fredag 3 juni 2011

Inavelskoefficienten

Jag tror detta är ett ämne som jag kommer att få anledning att återkomma till senare, men jag skriver lite om det idag också.


Det var som sagt "premiär" för att publicera inavelskoefficienten i auktionskatalogen. Fick det några konsekvenser? Det är ju förstås omöjligt att säga eller spekulera i, men jag kollade upp lite av utfallet på auktionspriserna.

Jag delade in hästarna i fyra grupper,
Låg inavel (0-8,99%)
Medellåg inavel (9-10,99%)
Medelhög inavel (11-12,99%)
Hög inavel (över 13%)

Utfallet:
Låg: 26 hästar, (9 åter = 35%), medelpris: 162.059 SEK.
Medellåg: 19 hästar, (8 åter = 42%), medelpris: 178.182 SEK.
Medelhög: 28 hästar, (9 åter = 32%), medelpris: 178.947 SEK.
Hög: 16 hästar, (6 åter = 38%), medelpris: 207.500 SEK.

Noterbart är att auktionens dyraste häst, Tough Rain, såldes för 780.000 SEK och han hade 15,76% i inavelskoefficient (16,941%, enligt Blodbanken). Han stod själv för 38% av prissumman för den höga gruppen. Utan honom, så hade snittet hamnat på 143.889 SEK för den gruppen.

Ett litet statistiskt underlag gör att enskilda individer kan påverka väldigt mycket. Ett statistiskt underlag som inte gör att det går att dra några som helst slutsatser från.

Fick höra lite skvaller...om en betydligt större statistisk undersökning inom detta område. Tydligen pågår den största undersökningen som någonsin gjorts på sambandet mellan inavelskoefficienter och prestationer. Jag vet dock inte när resultatet blir klart, men det jag fick höra från delrapporten var att det fanns ett samband för att prestationerna blev sämre för medelhästen vid en högre inavelskoefficient. Det var tydligt i samtliga parametrar som testades. Jag är väldigt intresserad och nyfiken på att få se den rapporten när den är klar...


Naturligtvis kommer jag att återkomma i ämnet, så snart jag fått mer kött på mina ben.

Sådär, då återstår bara att önska er alla en riktigt trevlig helg!!

1 kommentar:

  1. Hvem står bak den større statistiske undersökningen du refererer til ?

    SvaraRadera