onsdag 7 mars 2012

Lite blandat

Hallå, om det finns någon kvar där ute...

Det har varit massor av roligt jobb, så det har inte riktigt funnits tid för bloggande. Däremot finns det massor av ämnen att skriva om. Jag tar några snabba här, så ska jag försöka hinna med ett till inlägg senare denna vecka.

Jag har bl.a. jobbat med att förbereda mig inför avelsvärderingen på Axevalla v.11. Det var lite häftigt att se att Marshland (5,5 Mkr) är den 19:e avkomman till Elitstoet Trapped. Trots att hon var 25 år när han föddes, så blev han hennes vinstrikaste avkomma. Hon har även lämnat miljonärerna Traffic Jam (första avkomman, tjänade 4,6 Mkr och är Elitsto) och Mousetrap (1,3 Mkr). För Marshlands del, så har han en far i From Above som inte heller bär på det yngsta och modernaste blodet.

Nu är fölningarna igång och det är mycket spännande för er som väntar föl. Det går oftast bra, men ibland händer det också tråkigheter. Därför tipsar jag om Föl- och Ammajouren. Kom ihåg att den inte enbart är till för travhästar, utan den är kostnadsfri och tillgänglig för alla raser. Telefonnumret till jouren: 073-314 13 16. Lägg in numret i adressboken, NU!

"Jouren drivs  tillsammans av Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Travhästen (ASVT), Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen (ASVH), Svenska Hästavelsförbundet (SH) och Svenska Fullblodsavelsföreningen (SFAF)."

En mycket intressant artikel på asvt.se angående genforskning. Finns här! Lisa Andersson på SLU kommer och föreläser i ämnet på årsstämman den 17 mars.

En liten sportfråga. Det blev livat häromveckan när storfavoriten Västerbo Realkiss ströks sent, pga tränarbyte. Jag förstår att hästar som säljs eller byter tränare, borde få strykas. Däremot borde det finnas en regel som gör att det inte är en giltig strykningsorsak under tävlingsdagen. Detta för att säkra spelsäkerheten. Vet man att hästen ska starta på lördag, så får man göra klart affären senast fredag - om man vill kunna stryka hästen. Tycker jag, i alla fall.

Det blev inte mer än så här idag, men jag har mer att skriva om senare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar