måndag 13 juni 2011

Nya planer i USA och kommentarer

Jag läste ett intressant inlägg på den alltid intressanta "wire-to-wire"-bloggen. Lars B Gustafsson rapporterar om följande nyhet:
Årets Hambletonian kan få en extra dimension ur avelssynvinkel. Jeff Gural, mannen som leasar Meadowlands Racetrack, planerar att införa att avkommor till fyraåriga avelshingstar inte ska vara startberättigade på de banor som Gural managerar. Det är Meadowlands, Tioga och Vernon. Enligt harnessracingupdate.com så är det hela än så länge på planeringsstadiet, men i ett försök för sulkysporten att skapa stjärnor, och förmå deras ägare att fortsätta tävla med dem även under fyraåringssäsongen, så planerar man att införa det redan från och med nästa år. Så årets hambovinnare kanske fortsätter tävla även nästa säsong, vad sägs om en start i Elitloppet? Det här systemet måste väl i så fall användas med möjlighet till undantag, jag tänker till exempel på storlopp som Hambletonian, där man knappast kan neka någons avkommor att tävla med hänvisning till en lokal regel? Vem vet, vi får helt enkelt avvakta och se!
Vad säger ni? Vore det bra med ett utökat 4-åringstävlande i Nordamerika?

Jag kan såklart se för- och nackdelar, men känslan är att fördelarna väger över. Visst vore det intressant att se hur de presterar som 4-åringar också. Det har för oss européer ett avelsvärde också. Det gör att man får se ytterligare en säsong med tävlande. Förhoppningsvis innebär det också att några av deras bästa 4-åringar kommer över till Europa och tävlar i exempelvis Elitloppet.


Även om jag är avelsnörd och vill se avelsframstegen snabbt, så kan jag känna att det är lite konstigt att hingstarna ska ha så mycket större förtjänster som avelshingstar kontra tävlingshästar. Det är väl ändå i första hand tävlingshästar som de är avlade för? Avelskarriären borde vara en bonus, men att den huvudsakliga förtjänsten borde vara som tävlingshäst? Tänker jag fel nu, eller?


Det gäller att hitta den rätta avvägningen, för jag vill heller inte se att de potentiellt bästa avelshingstarna prioriterar tävling upp i alltför hög ålder heller. Vet att jag talar emot mig själv lite, men det är "den rätta avvägningen" som jag önskar.

Som Lars B skriver, så kanske systemet behöver undantag? Hingstar som blivit skadade? Hingstar som avlar parallellt med tävlande? Fast det blir svårt att följa upp dispenser o.s.v. Det är hur som helst en intressant tanke i alla fall och det ska bli spännande att följa vad som händer.

Lite kommentarer att svara på:
Lars B Gustafsson sa..."Det borde stå vem som sköter hästarna i programmet också. Då hade jag gått all-in på Mana Grabben, det kan jag lova..."
Ja, varför inte? Det klart att det vore intressant, men hur mycket information klarar vi av att hantera i ett program?
Anonym sa..."25,2L gick Mel Odin om man ska vara petig. Men det hjälper ändå inte för att få "rekordet" noterat. Tycker att han hursomhelst borde vara intressant i aveln framöver"
Tack! Jag har korrigerat tiden. Slarvigt av mig, kanske kan man skylla på värmen? Ja, visst borde han vara intressant i aveln, säger jag utan att vara alltför insatt i kallblodsaveln.
s sa..."Mel Odin är väl godkänd som avelshingst? om jag minns rätt men vet inte om han betäcker just nu eller om dom väntar?
Kul med kallblodsinlägg ;P" 
Ja, Mel Odin är godkänd som avelshingst. Jag tror inte att han betäcker i år eller jag är rätt säker på att han INTE betäcker i år. Vem vet, det kanske blir fler kallblodsinlägg? :-)
Imorgon har ASVT och Trottex strategidag. Hoppas få in ett inlägg i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Rätt tänkt att verka för 4-åringar kvar i tävling: (i) de "växer färdigt" som 4-åringar, (ii) det lättar på start-stressen i 2 & 3-åringsserierna, (iii) det blir en period av nya världsrekord, som (iv) bidrar till mediasurr, (v) för aveln kan det något litet bidra till att stoägare väger in hållbarhet vid hingstval, medan (vi) avelsframsteget knappast ens är mätbart som skillnad mellan 3 & 4-åringsavel. Risker? Kanske fortsätter för många hingstar efter 4 år om de blir megastjärnor och USA-travet lockas till "invitationals" med appearance-pengar. Det riskerar att avelsframsteget senare försämras av träningsprodukter som blir avelsnitar, allt medan språngavgifterna för de förnämsta måste sänkas. Som allt i travet, summan pengar är konstant, flyttas de åt ett håll, så... Ulf Lindström

    SvaraRadera
  2. Nej fy låt dem stackars hästarna få lite lugn efter 3 års Säsongen. Hade det inte varit för den systematiska doppingen, användning av tillväxthormon från fölstadie annan form av dopping, smärtstillande preparat före tävlingar och regelvidriga spö drivningar så hade jag tyckt annat.

    //Åke

    SvaraRadera
  3. Ur uppfödarperspektiv, och till viss del hästägarperspektiv, ser jag inga som helst fördelar med att tävla ett år till med hästarna. Håller med om att det skulle vara intressant att se dem i Elitloppet, visst, men det finns väl mycket som skulle vara intressant att se och man måste väl väga in effekterna som kommer med längre tävlande?

    Längre tävlingskarriär = långsammare avelsutveckling, långsammare fart på svänghjulen för uppfödare, långsammare och mer utdragen intjäningsprocess och återbetalning till hästägarna.

    De som tjänar på detta är möjligtvis tränarna som kan behålla hästar (som inte räcker som unghästar?) ytterligare ett år och casha in träningsavgifter ett år till innan ägarna kommer fram till att det är dags att satsa på något nytt och bättre.

    Det här är ett i mina ögon mycket märkligt förslag.

    //Flack

    SvaraRadera