra. Tyvärr är det alltför många som enbart ser till sitt eget hus, vilket knappast blir hållbart i längden.

---

Jag tjatar igen om att alla travbanor borde få sin årliga V75-dag. Det är så självklart att jag blir less på mig själv att behöva ta upp ämnet. Jag har hävdat bestämt att den dag som flyttats från Solänget/Dannero till Bergsåker knappast gör att Bergsåker kan leverera ett bättre publikt evenemang med sin sjätte (eller är det sjunde) V75-dag i jämförelse med vad Solänget/Dannero skulle kunna göra årligen med sin enda tävlingsdag.

Mina farhågor har besannats, om man ska tro denna insändare som besökte Bergsåkers senaste V75-dag.
http://dagbladet.se/insandare/1.4441027-oglamourosa-v75-tavlingar

Jag hade läst ett mindre smickrade foruminlägg från en person som hade besökt Solvallas senaste V75-tävlingar. Nu hade det ramlat bort från forumet, så Solvalla klarar sig från den kritiken denna gång.


Sprid V75 över hela landet! Jag är övertygad om att det kommer att ge ovärderlig PR för travsporten på dessa orter, istället för slentrianmässiga tävlingsdagar på storbanorna. Det skulle även gagna småbanornas möjligheter till att bli lönsammare. Skapa större intresse o.s.v.

4 kommentarer:

  1. Men tro f** det att amatörer slutar. det är hela tiden en höjning av licenskostnaden Många är amatörer som går på vanligt 7-16 jobb och ska träna häst efter arbetsdagen. Det är ju ingte direkt glamoröst att bege sig ut sena vardagkvällar, man gör det ju för att man gillar hästar & gillar sporten.

    Men någonstans finns det en smärtgräns för amatörer. Dessutom så har man bestämt att en del banor ska man ta död på och andra ska gynnas. Som i detta fall att ta bort dagar för Dannero & Solänget till Bergsåkers fördel.

    Passar man sig inte har man snart många pyttesmå banor som Lycksele. Är det den utvecklingen vi vill ha?

    Det är som du skriver en överhopad mängd av travhästar till salu.

    Jag tycker de beslutande måste sätta sig på kammaren och verkligen fundera på travets framtid!! Det är snart fem i tolv!!

    //Travamatör (än så länge)

    SvaraRadera
  2. Jag var i Kalmar i går till V75 och tänkte jag skulle gå ner till amatör huset som ligger efter mål linien. Dom senare V75 tävlingar jag har vårit der har der vårit öppet och serveret kaffe mm och med en fin utsikt över banan från deres teresse tycker man det är en trevlig ställe att upphålle sig på.
    Till min förvåning var der ingen inne i huset ( vet ej om den var stängt) och 3 stycken aamatör som sat på teressen. Jag frågade om varför det inte var några amatör på plats och fick svaret att ingen ville hålle i det och derför var det dött.
    Då tänker man vår har antusiasmen tagit vägen och är sporten drabbat mera end man tror ??

    SvaraRadera
  3. Det är inte bara amatörer som slutar. Även små proffstränare på mindre banor slutar. Sakta men säkert försvinner travet bort från landsbygden. Precis vad den sk toppen vill.
    Satsas det lite mindre på landsbygden, så försvinner lite av travet och sedan säger "topparna". -Se det är ju ingen som satsar, vi tar bort ytterligare en tävlingsdag till nästa år.
    En ond cirkel.

    SvaraRadera