fredag 10 juni 2011

Kallblodsbloggen

Hehe...kanske en oväntad rubrik?

Jag spekulerade igår om Mel Odin skulle slå Järvsöfaks 12 år gamla svenska rekord, för 5-åriga kallblodiga hingstar/valacker över långdistans. Noteringen att slå va 1.25,7...Mel Odin gick 1.25,2! Meeeen...han var "bara" tvåa i mål och då räknas det inte som svenskt rekord. Shit happens!

(Korrigerade tiden på Mel Odin. Hade först skrivit 1.25,4... Kan man skylla på värmen?)


Vann gjorde istället Robert Bergh-tränade Mana Grabben. Den 9-årige valacken kom i i Berghs regi för tre veckor sedan och hade inte vunnit lopp på nästan exakt två år. Under dessa två år hade han gjort 26 starter utan seger. Historien tar inte slut här...

Till vinnarcirkeln kommer hästen skötare, Jörgen S Eriksson. Jag lärde känna Jörgen på resan till Lexington i höstas. En grymt sympatisk kille som är vetgirig och ambitiös. Jörgen som tidigare har varit anställd hos Jörgen Westholm som ansvarig för unghästarna har bytt arbetsgivare till Robert Bergh för att vidga kunskaperna och kontaktnätet, innan han planerar att dra igång som egen tränare till hösten. Jag är övertygad om att han går en ljus framtid tillmötes.


Nåväl, jag skyndade fram till Jörgen för att gratulera. Då fick jag höra att han började hos Bergh för tre veckor sedan och på hans första arbetsdag kom Mana Grabben in i träning hos Bergh och blev Jörgens passhäst. Snyggt! Det är alltså Jörgen som har gnuggat ordning på Mana Grabben. Ska väl också säga att Mana Grabben var bra som tvåa i sista starten innan han bytte till Bergh/Erikssons regi, men nu har han ännu bättre.

Bör ju såklart lägga in en bild på Jörgen. Här testar han att putsa skorna på flygplatsen i Cincinnati. Undrar om Mana Grabben har samma puts på sina hovar?

Ett annorlunda blogginlägg avslutas med att önska alla läsare en trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Det borde stå vem som sköter hästarna i programmet också. Då hade jag gått all-in på Mana Grabben, det kan jag lova...

    SvaraRadera
  2. 25,2L gick Mel Odin om man ska vara petig. Men det hjälper ändå inte för att få "rekordet" noterat. Tycker att han hursomhelst borde vara intressant i aveln framöver.

    SvaraRadera
  3. Mel Odin är väl godkänd som avelshingst? om jag minns rätt men vet inte om han betäcker just nu eller om dom väntar?

    Kul med kallblodsinlägg ;P

    SvaraRadera