torsdag 9 juni 2011

Värme, katalog och Youpie

Jisses! Nu kom sommaren med full kraft. Jag klagar inte, men visst hör man pust och stånk från de som gnäller på värmen. De flesta av dessa...gnällde även på kylan i vintras. Vädret är ett kärt samtalsämne, men det är ju inte mycket lönt att gnälla på det. Det är en av få saker som vi absolut inte kan påverka. I viss mån kanske man kan påverka vart man bor, om vädret är viktigt. Fast vart är det "lagom" varmt året om?

Köpte hem Svensk Travsports Hingstkatalog som inte direkt ljudlös smög sig ner i brevlådan. Vilken pjäs! Äntligen en "tegelsten" som jag gillar. Intressant med exteriörbeskrivningar och veterinärutlåtanden på ett stort antal franska listhingstar. Eftersom jag inte gnäller på vädret, så tänkte jag komma med två synpunkter kring hingstkatalogen. (Yrkesskadad...) ;-)

1) Otur att omslagsbilden var lågupplöst. Kanske inte många som tänker på det.

2) Jag förstår att man vill att hästarna "ska springa inåt" (inte ut ur katalogen) på bilderna. Jag tycker dock att det ser jättekonstigt ut när de spegelvänder bliderna. Ni som har katalogen kan ju exempelvis kolla på Exploit Caf. Vilket nummer hade han i aktuellt lopp? Dessutom har man inte varit konsekvent och vänt på alla bilder. Små saker...jag vet!

Måste säga att katalogen är ruggigt prisvärd. För 150 kr, så får man den i brevlåda. Portot (ingår) kostar 75 kr... Här kan du beställa den!

Lite kommentarer:
s sa...Sug på karamellen och njut av framgången som uppfödare!! Jätteroligt ju :)

Anonym sa...Skitkul verkligen! Ni verkar ha ett klart fungerande koncept! Grattis!

Jeanette sa...Stort GRATTIS!!!

Anonym sa...Ser jag som ett sunt bevis på att det går att föda upp bra hästar utan att använda dem dyraste hingstarna. en sund god uppfödning är A och O. /Åke
Tack så mycket allesammans!! Vad snälla ni är!! :-)

Åke, det går absolut att föda upp bra hästar utan att använda de dyraste hingstarna. Det svåraste är att kunna sälja avkommorna, som inte har en tillräckligt intressant härstamning på marknaden. Det ska vara lite "flashigt" för att man ska få betalt. Vi är ödmjukt tacksamma för våra framgångar och VET att det även krävs massor med tur för att lyckas, samt att man måste slippa att ha otur. Jag skulle kunna skriva en halv roman om Youpie från hur vi kom över hans mor, hingstval m.m., till vad som hänt "idag". (Vet inte om någon annan än jag tycker att det är intressant...) Alla hästar bär på "sin story" och det är lite av tjusningen med travhästarna. Uppfödningen är absolut en viktig del, liksom att hästen hamnar i rätt miljö för att kunna utvecklas.

Youpies skötare Jonna Brosten gör ett fantastiskt jobb med honom! Han är inte den enklaste att hålla på med i vardagen och i ett annat stall eller med en annan skötare, kanske de inte kunnat göra ett lika bra jobb? På samma sätt är vi tacksamma att Le Mat hamnade hos Thomas Lönn i Bollnäs. Thomas och hans sambo Marina Hedberg lägger ner ett jättejobb med honom. Vi är tacksamma att Thomas och ägarna hade tålamod att ta det lugnt under 3-åringssäsongen. Vi hoppas verkligen att de ska få valuta för sitt beslut i framtiden. Hamnar inte hästarna "rätt", så blir det heller inga resultat.

Tom Krageboen sa...Hvem står bak den større statistiske undersökningen du refererer til ?

Det är Torvaldur Arnason.
Lars B Gustafsson sa...Bra rutet Blomhage! Återrop på 650.000 är en käftsmäll för hårt prövade uppfödare landet runt!
Jag tycker också det...

V65 körs på Umåker ikväll, så det är bara att ladda för en trivsam travkväll i det fina vädret. Kan Mel Odin slå svenskt rekord ikväll, igen? Det är den stora frågan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar