torsdag 30 juni 2011

Mer än tusen ord...

Det sägs ju att bilder säger mer än tusen ord. Därför bjussar jag på lite fölbilder när jag inte hinner med att skriva så mycket. Marita (som har föl och mor inackorderade) har döpt fölet till "Ebba". Jag lovar att hon kommer att få ett annat namn när vi registrerar hos Svensk Travsport...även om "Ebba" också fungerar bra.

Fyra bilder på "Ebba", e. Juliano Star u. Staro Yours Truly ue. Supergill uu. Real Diamond.



måndag 27 juni 2011

Välkommen till världen!



Fick ett samtal igårkväll som berättade att jag blivit "morfar". Nu har HON kommit! Vårt tredje föl. Det blev alltså ett sto med stort tecken mitt i pannan. Såvitt jag hört, så gick allt bra med fölningen. Mor och dotter ska må bra, vilket är det viktigaste.

Lite överraskad blev jag, eftersom fölningen var beräknad till den 12-13 juli. Om fölungen mår bra, så gjorde det inget om leveransen kom tidigare än beräknat. Nu får vi lite mer tid för att kunna få stoet dräktigt igen. Om hon gått över tiden, så hade vi kanske inte ens hunnit försöka i år.

Som uppfödare letar man "tecken" på att just denna fölunge ska bli en kommande stjärna. Vad kunde vara ett bättre tecken, än att samma dag vinner stoet Staro Divine (e. Juliano Star) V75-lopp på Kalmartravet. På vilket sätt, mosade alla på det absoluta banrekordet 1.10,4a/1640m!! Nja, det är inte samma möderne på dessa. Fölet och Staro Divine har det gemensamma att de båda är ston efter Juliano Star med Supergill på mödernet. Hur som helst har Juliano Star bevisat att han kan lämna bra ston, exempelvis Bobtail, Stargirl och inte minst nämnda Staro Divine...

Ny partner? Ja, vi har väl i princip bestämt oss, men inte bokat ännu. Jag spar på hingstvalet tills vi har bokat...

fredag 24 juni 2011

Trevlig midsommar!

Det har varit lugnt med bloggande i veckan. Jag har börjat ett nio veckors sommarvikariat. Jag har mycket jobb för tillfället och jag klagar inte över detta. Jag har ett drömjobb!



Jag skickar i alla fall en Midsommarhälsning till alla läsare. Bilden är idag exakt sex år gammal. Fölungen är den en månader gamle Youpie och barnet som sitter på är min son. Tiden går fort...på söndag startar Youpie i Silverdivisionen på Kalmar. Det blir mycket spännande! Till hösten börja sonen i ettan, vilket också blir spännande.

Trevlig midsommar!

tisdag 21 juni 2011

Skit också...

Jag besökte Torpgärdan som numera heter Peabtravet som ofta kallas Bodentravet i lördags när de körde V75 med bl.a. Norrbottens Stora Pris. Travfest och storpublik förväntades besöka banan. Bra arrangemang på många sätt och mycket fin travsport. Dock blev det en plump i protokollet.

Bra gjort att de ställt ut "baja-major" på publikplats. Det kändes dock inte så kul att de ville ha 10 kr/besöket på dessa. Gissa om det blev kö på "gratistoaletterna" i totobyggnaden? Jag är väl inte ute på så många evenemang, men hittills har jag aldrig varit med om att det kostat att gå på en "baja-maja".

Undrar hur förstagångsbesökarna upplever travet? Först 150 kr i entré och då ingår inte besök på "baja-maja"... 10 kr kan tyckas vara en "skit-summa", men det är det symboliska i att ta betalt för en "baja-maja".

Jag kanske är gnällig och borde lägga energin på vad som är bra vid besöket istället, men en annan sak som inte fungerade tillfredsställande var mobilnätet. Det kanske inte är Peabtravets fel, men de förlorade säkert en hel del omsättning på detta. Det var omöjligt att kunna spela via mobilen för mig och mina kompisar. Att spela via mobilen är en superbra tjänst, så det är synd att den inte går att använda när man behöver den som bäst...när det är mycket folk på plats.

lördag 18 juni 2011

Som jag ser det...

Jag rycker ut och skriver ett inlägg idag, trots att det är lördag och jag har önskar alla trevlig helg. Orsaken är att jag läste "Perra" Johanssons "Som jag ser det" på Travnet. Han tar upp två saker som jag hade tänkt att ta upp.


Den första fick jag höras talas om muntligen, men har inte hittat några fakta. Jag har inte haft tid att leta bland gamla Travronden, så det har inte blivit av. Tydligen var det sant, hur korkat det än kan låta... Såhär skriver "Perra":
Lunchtravet
Många banor passar på att köra nio, eller tio, lopp då man har lunchtrav. Då får man en V5-omgång på köpet som brukar omsätta 6-700 000 kronor. I höst får man inte köra dessa V5-omgångar på tisdagar och torsdagar för då ska norska lopp ha förtur att locka spelarna. Försök inbilla mig att det kommer omsättas 6-700 000 kronor extra på en norsk V5-omgång de här dagarna i höst.

Sundbyholm kör helst nio lopp vid sina lunchtävlingar, man lockar lite sämre hästar men spelarna är ändå med på noterna. Man har två lunchdagar kvar i år, en är redan planerad och då ska man köra nio lopp. Det blir en V4 och sen blir det fem lopp med vinnare/plats och tvilling men ingen V5:an. Det verkar helt sjukt. Den andra tävlingsdagen är inte planerad än, då hade man säker tänkt köra nio lopp men nu omarbetar man troligen det och kör fem lopp istället.

Hur kan det vara så
Hur kan man ha kommit fram till det här beslutet? Det här känns ännu mer korkat än att köra en V75-omgång i Finland men min lott i livet är att skriva det här, andras är att ta beslut som dessa.
Alltså...norrmännen kan kliva in och ställa krav på att svenska banor INTE får köra V5 i samband med lunchtrav på tisdagar och torsdagar. WHAT? Hur tänker de då? Jag tror som "Perra" att det kommer att bli omsättningstapp...rejäla sådana. Jag förstår inte heller hur detta kan ha blivit så nedtystat. I min värld är detta så korkat, så jag trodde det var något "hitte-på".

"Perra" nämner även den finska V75-omgången. Jag orkar inte ens kommentera vad jag tycker om detta. Såhär skriver "Perra" och jag kan mest bara nick instämmande:
Att V75 ska köras i Finland en gång nästa år har stått klart ett tag men nu börjar man lansera omgången. Man lockar med höga transportbidrag och Stig H Johansson tycker det verkar spännande, jag tycker det verkar idiotiskt.

Prispengarna i V75-loppen blir ungefär de samma som vid en svensk omgång och att transportbidragen höjs är ju naturligt. Det tillkommer ju en ganska lång båtresa för de svenska hästarna. Dessutom ska omgången avgöras i januari och då vet vi ju hur vädret kan vara.

Det är säkert heller ingen lätt match för de svenska hästarna att ta för sig där, finnarna har bra hästar, det har vi sett de senaste åren och då de tävlar på hemmaplan mot svenskarna är de säkert extra taggade.

Sen ska man tänka på flera svenska banor inte kör V75 utan på sin höjd får hålla tillgodo med en V64-dag medan man kör en omgång i Finland och en i Norge. Visst spelas det mycket till Sverige från dessa länder och de kanske måste smörjas lite men jag förstår det ändå inte. Jag befinner mig förmodligen inte på den nivån heller att jag ska förstå.
Alltså transportbidragen för denna V75-omgång på Vermo... Tränaren får 15.000 SEK för varje häst som anmäls och defilerar. Hästägaren får 5.000 SEK, om hästen inte får prispengar. Det är alltså pengar som svenska ATG betalar ut. Finska Fintoto betalar övernattning för svenska skötare/tränare/kuskar som behöver detta. Viktigt att nämna i sammanhanget är att detta förbjuder tränare/transportörer att fakturera hästägarna för transporten till Vermo.

Om det anmäls fem svenska hästar i de sju avdelningarna, så kommer transportbidragen att kosta svenska ATG 525.000 SEK. Om en tränare anmäler sex hästar, så kan han casha in 90.000 SEK. Borde bli ett skapligt netto på den trippen? Förstår att Stig H tycker att det verkar spännande.

Länk till "Perra" Johanssons, "Som jag ser det".

Snart dags att åka till Boden...

fredag 17 juni 2011

Flack

Fick ett svar av "Flack". Jag "förärar" honom med att placera hans namn i rubriken på dagens blogg som blir ett svar på på hans kommentar.
"Jag igen...Tack för ditt svar!
Ok missade uppenbarligen att det skulle handla om helt nya pengar att köra om. Verkar konstigt att plötsligt kunna trolla fram nya pengar ett tu tre, men är så fallet får man naturligtvis ompröva sin ståndpunkt."



Hallå! Tack själv! :-)
Om jag inte misstolkade informationen, så fattade jag det som att Gural skulle trolla fram dessa pengar. Jag får reservera mig för att jag kan ha fattat fel.
"Den snabbare avelsutvecklingen håller jag med dig om, det är en bagatell i sammanhanget och saknar egentligen betydelse, men att svänghjulen för uppfödare skulle snurra långsammare råder ingen som helst tvekan om, och vilken grupp inom travet har det redan idag allra tyngst? Är det verkligen värt att bromsa de hjulen ytterligare? Hur mycket ska uppfödarna i så fall få betala för att se Muscle Massive i Elitloppet?"

Helt klart har uppfödarna i både Europa och Nordamerika det tungt. Hela travet är en näringskedja där alla är beroende av varandra, vilket vi aldrig får glömma bort. Varför har uppfödarna det tungt? Är det beroende på att hästägarna har det tungt alt. inte blir tillräckligt tillfredsställda? Jag vet inte, men spekulerar lite. Sporten och spelet är beroende av varandra. Enligt Remy Nilson är hästar som Acclaim otroligt värdefulla för spelet på V75. Hästar som spelarna känner igen. Vad har Järvsöfaks 13 säsonger på tävlingsbanan betytt för sporten? Han har parallellt dessutom förädlat kallblodsaveln under sin karriär. Visst är hästar som Järvsöfaks ett slags unikum. Ett ökat intresse själva sporten tror jag ökar intresset för att äga häst, vilket i sin tur skulle gynna uppfödarna. Ett ökat intresse för sporten skulle definitivt gynna spelet.
"Personligen tycker jag också det råder en form av härlig mystik runt hästar som Dewey, Donato och Muscle Hill som alla tre är hästar som inte provats som ”äldre”, utan får avsluta karriären mer eller mindre obesegrade och obottnade. Endast i en drömvärld kan man låta sig tro att dessa hästar skulle ha något som helst att vinna på att tävla en säsong till."

Ingen tvekan om den saken (mystiken)!  Jag håller helt med dig. Vi kan heller inte utesluta att någon av dem hade kunnat klara av att tävla mot den äldre eliten ytterligare en säsong. Kanske ett högt spel?
"Har svårt att se hur intresset för sporten skulle öka genom att ytterligare ett år se ungefär samma hästar möta varandra. Tjusningen ligger nog för många av oss i att se nya stjärnor tändas, och två säsonger räcker bra för att se dem drabbas samman, åtminstone för mig."

Jag tror det är "både och". I Sverige kan vi fortfarande kombinera hög klass på både unghästar och äldre elit. Båda fyller en viktig funktion i näringskedjan i min trav-värld. Varför kom det 10.000 personer till Östersundstravet i lördags? Maharajah, Torvald Palema, Sanity och Hallsta Lotus. Jag tror inte att det är en vågad gissning att dessa skulle hamna "topp 4" vid en undersökning. Då är inte ens huvudlöpningens vinnare och förra årets Elitloppsvinnare Iceland nämnd.


"Tvingad att sluta med sin treåring är det väl ingen som blir? Inte fungerar det väl så, att man blir tvingad att sluta? Det finns ju massvis av lopp för äldre hästar också och vill man fortsätta tävla, varsågod."
Klantigt uttryckt av mig. Ingen blir direkt tvingad, men om det finns dåliga förtjänstmöjligheter blir man indirekt tvingad att byta häst alt. sluta. Det finns fina pengar för de allra bästa äldre hästarna i Nordamerika, men de har inte samma möjligheter som exempelvis vi har i Sverige med V75.
"MEN, är det nu så att Gural plockar fram 50-100 miljoner extra för fyraårskullen att tävla om är det såklart intressant, men samtidigt ska man komma ihåg att det vare sig man vill eller inte kommer urholka intresset för 2- och 3-årstävlandet. Är det värt det?

//Flack"
Personligen tror inte att detta scenario skulle urholka intresset för 2- och 3-årstävlandet. Det är dock bara spekulationer. Jag är inte främmande för att det skulle öka intresset för 2- och 3-åringarna. Det är i alla fall en intressant debatt och det ska bli spännande att följa utvecklingen i Nordamerika i denna fråga. Tack Flack för dina kommentarer! Nu vill jag önska Dig och alla läsare en trevlig helg!

torsdag 16 juni 2011

Kommentarer

Svarar lite på kommentarer kring Jeff Gurals förslag.

Ulf Lindström sa...

    "Rätt tänkt att verka för 4-åringar kvar i tävling: (i) de "växer färdigt" som 4-åringar, (ii) det lättar på start-stressen i 2 & 3-åringsserierna, (iii) det blir en period av nya världsrekord, som (iv) bidrar till mediasurr, (v) för aveln kan det något litet bidra till att stoägare väger in hållbarhet vid hingstval, medan (vi) avelsframsteget knappast ens är mätbart som skillnad mellan 3 & 4-åringsavel. Risker? Kanske fortsätter för många hingstar efter 4 år om de blir megastjärnor och USA-travet lockas till "invitationals" med appearance-pengar. Det riskerar att avelsframsteget senare försämras av träningsprodukter som blir avelsnitar, allt medan språngavgifterna för de förnämsta måste sänkas. Som allt i travet, summan pengar är konstant, flyttas de åt ett håll, så... Ulf Lindström"

1) Ja, det är en aspekt.

2) Det är en annan bra aspekt.

3 & 4) Kan vara den positiva skjuts som travet behöver i Nordamerika.

5) Ja, men jag vet fortfarande inte vad vi ska väga in i begreppet hållbarhet. Jag tycker att det i mångt och mycket beror mycket på miljön. "Antal starter" har väldigt låg arvbarhet, men det är ett sidospår i debatten.

6) Jag tror också det knappt är mätbart med avelsframsteget, om de går till avel som 4- eller 5-åringar. Det kanske kompenseras med att vi får mer "tävlingsdata" (prestationer) för att bedöma respektive individ?

Risker: Jag ser inte den risken, än så länge är det allt för stora pengar i aveln i förhållande till tävlingsdelen. Visst finns det risker också. Det är inte roligt att tillämpa "förbud", men jag tror att den amerikanska travsporten skulle kunna må bra av detta. Det finns som sagt flera aspekter att väga in.

Åke sa...

    "Nej fy låt dem stackars hästarna få lite lugn efter 3 års Säsongen. Hade det inte varit för den systematiska doppingen, användning av tillväxthormon från fölstadie annan form av dopping, smärtstillande preparat före tävlingar och regelvidriga spö drivningar så hade jag tyckt annat. //Åke"

Kanske är det så? Jag har alltför dålig insyn för att varken kunna bekräfta eller dementera detta.

Flack sa...

    "Ur uppfödarperspektiv, och till viss del hästägarperspektiv, ser jag inga som helst fördelar med att tävla ett år till med hästarna. Håller med om att det skulle vara intressant att se dem i Elitloppet, visst, men det finns väl mycket som skulle vara intressant att se och man måste väl väga in effekterna som kommer med längre tävlande? Längre tävlingskarriär = långsammare avelsutveckling, långsammare fart på svänghjulen för uppfödare, långsammare och mer utdragen intjäningsprocess och återbetalning till hästägarna. De som tjänar på detta är möjligtvis tränarna som kan behålla hästar (som inte räcker som unghästar?) ytterligare ett år och casha in träningsavgifter ett år till innan ägarna kommer fram till att det är dags att satsa på något nytt och bättre. Det här är ett i mina ögon mycket märkligt förslag. //Flack"

Jag förstår hur du menar, men ser inte alls samma risker.

Jag tror att den långsammare avelsutvecklingen skulle vara minimal. Visst skulle det bli en lägre fart på svänghjulen för uppfödarna, men det kanske kompenseras av att intresset för sporten ökar. (om det blir som syftet hoppas) Tanken är väl att det fortfarande ska vara samma pengar att tävla om som 2- och 3-åring? Det här var väl nya pengar som Gural skulle satsa? Vilket i så fall gör att befintliga tävlingshästar får nya förtjänstmöjligheter, utan att tappa de befintliga.

Nja, jag tror inte att det enbart är något som tränarna skulle tjäna på. Att tvingas sluta med sin 3-åring som kommit igång att tävla, för att köpa en 1,5-åring är också kostsamt. Nyinvesteringar och ca 8 månader av noll möjligheter till intjänade pengar. Det är inte alla som är beredda på att göra detta.

måndag 13 juni 2011

Nya planer i USA och kommentarer

Jag läste ett intressant inlägg på den alltid intressanta "wire-to-wire"-bloggen. Lars B Gustafsson rapporterar om följande nyhet:
Årets Hambletonian kan få en extra dimension ur avelssynvinkel. Jeff Gural, mannen som leasar Meadowlands Racetrack, planerar att införa att avkommor till fyraåriga avelshingstar inte ska vara startberättigade på de banor som Gural managerar. Det är Meadowlands, Tioga och Vernon. Enligt harnessracingupdate.com så är det hela än så länge på planeringsstadiet, men i ett försök för sulkysporten att skapa stjärnor, och förmå deras ägare att fortsätta tävla med dem även under fyraåringssäsongen, så planerar man att införa det redan från och med nästa år. Så årets hambovinnare kanske fortsätter tävla även nästa säsong, vad sägs om en start i Elitloppet? Det här systemet måste väl i så fall användas med möjlighet till undantag, jag tänker till exempel på storlopp som Hambletonian, där man knappast kan neka någons avkommor att tävla med hänvisning till en lokal regel? Vem vet, vi får helt enkelt avvakta och se!
Vad säger ni? Vore det bra med ett utökat 4-åringstävlande i Nordamerika?

Jag kan såklart se för- och nackdelar, men känslan är att fördelarna väger över. Visst vore det intressant att se hur de presterar som 4-åringar också. Det har för oss européer ett avelsvärde också. Det gör att man får se ytterligare en säsong med tävlande. Förhoppningsvis innebär det också att några av deras bästa 4-åringar kommer över till Europa och tävlar i exempelvis Elitloppet.


Även om jag är avelsnörd och vill se avelsframstegen snabbt, så kan jag känna att det är lite konstigt att hingstarna ska ha så mycket större förtjänster som avelshingstar kontra tävlingshästar. Det är väl ändå i första hand tävlingshästar som de är avlade för? Avelskarriären borde vara en bonus, men att den huvudsakliga förtjänsten borde vara som tävlingshäst? Tänker jag fel nu, eller?


Det gäller att hitta den rätta avvägningen, för jag vill heller inte se att de potentiellt bästa avelshingstarna prioriterar tävling upp i alltför hög ålder heller. Vet att jag talar emot mig själv lite, men det är "den rätta avvägningen" som jag önskar.

Som Lars B skriver, så kanske systemet behöver undantag? Hingstar som blivit skadade? Hingstar som avlar parallellt med tävlande? Fast det blir svårt att följa upp dispenser o.s.v. Det är hur som helst en intressant tanke i alla fall och det ska bli spännande att följa vad som händer.

Lite kommentarer att svara på:
Lars B Gustafsson sa..."Det borde stå vem som sköter hästarna i programmet också. Då hade jag gått all-in på Mana Grabben, det kan jag lova..."
Ja, varför inte? Det klart att det vore intressant, men hur mycket information klarar vi av att hantera i ett program?
Anonym sa..."25,2L gick Mel Odin om man ska vara petig. Men det hjälper ändå inte för att få "rekordet" noterat. Tycker att han hursomhelst borde vara intressant i aveln framöver"
Tack! Jag har korrigerat tiden. Slarvigt av mig, kanske kan man skylla på värmen? Ja, visst borde han vara intressant i aveln, säger jag utan att vara alltför insatt i kallblodsaveln.
s sa..."Mel Odin är väl godkänd som avelshingst? om jag minns rätt men vet inte om han betäcker just nu eller om dom väntar?
Kul med kallblodsinlägg ;P" 
Ja, Mel Odin är godkänd som avelshingst. Jag tror inte att han betäcker i år eller jag är rätt säker på att han INTE betäcker i år. Vem vet, det kanske blir fler kallblodsinlägg? :-)
Imorgon har ASVT och Trottex strategidag. Hoppas få in ett inlägg i alla fall.

fredag 10 juni 2011

Kallblodsbloggen

Hehe...kanske en oväntad rubrik?

Jag spekulerade igår om Mel Odin skulle slå Järvsöfaks 12 år gamla svenska rekord, för 5-åriga kallblodiga hingstar/valacker över långdistans. Noteringen att slå va 1.25,7...Mel Odin gick 1.25,2! Meeeen...han var "bara" tvåa i mål och då räknas det inte som svenskt rekord. Shit happens!

(Korrigerade tiden på Mel Odin. Hade först skrivit 1.25,4... Kan man skylla på värmen?)


Vann gjorde istället Robert Bergh-tränade Mana Grabben. Den 9-årige valacken kom i i Berghs regi för tre veckor sedan och hade inte vunnit lopp på nästan exakt två år. Under dessa två år hade han gjort 26 starter utan seger. Historien tar inte slut här...

Till vinnarcirkeln kommer hästen skötare, Jörgen S Eriksson. Jag lärde känna Jörgen på resan till Lexington i höstas. En grymt sympatisk kille som är vetgirig och ambitiös. Jörgen som tidigare har varit anställd hos Jörgen Westholm som ansvarig för unghästarna har bytt arbetsgivare till Robert Bergh för att vidga kunskaperna och kontaktnätet, innan han planerar att dra igång som egen tränare till hösten. Jag är övertygad om att han går en ljus framtid tillmötes.


Nåväl, jag skyndade fram till Jörgen för att gratulera. Då fick jag höra att han började hos Bergh för tre veckor sedan och på hans första arbetsdag kom Mana Grabben in i träning hos Bergh och blev Jörgens passhäst. Snyggt! Det är alltså Jörgen som har gnuggat ordning på Mana Grabben. Ska väl också säga att Mana Grabben var bra som tvåa i sista starten innan han bytte till Bergh/Erikssons regi, men nu har han ännu bättre.

Bör ju såklart lägga in en bild på Jörgen. Här testar han att putsa skorna på flygplatsen i Cincinnati. Undrar om Mana Grabben har samma puts på sina hovar?

Ett annorlunda blogginlägg avslutas med att önska alla läsare en trevlig helg!

torsdag 9 juni 2011

Värme, katalog och Youpie

Jisses! Nu kom sommaren med full kraft. Jag klagar inte, men visst hör man pust och stånk från de som gnäller på värmen. De flesta av dessa...gnällde även på kylan i vintras. Vädret är ett kärt samtalsämne, men det är ju inte mycket lönt att gnälla på det. Det är en av få saker som vi absolut inte kan påverka. I viss mån kanske man kan påverka vart man bor, om vädret är viktigt. Fast vart är det "lagom" varmt året om?

Köpte hem Svensk Travsports Hingstkatalog som inte direkt ljudlös smög sig ner i brevlådan. Vilken pjäs! Äntligen en "tegelsten" som jag gillar. Intressant med exteriörbeskrivningar och veterinärutlåtanden på ett stort antal franska listhingstar. Eftersom jag inte gnäller på vädret, så tänkte jag komma med två synpunkter kring hingstkatalogen. (Yrkesskadad...) ;-)

1) Otur att omslagsbilden var lågupplöst. Kanske inte många som tänker på det.

2) Jag förstår att man vill att hästarna "ska springa inåt" (inte ut ur katalogen) på bilderna. Jag tycker dock att det ser jättekonstigt ut när de spegelvänder bliderna. Ni som har katalogen kan ju exempelvis kolla på Exploit Caf. Vilket nummer hade han i aktuellt lopp? Dessutom har man inte varit konsekvent och vänt på alla bilder. Små saker...jag vet!

Måste säga att katalogen är ruggigt prisvärd. För 150 kr, så får man den i brevlåda. Portot (ingår) kostar 75 kr... Här kan du beställa den!

Lite kommentarer:
s sa...Sug på karamellen och njut av framgången som uppfödare!! Jätteroligt ju :)

Anonym sa...Skitkul verkligen! Ni verkar ha ett klart fungerande koncept! Grattis!

Jeanette sa...Stort GRATTIS!!!

Anonym sa...Ser jag som ett sunt bevis på att det går att föda upp bra hästar utan att använda dem dyraste hingstarna. en sund god uppfödning är A och O. /Åke
Tack så mycket allesammans!! Vad snälla ni är!! :-)

Åke, det går absolut att föda upp bra hästar utan att använda de dyraste hingstarna. Det svåraste är att kunna sälja avkommorna, som inte har en tillräckligt intressant härstamning på marknaden. Det ska vara lite "flashigt" för att man ska få betalt. Vi är ödmjukt tacksamma för våra framgångar och VET att det även krävs massor med tur för att lyckas, samt att man måste slippa att ha otur. Jag skulle kunna skriva en halv roman om Youpie från hur vi kom över hans mor, hingstval m.m., till vad som hänt "idag". (Vet inte om någon annan än jag tycker att det är intressant...) Alla hästar bär på "sin story" och det är lite av tjusningen med travhästarna. Uppfödningen är absolut en viktig del, liksom att hästen hamnar i rätt miljö för att kunna utvecklas.

Youpies skötare Jonna Brosten gör ett fantastiskt jobb med honom! Han är inte den enklaste att hålla på med i vardagen och i ett annat stall eller med en annan skötare, kanske de inte kunnat göra ett lika bra jobb? På samma sätt är vi tacksamma att Le Mat hamnade hos Thomas Lönn i Bollnäs. Thomas och hans sambo Marina Hedberg lägger ner ett jättejobb med honom. Vi är tacksamma att Thomas och ägarna hade tålamod att ta det lugnt under 3-åringssäsongen. Vi hoppas verkligen att de ska få valuta för sitt beslut i framtiden. Hamnar inte hästarna "rätt", så blir det heller inga resultat.

Tom Krageboen sa...Hvem står bak den større statistiske undersökningen du refererer til ?

Det är Torvaldur Arnason.
Lars B Gustafsson sa...Bra rutet Blomhage! Återrop på 650.000 är en käftsmäll för hårt prövade uppfödare landet runt!
Jag tycker också det...

V65 körs på Umåker ikväll, så det är bara att ladda för en trivsam travkväll i det fina vädret. Kan Mel Odin slå svenskt rekord ikväll, igen? Det är den stora frågan!

onsdag 8 juni 2011

Jag lever!

Det här med röda dagar är inte riktigt min grej. Det rör ihop allt. Därför har jag köpt en svart/vit almanacka, utan röda dagar. Vad hjälper det när "alla" andra har ledigt? Nåväl, det är fullt upp för dagen och det är ett gott tecken. Nackdelen är att jag inte hinner blogga lika mycket som jag önskar.



Jag får ägna detta inlägg till att skryta lite. Nu är jag uppfödare till den absoluta banrekordhållaren på Mantorpstravet. Youpie dundrade runt ovalen och landade på 1.11,2a/1640m. Det är lite svårt att ta in... Lill-skrutten som låg på gräsmatten tillsammans med grannbarnen. Nu har han travat 1.11,2! Det tar lite tid att landa...

Hoppas vara tillbaka imorgon med något mer intressant. ;-)

fredag 3 juni 2011

Inavelskoefficienten

Jag tror detta är ett ämne som jag kommer att få anledning att återkomma till senare, men jag skriver lite om det idag också.


Det var som sagt "premiär" för att publicera inavelskoefficienten i auktionskatalogen. Fick det några konsekvenser? Det är ju förstås omöjligt att säga eller spekulera i, men jag kollade upp lite av utfallet på auktionspriserna.

Jag delade in hästarna i fyra grupper,
Låg inavel (0-8,99%)
Medellåg inavel (9-10,99%)
Medelhög inavel (11-12,99%)
Hög inavel (över 13%)

Utfallet:
Låg: 26 hästar, (9 åter = 35%), medelpris: 162.059 SEK.
Medellåg: 19 hästar, (8 åter = 42%), medelpris: 178.182 SEK.
Medelhög: 28 hästar, (9 åter = 32%), medelpris: 178.947 SEK.
Hög: 16 hästar, (6 åter = 38%), medelpris: 207.500 SEK.

Noterbart är att auktionens dyraste häst, Tough Rain, såldes för 780.000 SEK och han hade 15,76% i inavelskoefficient (16,941%, enligt Blodbanken). Han stod själv för 38% av prissumman för den höga gruppen. Utan honom, så hade snittet hamnat på 143.889 SEK för den gruppen.

Ett litet statistiskt underlag gör att enskilda individer kan påverka väldigt mycket. Ett statistiskt underlag som inte gör att det går att dra några som helst slutsatser från.

Fick höra lite skvaller...om en betydligt större statistisk undersökning inom detta område. Tydligen pågår den största undersökningen som någonsin gjorts på sambandet mellan inavelskoefficienter och prestationer. Jag vet dock inte när resultatet blir klart, men det jag fick höra från delrapporten var att det fanns ett samband för att prestationerna blev sämre för medelhästen vid en högre inavelskoefficient. Det var tydligt i samtliga parametrar som testades. Jag är väldigt intresserad och nyfiken på att få se den rapporten när den är klar...


Naturligtvis kommer jag att återkomma i ämnet, så snart jag fått mer kött på mina ben.

Sådär, då återstår bara att önska er alla en riktigt trevlig helg!!

torsdag 2 juni 2011

Trottex ser över reglerna...

Nyhet på asvt.se

Bl.a. uttalar sig Sara Blomhage på Trottex:
- Är man inte intresserad av att sälja sin häst till de här priserna ska det kosta att ropa tillbaka sin häst. Man förstör auktionens rykte samtidigt som en annan uppfödare hindras från att sälja sin häst på auktionen, säger Sara Blomhage, verksamhetsansvarig på ASVT:s Trottex AB.

Och om de hästar som såldes innan auktionen:
- Auktionskatalogen används för att marknadsföra sin häst. Då ska det naturligtvis medföra en ordentlig påföljd om hästen stryks veckan innan auktionen. Dessutom har man tagit upp en plats på auktionen som en annan uppfödare hade kunna erhålla, säger Sara Blomhage

I nyhetsartikeln skriver de också: 
"Översynen och de förändringar som nu diskuteras påverkar inte Kriterieauktionen i höst utan eventuella förändringar ska gälla från och med 2012."