torsdag 21 april 2011

Kommentarer 1

Alltid lika uppskattat med kommentarer. Här kommer svar på gårdagens...
Anonym: 10 Elit ston av 153 är miljonärer !!
Över 100 Elit ston har inte tjänat över 100,000 Sek..... detta enligt blodbanken.
Därför väljer jag hellre den ostartade helsystern än det miljon vinnande stoet.
Statistik kan bevisa det mesta... Så här ser jag på dessa siffror.

Lyon är känd som den förste svenskfödde miljonären. Han föddes år 1964. Hur många ston födda 1970 och tidigare blev miljonärer? Jag vet inte, men vågar gissa att det maximalt är en handfull. 60 av 159 (38%) Elitston är födda 1970 eller tidigare. Det är väl inte "konstigt" att dessa inte blivit miljonärer?

Det var förmodligen inte så många ston som blev miljonärer under 70-talet heller. I alla fall väldigt få, om man jämför med hur många ston som tjänade under 100.000 kr. 45 st Elitston är födda mellan 1971-1980, dvs 28%.

Kvar finns då 54 st Elitston och om 10 st av dessa är miljonärer, så är det 18,5%. Jag tror då att kategorin miljonärskor är överrepresenterade, eftersom knappt 1%* av populationen som blir miljonärskor. Däremot finns det väldigt många ston som inte tjänar över 100.000 kr. Jag har svårt att tro att det skulle vara en "fördel" att ta ett ostartat sto före ett sto som har presterat, därmed inte sagt att ett ostartat eller omeriterat sto kan lyckas i aveln. Absolut, men det finns fler att välja bland.

*) Kullen född 2000 är den senaste stokullen som gick i pension. Av de 2.493 ston som föddes detta år blev 11 miljonärskor. Det är 0,44% av kullen.

Det viktigaste är återigen att se NÄR har stoet tjänat sina pengar. De exempel som jag tog upp i förra inlägget:
  • Nealy Lobell tjänade 818.635 SEK redan som 2-åring och segrade då i flera Stakes-lopp i USA.
  • Grades Singing har jag inga exakta uppgifter på, men som 3-åring segrade hon i Lady Suffolk och redan som 4-åring tillhörde hon den yppersta eliten då hon segrade i Maple Leaf Trot, Breeders' Crown och var tvåa i Åby Stora Pris.
  • Ina Scot behöver väl ingen presentation? Kriteriet, Breeders' Crown som 3-åring och Stochampionatet, Drottningens Pokal, Derbyt och Europaderbyt som 4-åring. Hon blev miljonär som 3-åring.


Anonym (forts.): "När jag väljer ston ...
Ston skall komma ur mycket bra möderne.
När jag köper dom skall dom vara ganska unga.
Gärna ha elithingstar som pappa och en bra hingst stam med Super Bowl eller Speedy crown i sig. Mamma får gärna vara ostartad MEN skall ha visat talang som unghäst."
Jag håller med om det mesta. Bra kriterier, tycker jag.

Även "s" har kommenterat gårdagens inlägg.
"Det är inte så många ston som kommer ut och får tjäna sina pengar. "INGEN" vill ju dessutom köpa sto i dag?? Eller?! Så det är ju inte så konstigt att inte ston får chansen om man säger så."
Ja, det är väl delvis sant. Trots allt så tar stona en allt större andel av priskakan idag, tack vare de satsningar som görs på stona. Eftersom vi kör om mer prispengar än någonsin, så borde det vara gynnsamt att köpa ett sto. Jag tror dock att det också är en "myt" som sitter i ryggmärgen på många köpare, att ston inte kan tjäna pengar. Det är nya tider nu, även om det fortfarande finns en del att jobba på i just stofrågan.
"Sedan så är det "många" uppfödare som inte heller vill sälja sina ston till vem som helst heller JUST för att dom vet att dom hamnar i avelsboxen mer eller mindre direkt."

Det kan också vara så. Får man välja, så är det klart att man helst ser att stoet hamnar hos en tränare som ger stoet förutsättningar att kunna tjäna pengar. Det gynnar också värdet på "mamman" och kommande avkommor.
"Jag tycker det är intressant med ston som visat att dom har lite fart under skorna o drar mig då inte för att köpa ett sånt MEN finns det fina välstammade ston att köpa även som unghästar så vill jag först ha dom på banan innan dom sätts i avel."
Ja, visst borde det vara större chans att lyckas med ett sto som visat någon form av talang?
"MER och FLER stolopp skulle göra det mer attraktivt att äga o tävla ston och då skulle vi säkerligen få se FLER SENA ston i avelsboxen. I dag blir det så tydligt att antingen tävlar ett bra sto ganska länge eller så inte alls."

Som sagt, det har faktiskt hänt en hel del när det gäller förtjänstmöjligheterna för ston. Det finns också mycket kvar att jobba med i denna fråga och den frågan drivs med "prioriteringsflagga" av både ASVT och BAS tillsammans med Svensk Travsport.

Om det inte dyker upp något speciellt, så tänkte jag ta påskledigt från Bloggen. Jag kan redan nu förvarna om att det på sin höjd blir sporadiskt bloggande under nästa vecka. GLAD PÅSK!!

Kommentarer 2

Fortsätter med fler kommentarer... Jättekul med många kommentarer!!
Johan: Detta kan vara en teori skjuten helt från höften men är det inte så att om man tittar på duktiga ston som tjänat mycket pengar efter Speedy Crown kontra Super Bowl. Är det inte så att det är oftast Speedy Crown Stona som lämnat bäst avkommor?

Och om man fortsätter att titta på Super Bowl kontra Speedy Crown så verkar det generellt
bättre att betäcka en fransk hingst med en speedy crown märr än en super bowl märr. Är det så eller är det bara något jag har fått för mig?

Har en egen teori om att ska man betäcka så kan man gärna ha super bowl på fadershingsten i något led men jag vill helst undvika att ha det på modersidan därför att skulle det bli ett sto så ser jag det som svårt att se att det kommer bli en bra avelsmärr då.

vet om att detta är kanske helt galna ideér men det är lite av mina avelstankar.
Kan det finnas någon som helst relevans i detta?
Jag har ingen undersökning att luta mig mot, men personligen gillar jag Super Bowl-ston. De två som jag har/haft är både ur den hingstlinjen, efter Super Arnie resp. Supergill. Super Arnie har börjat bra som morfar och jag tror han kommer att ligga bra till fler år framåt. Jag ser ingen nackdel med att korsa franskt på Super Bowl, men jag har heller inte kollat upp detta. Bobtail är det första exemplet som poppar upp...Stargirl är ett annat. Jag vill inte avfärda din avelsteori, men jag kan heller inte styrka den eftersom jag saknar fakta.
Anonym kommenterar: "Att speedy Crown ston är extra lämpade till franska ston håller jag med dig om.
Speedy crown lämnar rentravande avkommor som hjälper den franska lite skuttande stilen att bli mer rentravande. Att inte vilja ha ett sto efter Super Bowl .. Hm kolla blod banken på Super Bowl som morfar så får du se vad han lämnat. Enligt PJ på blodbanken kan man även in avla på Super Bowl länk här :
http://www.stallbredbyn.com/pdf/inavel.pdf
Så njea både Speedy Crown och super Bowl är fina att ha med på hingst sidan på mödernet.
Lite hårdare avkommor med Super Bowl blod ( ibland lite galna )och snälla med Speedy Crown brukar man generellt säga."

Jag kan generellt hålla med om detta. (Undantag finns alltid.)
Här finns ytterligare en "inavels-undersökning" som är nyare,
http://www.stallbredbyn.se/pdf/inavel-2005.pdf
Anonym igen: "Äras den som äras skall ....
Det är ju Herr bredbyn / uppfödarbloggen til och med som gjort undersökningen inte PJ.

stort misstag av mig ... ber om ursäkt."
Haha...det är lugnt. Man kan också säga att utan Blodbanken, så hade jag inte kunnat göra undersökningen. Den äran ska "PJ" ha alla dar i veckan!

onsdag 20 april 2011

Presterande ston

"Bra ston som tjänar massor med miljoner och tävlar till de blir gamla blir aldrig bra i aveln." Har ni också hört detta påstående? Jag har hört det flera gånger. Ligger det någon sanning i detta? Det är såklart tidskrävande att göra en omfattande undersökning, men jag ska komma med lite resonemang och exempel kring detta. Jag kanske är ute och cyklar som vanligt i mina resonemang, men såhär tänker jag i alla fall.

NEALY LOBELL - järnladyn som deltog i FEM raka Elitloppsfinaler och var prisplacerad samtliga gånger mellan 4- och 8-års ålder. Hon gjorde 114 starter och inledde karriären i Nordamerika som 2-åring med 13 starter. Hon gick till avel med nästa sju miljoner på kontot. Få ston har tävlat så hårt och framgångsrikt som henne. Vad har hon lämnat i aveln? 9 avkommor.

Tre miljonärer
- Herr Jägermeister, *1.10,7ak - 4.421.627 SEK
- Blue Canyon, 1.12,3ak - 1.326.200 SEK
- Super Queen, 1.12,2ak - 1.037.890 SEK

Tre "startande"
- Macarena, 1.14,8ak - 107.500 SEK
- Jula Nettan, 1.17,2m - 28.500 SEK
- Sugar, 1.17,0ak - 24.276 SEK

Tre ostartade

Hennes avkommor har i snitt tjänat 771.777 SEK. Hon har alltså på nio avkommor lämnat tre miljonärer (33%). Att få tre miljonärer klarar inte många avelshingstar, trots att de fått flera hundra avkommor.

Exempel på hingstar, (svenskfödda avkommor)
Malabar Circle Ås - ca 200 avk i startbar ålder, en dubbelmiljonär.
Gidde Palema - ca 500 avk i startbar ålder, två miljonärer.

Andra fina tävlingsston:

Grades Singing, 148 starter och 17 miljoner
11 avkommor - 9 startande - 1.050.906 SEK/avk
Smashing Victory, 1.11,1ak -  8.329.547 SEK.

Ina Scot, 90 starter och 20 miljoner

5 avkommor - 3 startande - 563.419 SEK/avk
Paul November, 1.10,5ak - 2.067.168 SEK

Ja, det var några exempel i alla fall. Det finns säkert fler, liksom det finns exempel på ston som har totalt misslyckats också. Det handlar ofta om orimliga krav. Kan man förvänta sig att alla avkommor till Nealy Lobell ska bli lika bra som hon själv har varit? Alla avkommor efter Viking Kronos blir inte heller superbra.

Andra orsaker som gör myten om att presterande ston inte blir bra i aveln.

- NÄR har stona presterat. Ofta har ston som tävlat upp i åldrarna inte så vassa unghästmeriter. De kanske tjänat sina pengar som "äldre ston" och arvbarheten på dessa prestationer är nästan obefintliga.

- AVELSFRAMSTEGET missgynnar de ston som går till avel som 8-, 9-, 10-åringar. Eftersom genomsnittet för varje svenskfödd 3-åringskull blir en längd bättre per år. Då blir det "5 längder" tuffare för det som som går till avel som 10-åring, jämfört med stoet som går till avel som 5-åring.

- ANTALET avkommor blir också oftast färre för det sto som går till avel som 10-åring, jämfört med det som avelsdebuterar som 5-åring.

Jag har också hört talas om att bra tävlingsston sällan blir bra mödrar, men istället lyckade som mormödrar. En sak som man ska ta i beaktning är att ett sådant sto oftast får betydligt fler avkommor som "mormor", än som "mor".


Jag skulle inte rata en häst "på grund av" att den har en framgångsrik mor (som unghäst) i alla fall...sedan kanske det blir "överpris" på en sådan avkomma, men det är en helt annan historia.

tisdag 19 april 2011

Matlagning

Jag var på konferensresa till Göteborg i helgen. (Ni som inte vill läsa om mitt liv, utan bara om trav kan surfa vidare härifrån redan nu.)

Jag behövde inte svälta i helgen i alla fall. Vet inte när jag åt så mycket på samma dygn...utan att ens bli mätt. Vi började direkt på fredagskvällen när vi landade på Arlanda. Min resekompis Torbjörn hade en polare som hämtade upp oss och vi drog till hans stamhak på söder. Ibland underlättar det att vara stammis. När vi kom in var det först full och de skulle stänga. Sedan fanns det en plats...sedan tre platser. Det var slut på schweizerschnitzeln, men till slut fanns det tre kvar. Det var tydligen en specialitet på stället. Nåja, vi fick vad vi ville ha och det var....FANTASTISKT gott. Jag kan varmt rekommendera Humlehof som ligger i korsningen Folkungagatan-Götgatan. Nu skulle de renovera köket, så det är stängt denna vecka.

Upp i ottan på lördagen och det blev en första frukost på Arlanda. Sedan när vi kom till hotellet i Göteborg fanns det bara ett fåtal rum lediga (kl. 9.30 och normal incheckning är ju betydligt senare) och dessa prioriterades till de kvinnliga resenärerna i sällskapet. Övriga fick hotellfrukost. Gratis är gott och jag klev på frukost nr 2. Sedan ut på Åby där de bjöd på rejäla mackor = frukost nr 3.



Mellan all mat, så hann vi få en gästföreläsning av Lasse Kronér. Han var intressant att lyssna på och det handlade mest om improvisation och direktsändningar. Lasse ser precis här att jag fipplar med mobilen och tror att jag filmar honom. Då kommer han och snor min telefon...

Sedan får jag tillbaka den. Jo, det var på skoj. Lasse gjorde ett positivt intryck!

Efter en sväng på stallbacken, så blev det dags för en 3-rätters lunch. Jag hoppade laxfilén till förrätt, men varmrätten Kalvfilé Oscar var jättegod. Ja, efterrätten slank ner av bara farten.

Fick också lyssna på när radiosportens Rikard Olsson intervjuade Björn Ferry. Det var också intressant. Det var klart underhållande att lyssna på Ferry.

Ja, det kördes trav på Åby också, men eftersom jag lovat "inget trav", så hoppar vi det i DENNA blogg.

Nästa punkt på (mat-)schemat var Smedjan på Sjömagasinet. Alla utom jag hade uppfattat vad det handlade om. Jag trodde det var till att sätta sig på finkorg och njuta av maten. Nä...det var VI som skulle laga maten... Intressant koncept! Vi fick bli guidade i matlagningens konster av stjärnkocken Ulf Wagner. Han som bl.a. ordnar maten till "Stjärnorna på slottet". Mycket trevligt!

Inte Wagner...det är Malla som rör om svampen.

Vi delade in oss i tre grupper, för-, varm- och efterrättsgruppen. Själv hamnade jag i förrättsgruppen. Vi tillagade både pilgrimsmusslor och kungskrabba. Jodå, vi lyckades rätt skapligt.

Wagner instruerar hur man tillreder en Hollandaisesås...

Peter Vougt är inte bara fotbollsallsvenskans yngste målskytt, utan en kryddstark kock också.


Här är varmrättsgruppens lammsadel som de plastat in och ska stoppa in i ugnen. De körde varianten att först ungssteka till 55°. Sedan brynde de köttet precis innan serveringen istället. Till lammsadeln fick vi en risotto.
Några "chillade" med ett glas vin i soffan...

Lite action bland efterrättsgruppen...

Efterrätten bestod av Päronstrudel med karamelliserande nötter, chokladmousse och vaniljparfait. Såklart lika fantastiskt gott som det låter.

Middagen blev riktigt lyckad. Dessutom fick vi passande drycker till detta. Slutsatsen jag kunde dra var att råvarorna är viktigare än kocken. Eller? Hur som helst, så var det ett riktigt kul initiativ och en lite annorlunda grej att göra. Lärorikt också. Testa gärna om ni får möjlighet någon gång.

Imorgon lovar jag att vara åter på travspåret, men när man varit på Åby så kan man lätt hamna på fel spår...open stretch eller spårvagn.

måndag 18 april 2011

Måndagsblogg

Hemma igen efter en mycket trevlig helg i Göteborg. När man tagit ledigt en helg, så finns det gott om arbete kvar när man kommer hem. Jag hoppas hinna jobba undan idag, så kommer jag åter imorgon med en rapport från Göteborg.

Då ska jag berätta lite om matlagning. Det är ju populärt och inne för dagen.

fredag 15 april 2011

Auktionskatalogen och Olympiatravet

Nu finns katalogen till Elitauktionen ute på nätet. En ny och fräsch funktion är det interaktiva verktyget "e-magin". Denna version fungerar i såväl datorn som i iPhone, iPad och Andriod.


Om man har iPhone eller iPad, så kan man öppna länken. Sedan klickar man på "Dela ikonen". (Rektangel med en höger pil, finns längst ner.) Där väljer man "Lägg till på helskärmen", så får man en ikon på helskärmen. Bara att klicka på den sedan, så kommer man direkt till katalogen. Oootrolit smidigt!

Om du öppnar länken i din dator, så kan du navigera i katalogen genom att klicka i ex. hästregistret eller hingstpresentationen.Denna funktion fungerar dock inte i iPhone, iPad eller Android. Däremot kan man ändå läsa katalogen i dessa "apparater" och navigera på annat sätt.

Länken då, vart är den? Här kommer den!
http://www.e-magin.se/paper/4zfvbmx7/paper/1

Olympiatravet hägrar imorgon! Personligen är jag mycket spänd på att få se Commander Crowe. Det klart att man får sympatier för honom när man har ett dräktigt sto med Juliano Star, men det känns också spännande att se honom efter Fabrice Souloy uttalande om att han är den bästa häst som han har tränat.

Läste på det utmärkta bloggen wiretowire.se om oron kring Meadowlands framtid.
"En fredagmorgon med en långledig helg väntande på sig borde man vakna upp med ett leeende på läpparna. Dessvärre är det omöjligt då man nås av beskedet att försöken att nå en uppgörelse med totopersonalen på The Meadowlands misslyckades. Så sannolikt har Meadowlands Racetrack inget liv efter hambletonianmeetinget i augusti månad. Så har du drömt om att se The Hambletonian på Meadowlands Racetrack så är det nog säkrast att du bokar biljett över Atlanten redan nu."
Läs hela inlägget på:
http://wire-to-wire.blogspot.com/2011/04/blandade-fredagskanslor.html

Ja, då återstår bara att önska er alla en trevlig helg!

torsdag 14 april 2011

Mer notiser





Skrev igår i negativa ordalag om den nya och prisbelönta atg.se För att det inte ska missförstås, så vill jag inget hellre än att det ska fungera på atg.se och att det ska gå bra för ATG. Det är grunden för att har och kommer att ha den travsport som vi har idag. Däremot var det lite ironiskt att jag möttes av ovanstående meddelande när jag gick in på sidan igår kväll...


Lars Öström ringde upp mig med anledning av detta inlägg, där jag beskrev "helheten" som en träspann. Mycket riktigt var det Lars som hade föreläst om detta. Han berättade att det heter "Laggkärl" och han berättade om vad han hade döpt de olika laggarna till. Jag hoppas att jag kan få honom att berätta om "laggkärlet" i en kommande blogg. Lars skriver ju blogg på vår hemsida, www.stallbredbyn.se där man kan följa två 2-åriga kallblod i deras uppträning. Det kommer även lite resonemang kring hästhållning och generell träning.

Torsdag, men ändå snart helg. Imorgon kväll åker jag till Arlanda för att i ottan på lördagen transporteras vidare till västkusten. Olympiatravet på Åby står på programmet. Det är en konferensresa, så det blir lite föreläsningar och "jobb" också. Jag tror det blir mycket trevlig!

På söndag ska jag göra debut. För första gången har jag en häst som SKA galoppera. (Haft hästar som galopperar när de INTE SKA galoppera redan.) Min RIKS-galoppör Freckenham Ted ska ut i debut med Jacob Johansen på Jägersro. Jag måste säga att jag haft positiva upplevelser hittills av mitt (minimala) galopphästägande. Stall Long (Jessica & Padraig) har jobbat bra via de sociala medierna och lagt ut bilder från träningen och rapporterat om vad som hänt. Fick även se en film när Ted busade runt i ridhuset. Det vore lite ironiskt om Freckenham Ted långsamt travade ut ur box 7 på söndag...

Kommentar från "Dir. Logan":
"Ignorera fröken Nybrink, han är inte värd att uppröras över. För en mille om året skulle jag också gladeligen ha ständig trotsålder ända till min pensionering..." 
True!

onsdag 13 april 2011

Kommentarer och notiser

Har en del notiser att skriva om idag...


Börjar med en kommentar från "Ylva L", angående mitt resonemang kring "Träning vs uppfödning".
"Jag är helt med på ditt resonemang! Det går faktskt att få fram en klassisk vinnare med en mindre plånbok, det krävs dock en del tur."
Tack! Du och Ulrik är väl perfekta exempel på detta, även om ni har en större uppfödning än vad vi har. Hur många klassiska vinnare har ni fött upp med relativt billiga hingstar? Simb Capi (Probe), Simb Zipper (Flying Irishman) och Simb Chaplin (Pearsall Hanover). Grupp 1-segrar för Simb Moonrunner (Turbo Thrust) och Simb Illusion (Somatic).

Ylva fortsatte,
"Men läs Micke Nybrinks blogg på Aftonbladets Trav 365, han tycker prispengarna är för höga, att hästägarna tar spelarnas pengar! Ska vi ha lite äggkastning?"
www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/nybrink/
Hmm...ja, vad ska man säga? Mickes jobb är att provocera. Han säger en sak och sedan "var det för att skapa debatt". Jag tycker det är rätt tröttsamt resonemang. Visst, vi kan överföra resonemanget på andra håll.
- De gånger som Mickes V75-förslag inte får sju rätt minst halveras hans dagsarvode. Någon får räkna ut en skala för hur mycket han får vid fem rätt o.s.v.
- Den som går på en 0-0 match i allsvenskan får tillbaka halva biljettpriset och forwards får halverad lön. Sedan en skala via mittfältare - backar, men målvakterna ska banne mig ha löneförhöjning eftersom de gjort sitt jobb.


Nä, det blir nog ohållbart... Är det bara jag som känner igen följande resonemang.
1) Micke sätter en spik som vunnit från ledningen, efter att den fått bestämma i ledningen: "SNYGGT kört av Erik! Precis sådär ska det gå till. Pang till ledningen och sedan säkert undan."
2) Mickes skrällbud sitter i fjärde utvändigt och Erik pangade till ledningen och får bestämma: "Det är INGEN TÄVLING. Någon måste trycka på favoriten. Såhär kan vi inte haaaaa det på Solvalla. Det är dötrist!" Erik sticker säkert undan till slut...
Skillnaden mellan loppen är vilken häst som Micke vill ska vinna, inte loppen. Samma som om spiken i resonemang "1)" skulle få svar av en 50-oddsare (gärna med en lantortskusk), så lär den kusken få höra bannor om hur illa han kör. Var det inte tävling som vi skulle ha?

Över till ATG.se... Denna sjukt dyra webbplats som blivit prisbelönt. Det som jag undrar över är vilka kriterier som ställdes i den tävlingen. Svaret på vad användarna anser har kommit och det kan inte anses vara till grund för någon prisbelöning. I min värld är det användarna som trots allt ger svaret på hur bra en webbplats är. En undersökning bland 1900 kunder som gjordes av ATG visade på följande:
- Nästan hälften av de tillfrågade använde den gamla "classic"-sidan varje dag.
- Det är fler kunder som använder den gamla sidan, än den nya atg.se

SÄMRE betyg kan man väl knappast få?

Jag tillhör de som ofta använder classic-sidan. Den nya upplevs väldigt seg, tycker jag. Den har en del "buggar". Framförallt, så tycker jag att det är problem med "Live-sändningen" emellanåt. Kör jag classic, så går det mycket snabbare. Liven-flyter på mycket bättre och det går att öppna i ett annat fönster. Eftersom jag kopplat ihop datorn med TV'n, så kan jag skicka ett fönster till TV'n i helskärm och ändå jobba vidare med datorn.
Läs mer här: http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?infoID=55449&infoTyp=nyhet

Jag sparar lite notiser tills imorgon. I'll be back!

tisdag 12 april 2011

Träning vs Uppfödning

Kom igår in på ämnet träningsverksamhet och att för mig så skiljer den sig jämfört med uppfödarverksamheten. Jag lovade att utveckla mitt resonemang och det kommer här.

Vår uppfödningsverksamhet går ut på att försöka få fram så dugliga tävlingsindivider som möjligt med våra begränsade ekonomiska resurser. Verksamheten är 100% kommersiell och det handlar om att försöka producera de individer som marknaden efterfrågar. Ja, jag har till och med uttalat en vision om att föda upp en klassisk vinnare. "Knäppgök", tänker många nu. Ja, ni har förmodligen rätt. Jag gillar statistik och med statistiken i ryggen, så är visionen en omöjlighet.

Om vi jämför "Stall Bredbyn" med exempelvis "Menhammar Stuteri", så är vi inte på samma planet ens. Menhammar föder enbart i år upp fler hästar, än vad jag kommer att hinna med under min livstid. Menhammar har tillgång till ett avelsmaterial som jag bara kan drömma om. Lägg därtill ytterligare ett antal jätteuppfödare (Boko, Broline, Staro, Ås, Face m.fl.) i klass med Menhammar, så kan ni känna er lugna över att jag kommer att misslyckas med min vision. I alla fall rent statistiskt. Jag kommer att fortsätta drömma om en klassisk seger ändå. Jag har i alla fall insett att jag själv inte kan träna den individen, så en del i vår plan för att nå visionen är att sälja våra avkommor. Helst till hästägare som satsar på tränare som har visionen att vinna klassiska lopp. Nu är inte marknaden den att man kan välja vem som ska köpa de hästar man föder upp, men det är en del i vår uppfödningsverksamhet. Att hitta köpare...

Jaha, men hur tänkte ni när ni valde Jobie Tempest?, undrar kanske någon. För det första så var ekonomin en begränsning i hingstvalet för oss. När vi valde honom, så hade han lämnat bra i Kanada med ston som hade blod som liknade vårt sto. Vi hittade många poänger som gjorde att vi trodde att han skulle passa bra. Nu blev det "rätt" för oss, även om Jobie Tempest kanske inte anses vara en "kommersiell hingst". Vi tycker fortfarande att han är underskattad i Sverige.


Hur ser vårt hästägande och tävlingsverksamheten ut? Vi har inte riktigt visionen att få fram klassiska vinnare, även om man ibland drömmer om det. Vår vision har alltid varit att få hästverksamheten att gå med ekonomiskt plusresultat. Det har väl gått sådär de flesta åren. Nu har det varit några lyckade år på slutet, vilket varit tacksamt. Några fina placeringar inom rikstoton och V65-lopp har hjälpt upp de tidigare illröda siffrorna till åtminstone svagt svarta. Nu har vi kommit över en häst som betyder otroligt mycket känslomässigt för oss, så honom kan vi aldrig göra oss av med. Det är möjligt (råder delade meningar i familjen) att han kan vara den sista tävlingshästen, men man ska "aldrig säga aldrig". Kostnaderna drar iväg och tiden räcker inte till i vardagspusslet med små barn i familjen.

Ska man jämför oss som B-tränare med stortränarna, så är skillnaderna ännu större än "Stall Bredbyn vs Menhammar". Om vi skulle göra en "unghästssatsning". Du skulle vi förmodligen kunna köpa en 1,5-åring vart 3-4 år. Köpa - träna - unghästtävla - sälja...den cykeln skulle ta 3-4 år. Under dessa 3-4 år skulle en stortränare säkert hinna förbruka mellan 100-200 unghästar. Deras erfarenhet av unghästträning är redan från början betydligt större än vår. De behöver inte oroa sig över kostnaderna och de har ett hästmaterial som har betydligt bättre potential än vad vi skulle kunna komma i närheten av. (om vi skulle köpa) Nja, det känns inte riktigt som vår grej.

måndag 11 april 2011

Måndag

Massivt med jobb idag. 


Fick svar av "Hästägaren" på:
"Jag tycker stressen lätt tar bort glädjen från träningen då man känner att hästarna "måste" ut fort på banan och kanske ses som dåliga om dom inte startar snabbt.(speciellt om man har ston som kommer ut sent)"
Det var ingen kul läsning att stressen skulle ta bort glädjen från träningen. Mitt mål som uppfödare är att försöka skapa så bra tävlingsindivider som möjligt. Jag vill att de ska ha potential att prestera. Det är vad som driver mig att satsa på med detta. Målsättningen för sin hästverksamhet kan vara väldigt varierande och det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har lite andra värderingar när det gäller tävlingsverksamheten och det är därför som jag säljer mina uppfödningar. (Utvecklar detta resonemang imorgon, hinner inte nu.)

Tipsar om två riktigt bra kommentarer som jag fått på tidigare inlägg under helgen. Klart läsvärda!

Från "Anonym", kommentar till "Svar på kommentar"
Från "Björne", kommentar till "Är avel lätt"

fredag 8 april 2011

Svar på kommentar

hästägaren sa...
Intressant! Unghästprestationer vill tydligen alla ha nu för tiden. Är ett sto som startar sent vid kanske 4 år men presterar bra sedan ointressant som avelssto? Är det "bara" att snabbt komma ut på banan om än det för ett sto så bara är 3 lopp och kanske 1 vinst som räknas. Jag förstår tänket i att få fram tidiga individer. Men gillar det ändå inte om det enbart ska handla om att hästen måste ut på banan för att tjäna pengar fort. Ingenting får i dag ta tid inte ens djuren får ta tid. 
Jag kör ett svar direkt på en kommentar av "hästägaren".

Det handlar inte enbart om att få ut hästen tidigt på banan för att tjäna pengar fort. I avelstänket, så är det unghästprestationerna som bär på arvbarheten. Det en häst presterar som 6-åring och äldre har väldigt liten arvbarhet. Det som väger tyngst i Sverige är 3-åringsprestationer, sedan halveras arvbarheten till 4 års ålder och ytterligare en halvering till 5 års ålder, o.s.v. För att vi ska veta vilka individer som bär på de gener som kan föra travhästens prestationer framåt behöver vi unghästprestationer. Ska vi leta bland meriter som äldre blir osäkerheten mycket större, knappt mätbar. Fysiskt sett så klarar de flesta av dagens travhästar av tidigt tävlande.


Eftersom vi har både arv och miljö att ta hänsyn till, så behöver inte ett sto som debuterar vid 4-års ålder vara ointressant. Det kanske var så att ägaren/tränaren, ville att hästen skulle debutera sent. Kanske någon olycka som fördröjt tävlingsdebuten? Om hästen hade talang, får vi gissa.


ASVT:s tidigare avels- och statistikguru Olle Jönsson hade en tes, "om ett sto segrade som 3-åring blir hon ofta ett bra fölsto".

Kommentarer

Jag hann inte med något inlägg igår, men jag är tillbaka idag. Fortfarande fullt upp, men jag har fått så intressanta kommentarer. Det uppskattas och de förtjänar absolut ett svar. 
 
Jocke sa...
Hej. Jag följer din blogg, alltid intressant, men en sak undrar jag över. Det har du inte skrivit om ännu? Det jag vill ha i en uppfödd individ, är förmågan att kunna vinna från dödens. Det snackas om hårdhet (då oftast fysisk), tidighet och snabbhet. Man kan anta att vissa hingstar oftare lämnar sådana än andra, Tex From Above Juliano Star. Men hur är dessa i psyket, kan man genom att veta hästens psyke, humör, beteende ana arvbarhet. Och stoet då. Kan veka, rädda, nervösa, märrar med låg rang i kullen avla fram dugliga hästar eller skall dom bort? Jag menar, en hyggligt (bra?) stammad märr utan resultat. Eller en mindre bra stammad med resultat. Vem borde man satsa på?
Hej Jocke! Kul att du följer bloggen. Intressant fråga. Jag har gått och funderat på om jag kan ge dig något intressant svar. Tyvärr har jag nog inget riktigt bra svar, eftersom jag hanterat för lite hästar i mina dagar för att ha den erfarenheten. Kanske finns det någon läsare som har svar eller synpunkter på denna fråga?

Mitt antagande är att hingstar har varit tvungna att ha ett bra psyke för att kunna prestera och därmed skaffa sig meriter för att bli avelshingstar. Ta en sådan hingst som Varenne som rest över hela världen och krossat motståndarna. Han hade inte klarat av det om han exempelvis varit nervös och "övernattat dåligt". Han är den typen som kan gå in på en fullsatt arena och bara njuta av uppmärksamheten.

Jag vet däremot inte om det går att se samband mellan hingstarnas psyke och fysisk hårdhet. Jag kan inte heller utesluta det. Detsamma gäller stona. (att jag inte vet)

Om man ska välja mellan en "bra stammad märr utan resultat" och "en mindre bra stammad med resultat". Föder man upp för att sälja, så skulle jag välja stoet med bra stam. Om jag skulle behålla avkomman, så är det svårare att välja. Jag skulle tro både har likvärdiga förutsättningar, om resultaten är gjorda som unghäst. En dåligt stammad märr utan unghästprestationer skulle jag alltid välja bort, även om hon tjänat flera miljoner.

Anonym sa...
När det gäller ston så är enligt min mening stam före resultat. Betäcker hellre en riktigt välstammad dam än en dam utan stam men med miljoner intjänat. 
Hej Anonym! Det kanske ger bäst förutsättningar? Speciellt om det saknas unghästmeriter på stoet.

hästägare sa...
Jag tycker att stonas prestation räknas för lite vilket gör mig lite irriterad. Ett sto kan man "slänga in" i avelsboxen utan att ha tagit ett enda steg på travbanan. För många är det enbart stammen som räknas, verkar det som i alla fall. Avel är inte lätt men det är kanske lite som en tårta. Men stam, prestationer, exteriör är saker som bör finnas. Intressant blogginlägg!
Hej hästägare! Jag förstår din synpunkt. Visst kan det vara märkligt att avla på individer som egentligen visat sig sakna talang. Det är enligt mig viktigt (tjatar vidare om detta) att skilja på prestationer gjorda som äldre och unghästprestationer. Det var en intressant jämförelse med tårtan. Det gäller att få "helheten" för att det ska bli bra, men liksom i tårtan är det olika vilka smaker vi vill ha mest av. Jag ska försöka beskriva två andra exempel, ett angående ston och ett angående helheten.

Det angående stona kommer ursprungligen från Elis Ljungek (tror jag), om källorna stämmer. (Jag har hört andra berätta denna också.) Han sa:
"Om du ställer alla de godkända avelshingstarna på banan och låter dem tävla mot varandra, så kommer det inte att skilja dem så många meter när de går i mål.
Om du ställer alla de ston som används i avel på banan och låter dem tävla mot varandra, så kommer det att kunna skilja otroligt mycket mer mellan det bästa och sämsta stoet."

Angående helheten, så tror jag det var Lars Öström (osäker) som berättade den på för ca 20 år sedan vid en föreläsning på Solänget. (Inte ett ordagrant citat.)
"Tänk dig hästens potential som en träspann. Den är beroende av att alla bitar håller måttet. Varje träbit kan symbolisera en egenskap. Hästen kan aldrig bli bättre än den kortaste träbiten, den minsta gemensamma nämnaren. Där rinner vattnet ur... Det gäller att få ut så mycket som möjligt av den kapacitet som finns."


Trevlig helg! Nu ska jag jobba vidare...

onsdag 6 april 2011

Är avel lätt?

Först hinner jag med en kommentar på gårdagens inlägg.
Anonym: "Oj Oj.

Ja i denna artiklen så skrivs det om det som de flesta redan vet..men som ingen skriver om (eller).

"Frankrikes bästa stopark."

Ja vilken hingst hade inte lyckat med de förutsättningarna?

Att de inte oftare finns statistik i Sverige för de hingstar som det annonsera om över vilka blup tal på stona deras hingstar betäckt (förstår ju att Menhammar inte vill visa det för tex From Above...). I alla fall ett tal som är grymt viktigt men som ofta inte beaktas."

Jag hävdar att det ändå krävs att en hingst har avelskraft för att kunna lyckas ändå. Det går delvis att "matcha" en hingst, men inte helt. Generellt är väl arvet ca 40% och miljön 60%. Nu har Coktail Jet bevisat att han även fungerar med annat material i andra länder. Det finns flera exempel på hingstar som fått chansen med bra ston och misslyckats också. I just Frankrike blir det lite speciellt, eftersom just Dubois tidigare nästan var ensam om det amerikanska inslaget. Det var knappast en nackdel?

Vem skulle annonsera om "Min hingst är sämre än ni tror! Han har bara fått bra ston!". Ingen, och det vore korkat att göra så. Snitt BLUP finns på Blodbanken Pro (uppdateras varje kvartal) för den som är intresserad. Eftersom du nämner From Above, så kan jag meddela att hans snitt BLUP för ston rankas som,

f. 05 - 19:e plats, 100,7
f. 06 - 31:a plats, 100,6
f. 07 - 24:e plats, 102,2

Han har fått ston "över medel", men ändå inte enbart superston. Sedan ska man också ha i åtanke att BLUP korrigerar för "stomaterial".

Jag fortsätter där jag slutade igår. Anders Lindqvist skrev i sin blogg på atg.se:
"Kom bara inte till mig och säg att det är lätt med avel."
Nej, det är inte lätt med avel och det konstaterade jag redan igår. Samtidigt, så vill jag påstå att det är dumt att göra aveln ännu svårare än den redan är. Man kan om man vill "slumpmässigt" välja vilka individer som man vill para, men då är det inte längre avel utan reproduktion. Förökning av populationen, utan avelsmål.


Det finns uppmätta arvbarheter på travhästar som är relativt höga. Om man systematiskt utgår från dessa parametrar, så inbillar jag mig att man har större möjligheter än slumpen. Vi måste ha ett urval bland individerna för att kunna bedriva avel. Det säkraste urvalet gör man utifrån vad individen själv har lämnat för avkommor. Innan individen lämnat avkommor som kan bedömas, så ligger tyngdpunkten i första hand på unghästprestationer strax före härstamning.

Exempelvis, så är Super Arnie en av de bästa förärvare som stått i Sverige genom tiderna. Få hingstar har under så många år klarat av att lämna avkommor som hävdat sig i kulltoppen varje år. Hög startprocent och fin statistik under alla säsonger. Ändå, så har Super Arnie lämnat många hästar som inte blivit miljonärer, inte blivit kulltoppar och inte ens kommit till start. Jag tycker ändå att det varit ett "säkert val" att satsa på Super Arnie under dessa år. Han är en bevisat bra avelshingst, vilket jag tror de flesta (alla?) är överens om.


Möjligheterna borde väl vara bättre med en bevisat bra förärvare, än en bevisat dålig förärvare?


Oprövade hingstar är såklart svårare. Jag är av uppfattningen att det är bättre chanser för en individ som har bevisat att han har gener som presterat, än att chansa på en individ som inte har presterat. Det kan alltid finnas orsaker till att en individ inte har presterat, men då snackar vi verkligen om antaganden och gissningslek på ögonbindel. Den individen kan vara bättre, men urvalet bland dessa individer är mycket större. Vilken av de flera hundra välstammade och "lovande" hingstarna hade klarat att prestera hela vägen till toppen? Den som hållit på med trav några år, vet hur svårt det är att lyckas hela vägen. Vilka individer har "hjärta och hjärna" för att nå toppen? Jag tycker att det är billigare att låta andra prova vilka av de oprövade utan bevisade prestationer som lyckas. Jag tycker att avel är tillräckligt svårt ändå! En individ som har presterat bör bära på gener för prestation, även om vi inte vet om individen kan förärva den. Det borde vara bättre chans att "träffa rätt", än om man tar en individ som vi varken vet om den har gener för prestation eller om den kan förärva.

tisdag 5 april 2011

Bloggeri...

Förra inlägget skrevs den första april och där lovade jag att återkomma på måndag med lite kommentarer som jag fått per telefon. Det var inte menat som ett första aprilskämt, utan tanken var att jag skulle återkomma på måndag. Det var bara det att jag inte hann med att skriva... Så kan det gå.

Avril Blagues (April Skämt) har tydligen avblåst affären med att få Maharajah uppstallad på Haras Nationaux...

Från Frankrike kom också samtalet per telefon. Tur för mig att det var svensktalande Anders Lindqvist i andra luren. Han talar ju dessutom ungefär samma dialekt som mig efter sina år i Västerbotten och Ångermanland.

- Har du läst min senaste blogg?, undrade Lindqvist.
- Nej, tyvärr hade jag inte gjort detta när han ringde.
Många är de kända och kära hästkarlarna som lämnat oss den senaste tiden. Synd att inte vårt travmuseum i Årjäng inte haft tid och resurser att spela in några timmar av alla dessa mäns bästa minnen.
Det är mycket av travsportens historia som gått förlorad med dessa män.
Jag kan enbart instämma. Oj, så mycket kunskap och historia som följt med dessa hästkarlar ner i gravarna. Framförallt väldigt mycket roliga historier...
Travronden kommer regelbundet ut med extrabilagor. Jag tycker vår sport borde ha råd att några gånger om året låta extrabilagor vara en hyllning över de kända hästar och hästmänniskor som tyvärr lämnar oss.
Det finns tusentals och åter tusentals bilder plus text i deras arkiv som går att använda.

Jag skulle liksom Anders se framemot dessa bilagor. Inte för att jag vill att de kända hästarna och hästmänniskorna ska dö, men vi ska alla den vägen vandra. Att få minnen från dessa vore värdefullt att kunna spara. "Nätet" kan ersätta det mesta, men i detta fall föredrar jag absolut fortfarande det tryckta mediet. Det känns tryckt...

Det andra som Anders ville att jag skulle puffa för var, Göte Östlund. 
Till sist ett hedersomnämnande till min gamle vän Göte Östlund.
Göte har verkligen haft sitt finger med i den moderna travhästen. Det var Göte som sålde Armbro Glamor (mamman till Coktail Jet) till familjen Dubois.
Göte ägde även Carlisle, som var morfar till Baltic Speed (som ju är ju far till nyss bortgångne avelsmatadoren Valley Victory).

Dessutom ägde Göte ABC Freight, pappan till Garland Lobell.
Garland Lobell är i sin tur far till topphingstarna Andover Hall, Conway Hall och Angus Hall.
Så sannolikheten att ni i stamtavlan på er häst har en häst som varit ägd av Göte Östlund är mycket stor.
Göte Östlund måste bara vara bäste svensk i just den grenen.

Förresten. Varför har inte Göte Östlund fått Avelsföreningens Guldnål?

Själv kommer jag faktiskt ihåg ett antal "Rozz"-hästar. Framförallt Abbey Rozz, men även senare år den lokale snackhästen på Solänget Jaguar Rozz. Tyvärr presterade han aldrig i närheten av vad han lovade. Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte kan statuterna för Avelsföreningens Guldnål, men om Göte uppfyller dessa hoppas jag att han föräras med en sådan.

Anders ramlade in på en annan viktig sak under vårt samtal. Alltför ofta, så glömmer vi bort att ära och uppskatta personer under deras livstid. Det är bättre att besöka vänner och bekanta medan de lever, än att komma på deras begravning. (om man ska hårddra det)

I sin blogg på atg.se (som det inte går att länka till) berörde Anders skillnaden mellan Carpe Diem och Coktail Jet. Lite träffad kände jag mig, i och med att jag förespråkar unghästprestationer och härstamning på avelshingstar. Anders som känner de franska hingstarna långt bättre än mig pekade på att Carpe Diem hade en klart bättre far, mor och unghästprestation än Coktail Jet. Med facit i hand, så blev Coktail Jet den klart bättre avelshingsten. Han avslutar med en slutsats.
Slutsats: Kom bara inte till mig och säg att det är lätt med avel.
Trots det är jag övertygad om att Frankrikes nästa avelschampion blir Ready Cash. Detta för att han får betäcka alla de fina stona här i Frankrike med Coktail Jet som far, farfar eller morfar.
Jag kan direkt skriva under på att det inte är lätt med avel...eller trav heller. Hade vi givna lösningar på allt, så vore det dötrist! Jag lockas alltid av att leta orsaker till varför det kan ha blivit på ett eller annat vis.

Anders kanske skriver en del av svaret på "gåtan" Carpe Diem - Coktail Jet i sin slutsats. Jag känner själv inte till skillnaderna i stomaterial som hingstarna har fått arbeta med, men jag vet att familjen Dubois förmodligen har Frankrikes bästa stopark. Krydda detta med familjens enastående skicklighet att träna fram topphästar, år efter år... Det är förmodligen inte hela sanningen. Det kanske fanns miljömässiga orsaker till att Coktail Jet inte hävdade sig i paritet med Carpe Diem som unghäst? Coktail Jet var inte alls dålig som unghäst, utan har bl.a. en Grupp 1-seger som 4-åring.
En annan teori, kanske var Coktail Jet för "amerikansk" för den franska typen av unghästtävlande? Hans Grupp 1-seger togs på italienska San Siro i Gran Premio d'Europa över 2100m. Han tog även en italiensk Grupp 2-seger som 4-åring i Gran Premio Citta di Torino. Kanske gjorde hans blod sig bättre i nästa led på de franska stona för just den franska tävlingsmodellen?

Som sagt, det ÄR INTE LÄTT med avel. Däremot anser jag att man inte behöver göra det ännu svårare än det redan är. Det finns idag relativt höga uppmätta arvbarheter inom travhästaveln. Dessa är ingen "sanning", men det är ändå en vägledning. Visst kommer det att finnas de som är undervärderade pga olika orsaker. (även övervärderade) Även om arvbarheterna är höga, så är det ingen garanti för att lyckas. Det mesta är ändå upp till tränaren att förvalta de gener som står i boxen. Eftersom två helsyskon i snitt har 50% samma gener, så inser vi redan här att det är svårt att få säkra kort på vilken kapacitet individen bär på.

Nu skulle jag försöka skriva något kort om urval och avel, men det tenderade att bil ganska långt. Vi tar det imorgon istället... Ses då, samma tid - samma plats.

fredag 1 april 2011

Maharajah och Franska hingstar

Det blev två dagar "vabbande" från bloggen. Nu är jag åter igen. Jag har därför en del ämnen som blivit liggande och på måndag kommer lite kommentarer som jag fick per telefon som jag vill puffa för. Idag kommer det att handla om Maharajah och Franska hingstar.


Ska Maharajah ha ett "wild card" till Olympiatravet? Nej, inte om ni frågar mig. Jo, visst skulle jag gärna se honom i Olympiatravet som jag faktiskt ska se på plats för första gången. Det finns tydliga regler och dessa är inte påhittade ur tomma intet, utan för att skapa intresse till de uttagningslopp som körs inför Olympiatravet. Om Maharajah är värd ett "wild card" borde även Torvald Palema och Nu Pagadi vara värd ett "wild card". Då hade troligen gått miste om den duellen på Bergsåker till helgen. Skulle de få ett "wild card" borde även... och även... Ja, ni förstår. Då kan Åby lika gärna göra om Olympiatravet till ett inbjudningslopp istället och då faller hela konceptet.

En annan anledning till att Maharajah absolut inte ska ha ett "wild card", är att han istället förhoppningsvis kommer att starta ca 2 km från vår lägenhet två veckor senare i Guldbjörken på Umåker. Det är väl en anledning så god som någon?

Apropå Maharajah så har franska staten skrivit ett kontrakt med Travkompaniet och Menhammar Stuteri, om att han ska uppstallas på det statliga Haras Nationaux den första säsongen som han ska verka i avel. Fransmännen är beredda att öppna den franska stamboken tillfälligt under en säsong.
Avril Blagues på Haras Nationaux säger till TV-kanalen Equidia:
- Det är för att få in Viking Kronos-sonen i den franska travaren som vi vill försäkra oss om att stalla upp Maharajah. Dessutom finns Tibur i stamtavlan, vilket var en förutsättning för oss. Vi vill inte ha helamerikanska hingstar hit. De flesta helamerikaner har floppat i fransk avel och den missen gör vi inte om. Dessutom är vi imponerade över hans prestationer på Vincennes i framförallt Prix d'Amerique  och Prix de Paris. Vi är mycket nöjda!
Det är rätt häftigt och lite unikt. Inga siffror är aktuella, men det lär handla om äckligt många euro... Om han fungerar med fryst sperma, så kommer han att finnas tillgänglig även Sverige för exklusivt för aktieägarna i Travkompaniet till ett kraftigt reducerat pris. (Boka plats redan nu, om du är med i Travkompaniet! Eller köp aktier och boka...) Säsong två lär han som det ser ut i nuläget vara åter på Menhammar. 

Röd text = försök till aprilskämt...


Nu skulle jag egentligen ha presenterat lite fransk hingststatistik, men den kommer i ett separat inlägg. Det hade blivit en snygg övergång från Maharajah-nyheten. Trevlig helg!

Fransk hingststatistik

Här kommer den franska hingststatistiken.


Jag har kollat på kullen född 2007 (T-kullen). De är nyblivna 4-åringar och den kategorin känns mest relevant. Jag har valt att ta de hingstar som har minst 31 avkommor. Statistiken är per 28/2 2011.

15 i topp rankat på EUR/reg.avk.
1. Coktail Jet26.100
2. Goetmals Wood20.482
3. Cygnus d'Odyssee17.443
4. Mon Bellouet14.940
5. Ganymede14.319
6. Jag de Bellouet13.788
7. And Arifant13.224
8. Korean12.299
9. Love You11.542
10. Offshore Dream10.825
11. Kaisy Dream10.608
12. Fleuron Perrine10.526
13. Orlando Vici10.327
14. Capre Diem9.517
15. Kesaco Phedo9.369

Jag har tagit de 15 hingstarna ovan och rankat dem utifrån "bästa avkomma". (EUR)

1. Cygnus d'OdysseeThorens Vedaquais - 536.990
2. And ArifantThe Lovely Gwen - 413.700
3. KoreanTalina Madrik - 387.600
4. Coktail JetTucson - 364.100
5. Goetmals WoodTexas Style - 284.050
6. GanymedeTornade du Rib - 202.560
7. Carpe DiemTrinite Vals - 199.300
8. Kaisy DreamToscane Jab - 151.040
9. Love YouTroika du Corta - 144.800
10. Jag de BellouetTravel Jet - 123.270
11. Mon BellouetTonio de Fanny - 113.990
12. Kesaco PhedoTequila Berry - 108.510
13. Orlando ViciTalida du Vivier - 102.150
14. Fleuron PerrineTubereuse Folle - 66.700
15. Offshore Dream Tesio - 58.900

Jag har gjort en egen uträkning som bl.a. används i viss amerikansk statistik, "Minus Top Foal". Dvs att jag tagit bort den bästa avkomman för respektive hingst. Det jämnar ut statistiken för de hingstar om har en enstaka individ som gått bra. Den är inte att förringa och finns angiven i den förra tabellen. Det handlar fortfarande om samma 15 hingstar som kvalificerade sig via den första tabellen. (Inom parats, placeringen från tabell 1 'hela kullen')

1. (1) Coktail Jet22.170
2. (2) Goetmals Wood17.267
3. (6) Jag de Bellouet12.403
4. (4) Mon Bellouet11.938
5. (5) Ganymede11.875
6. (3) Cygnus de Odyssee10.227
7. (9) Love You9.789
8. (10) Offshore Dream9.560
9. (13) Orlando Vici 9.034
10. (12) Fleuron Perrine8.874
11. (11) Kaisy Dream7.907
12. (8) Korean7.295
13. (14) Carpe Diem7.145
14. (15) Kesco Phedo7.063
15. (7) And Arifant5.943

Den fjärde och sista tabellen har jag rankat dessa 15 hingstar utifrån kvalprocent och jag noterar även antalet avkommor för respektive hingst i denna franska kull inom parantes.

1. Goetmals Wood78,31 (83)
2. Coktail Jet75,86 (87)
3. Ganymede73,08 (78)
4. Orlando Vici69,44 (72)
5. Kesaco Phedo 65,91 (44)
6. Love You64,94 (77)
7. Korean63,16 (76)
8. Fleuron Perrine62,86 (35)
9. Offshore Dream61,54 (39)
10. And Arifant60,71 (56)
11. Jag de Bellouet60,00 (80)
12. Kaisy Dream58,49 (53)
13. Cygnus d'Odyssee56,16 (73)
14. Mon Bellouet52,94 (34)
15. Capre Diem48,15 (81)

Får se om jag får tid att göra samma tabeller för de nyblivna 3-åringskullen senare. Jag skulle gärna presentera statistik från Nordamerika, men det känns inte som deras säsong kommit igång på samma sätt som den i Frankrike som nyligen avverkat sitt vintermeeting.