fredag 17 juni 2011

Flack

Fick ett svar av "Flack". Jag "förärar" honom med att placera hans namn i rubriken på dagens blogg som blir ett svar på på hans kommentar.
"Jag igen...Tack för ditt svar!
Ok missade uppenbarligen att det skulle handla om helt nya pengar att köra om. Verkar konstigt att plötsligt kunna trolla fram nya pengar ett tu tre, men är så fallet får man naturligtvis ompröva sin ståndpunkt."



Hallå! Tack själv! :-)
Om jag inte misstolkade informationen, så fattade jag det som att Gural skulle trolla fram dessa pengar. Jag får reservera mig för att jag kan ha fattat fel.
"Den snabbare avelsutvecklingen håller jag med dig om, det är en bagatell i sammanhanget och saknar egentligen betydelse, men att svänghjulen för uppfödare skulle snurra långsammare råder ingen som helst tvekan om, och vilken grupp inom travet har det redan idag allra tyngst? Är det verkligen värt att bromsa de hjulen ytterligare? Hur mycket ska uppfödarna i så fall få betala för att se Muscle Massive i Elitloppet?"

Helt klart har uppfödarna i både Europa och Nordamerika det tungt. Hela travet är en näringskedja där alla är beroende av varandra, vilket vi aldrig får glömma bort. Varför har uppfödarna det tungt? Är det beroende på att hästägarna har det tungt alt. inte blir tillräckligt tillfredsställda? Jag vet inte, men spekulerar lite. Sporten och spelet är beroende av varandra. Enligt Remy Nilson är hästar som Acclaim otroligt värdefulla för spelet på V75. Hästar som spelarna känner igen. Vad har Järvsöfaks 13 säsonger på tävlingsbanan betytt för sporten? Han har parallellt dessutom förädlat kallblodsaveln under sin karriär. Visst är hästar som Järvsöfaks ett slags unikum. Ett ökat intresse själva sporten tror jag ökar intresset för att äga häst, vilket i sin tur skulle gynna uppfödarna. Ett ökat intresse för sporten skulle definitivt gynna spelet.
"Personligen tycker jag också det råder en form av härlig mystik runt hästar som Dewey, Donato och Muscle Hill som alla tre är hästar som inte provats som ”äldre”, utan får avsluta karriären mer eller mindre obesegrade och obottnade. Endast i en drömvärld kan man låta sig tro att dessa hästar skulle ha något som helst att vinna på att tävla en säsong till."

Ingen tvekan om den saken (mystiken)!  Jag håller helt med dig. Vi kan heller inte utesluta att någon av dem hade kunnat klara av att tävla mot den äldre eliten ytterligare en säsong. Kanske ett högt spel?
"Har svårt att se hur intresset för sporten skulle öka genom att ytterligare ett år se ungefär samma hästar möta varandra. Tjusningen ligger nog för många av oss i att se nya stjärnor tändas, och två säsonger räcker bra för att se dem drabbas samman, åtminstone för mig."

Jag tror det är "både och". I Sverige kan vi fortfarande kombinera hög klass på både unghästar och äldre elit. Båda fyller en viktig funktion i näringskedjan i min trav-värld. Varför kom det 10.000 personer till Östersundstravet i lördags? Maharajah, Torvald Palema, Sanity och Hallsta Lotus. Jag tror inte att det är en vågad gissning att dessa skulle hamna "topp 4" vid en undersökning. Då är inte ens huvudlöpningens vinnare och förra årets Elitloppsvinnare Iceland nämnd.


"Tvingad att sluta med sin treåring är det väl ingen som blir? Inte fungerar det väl så, att man blir tvingad att sluta? Det finns ju massvis av lopp för äldre hästar också och vill man fortsätta tävla, varsågod."
Klantigt uttryckt av mig. Ingen blir direkt tvingad, men om det finns dåliga förtjänstmöjligheter blir man indirekt tvingad att byta häst alt. sluta. Det finns fina pengar för de allra bästa äldre hästarna i Nordamerika, men de har inte samma möjligheter som exempelvis vi har i Sverige med V75.
"MEN, är det nu så att Gural plockar fram 50-100 miljoner extra för fyraårskullen att tävla om är det såklart intressant, men samtidigt ska man komma ihåg att det vare sig man vill eller inte kommer urholka intresset för 2- och 3-årstävlandet. Är det värt det?

//Flack"
Personligen tror inte att detta scenario skulle urholka intresset för 2- och 3-årstävlandet. Det är dock bara spekulationer. Jag är inte främmande för att det skulle öka intresset för 2- och 3-åringarna. Det är i alla fall en intressant debatt och det ska bli spännande att följa utvecklingen i Nordamerika i denna fråga. Tack Flack för dina kommentarer! Nu vill jag önska Dig och alla läsare en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Köper ditt sysnsätt till fullo, och jag hävdar inte att jag absolut har RÄTT.
    Det var bara mina spontana reflektioner, och uppskattar ditt svar mycket!

    Tack för en fortsatt alltid lika läsvärd blogg -Keep it up, och trevlig helg!

    //Flack

    SvaraRadera
  2. Jag köper inte alls det där med "härlig mystik". Tycker det är tråkigt med den amerikanska modellen att gå till avel efter treåringssäsongen. När man läser om amerikanskt trav så är det ständigt nya namn, när man precis börjar lära sig dem så slutar de tävla. Trav utan stora stjärnor som tävlar länge skulle vara ointressant för mig. Sedan får avelsutvecklingen var hur viktig som helst, det hjälper inte. /Anders

    SvaraRadera