lördag 18 juni 2011

Som jag ser det...

Jag rycker ut och skriver ett inlägg idag, trots att det är lördag och jag har önskar alla trevlig helg. Orsaken är att jag läste "Perra" Johanssons "Som jag ser det" på Travnet. Han tar upp två saker som jag hade tänkt att ta upp.


Den första fick jag höras talas om muntligen, men har inte hittat några fakta. Jag har inte haft tid att leta bland gamla Travronden, så det har inte blivit av. Tydligen var det sant, hur korkat det än kan låta... Såhär skriver "Perra":
Lunchtravet
Många banor passar på att köra nio, eller tio, lopp då man har lunchtrav. Då får man en V5-omgång på köpet som brukar omsätta 6-700 000 kronor. I höst får man inte köra dessa V5-omgångar på tisdagar och torsdagar för då ska norska lopp ha förtur att locka spelarna. Försök inbilla mig att det kommer omsättas 6-700 000 kronor extra på en norsk V5-omgång de här dagarna i höst.

Sundbyholm kör helst nio lopp vid sina lunchtävlingar, man lockar lite sämre hästar men spelarna är ändå med på noterna. Man har två lunchdagar kvar i år, en är redan planerad och då ska man köra nio lopp. Det blir en V4 och sen blir det fem lopp med vinnare/plats och tvilling men ingen V5:an. Det verkar helt sjukt. Den andra tävlingsdagen är inte planerad än, då hade man säker tänkt köra nio lopp men nu omarbetar man troligen det och kör fem lopp istället.

Hur kan det vara så
Hur kan man ha kommit fram till det här beslutet? Det här känns ännu mer korkat än att köra en V75-omgång i Finland men min lott i livet är att skriva det här, andras är att ta beslut som dessa.
Alltså...norrmännen kan kliva in och ställa krav på att svenska banor INTE får köra V5 i samband med lunchtrav på tisdagar och torsdagar. WHAT? Hur tänker de då? Jag tror som "Perra" att det kommer att bli omsättningstapp...rejäla sådana. Jag förstår inte heller hur detta kan ha blivit så nedtystat. I min värld är detta så korkat, så jag trodde det var något "hitte-på".

"Perra" nämner även den finska V75-omgången. Jag orkar inte ens kommentera vad jag tycker om detta. Såhär skriver "Perra" och jag kan mest bara nick instämmande:
Att V75 ska köras i Finland en gång nästa år har stått klart ett tag men nu börjar man lansera omgången. Man lockar med höga transportbidrag och Stig H Johansson tycker det verkar spännande, jag tycker det verkar idiotiskt.

Prispengarna i V75-loppen blir ungefär de samma som vid en svensk omgång och att transportbidragen höjs är ju naturligt. Det tillkommer ju en ganska lång båtresa för de svenska hästarna. Dessutom ska omgången avgöras i januari och då vet vi ju hur vädret kan vara.

Det är säkert heller ingen lätt match för de svenska hästarna att ta för sig där, finnarna har bra hästar, det har vi sett de senaste åren och då de tävlar på hemmaplan mot svenskarna är de säkert extra taggade.

Sen ska man tänka på flera svenska banor inte kör V75 utan på sin höjd får hålla tillgodo med en V64-dag medan man kör en omgång i Finland och en i Norge. Visst spelas det mycket till Sverige från dessa länder och de kanske måste smörjas lite men jag förstår det ändå inte. Jag befinner mig förmodligen inte på den nivån heller att jag ska förstå.
Alltså transportbidragen för denna V75-omgång på Vermo... Tränaren får 15.000 SEK för varje häst som anmäls och defilerar. Hästägaren får 5.000 SEK, om hästen inte får prispengar. Det är alltså pengar som svenska ATG betalar ut. Finska Fintoto betalar övernattning för svenska skötare/tränare/kuskar som behöver detta. Viktigt att nämna i sammanhanget är att detta förbjuder tränare/transportörer att fakturera hästägarna för transporten till Vermo.

Om det anmäls fem svenska hästar i de sju avdelningarna, så kommer transportbidragen att kosta svenska ATG 525.000 SEK. Om en tränare anmäler sex hästar, så kan han casha in 90.000 SEK. Borde bli ett skapligt netto på den trippen? Förstår att Stig H tycker att det verkar spännande.

Länk till "Perra" Johanssons, "Som jag ser det".

Snart dags att åka till Boden...

2 kommentarer:

  1. Håkan,
    För ATG är framtiden att V75 snart möter taket i omsättning. Vardagstravet får hästbrist om 3-5 år. Riksdagen kommer inte att ändra villkoren förrän finansdepartmentet för riksdagen redovisar nedgång i skatteflödet. "Det var som fan.., är det hästbrist...?" för att travestera Hasse & Tage. ATG ser utanför Sverige, åtminstone en nordisk marknad, kanske rent av nordisk-baltisk, dvs marknaden runt Östersjö-staterna. Det föresvävar V75-omsättning på 200-300 mkr. Helt rätt av ATG att köpslå med Norsk Rikstoto, Fintoto, etc. V75 på Vermo i januari 2012, så Mariendorf jan 2013, Moskvas hippodrom jan 2014. Ulf Lindström

    SvaraRadera
  2. Henrik Renström19 juni 2011 kl. 18:44

    Håller med Ulf.
    Dessutom, halvtomma lopp vill vi inte ha. Speloptimera och tryck upp prispengarna i de lopp som körs. Fulla lopp och hyfsad kvalité å en matlapp som skall räcka en bit för en amatör.
    När hästarna inte räcker till spelmodellen så är det lopp i periferin som ska tas bort. I tillägg till detta är V75 en reklampelare, även under besök i utlandet. Tänk på att den internationella omsättningen i ATG ökat med 1 miljard 2006-2010. 65% av den totala omsättningsökningen...

    SvaraRadera