tisdag 31 maj 2011

Nollorna som sprack...

Såhär skrev jag förra måndagen efter spårlottningen till Elitloppsförsöken:
"Det är lite märkligt att ingen som haft spår 3 i försöket har vunnit finalen sedan 1990. Kanske är det dags att spräcka nollan i år? I så fall blir det seger för Brioni eller Iceland!"
Så blev det alltså, i och med att Brioni segrade! Den andra "nollan" som sprack, var att det blev seger för spår 8 i finalen. En annan statistik-iakttagelse var att spår 4 har haft anmärkningsvärt dålig statistik de senaste åren för att ta sig vidare till finalen från försöket. I år fick alla spår utom just 4 en finalist, istället dubblade spår 1.

Är det överdrivet att spårlottningen till Elitloppsförsöken ska vara så avgörande? 

Debatten fortsätter bland kommentarerna. Läs dem här!


Missa inte Internetauktionen med fyra starthästar. Till auktionen!



Blev inte mer än såhär idag...

måndag 30 maj 2011

Elitloppet och kommentarer

Vilket Elitlopp! Jag kan bara skicka mina varmaste gratulationer till kretsen kring Brioni med Jocke Lövgren i spetsen. Det blev ett ruggigt väl regisserat drama som den värsta Hollywoodfilmen med ett lyckligt slut.

Tuff inledning i försöket...när han blev pressad av Paul MacDonell. Femma i mål, men ändå vidare efter en diskning när MacDonell körde på en annan konkurrent. Spår 8 i finalen. Hopplöst! Sist invändigt och "bara" 1.11,4 på varvet. Chanslöst! Luckan kom och det blev håååårt i mål. Stenhårt! Målfotot skulle granskas...lång väntan, innan Brioni kunde ropas ut som segrare. En historia som lika gärna kunde vara hämtad ur serietidningen "Buster".

Flera fina prestationer som vanligt under denna helg. Det tar tid att smälta intrycken. Spontant har Trinite des Vals, Rapide Lebel och Local Conch fastnat hårdast på näthinnan. Då har jag inte ens nämnt en hel del andra imponerande vinnare, Orecchietti, Mathilde Tröjborg, Prince de Montfort.... Listan kan göras mycket lång.

Det har rasslat på med gott om kommentarer på de senaste inläggen med anledning av Elitauktionen. Jag tänker inte kommentera dessa här på bloggen. Fegt? Ja, kanske. Jag känner att det blir fel av mig att tycka en massa. Sanningen är också att jag inte har tid att besvara alla kommentarer i denna fråga. Jag har sagt vad jag tycker om återropen i mitt förra inlägg. Jag ska dock förtydliga att INGEN har gjort något formellt fel vid återropen. Det är helt i enlighet med de linjer som finns i auktionsvillkoren. Var och en får själv bestämma vad man anser att sin häst är värd. Det är Trottex som anordnar auktionen och jag bör inte ha mer synpunkter här än de som jag redan har haft. Jag kommer i alla fall att ta in alla intryck som jag fått via telefon, mail och kommentarer och skriva ett brev till ASVT och ASVT Trottex med medlemmarnas synpunkter angående återropen och selekteringen. Ja, jag kommer att skriva egna synpunkter också. Vi ska ha en strategidag om två veckor och då kommer auktionen att diskuteras. Det är viktigt att vi som en medlemsorganisation granskar vårt eget arbete. Det kan faktiskt vara så att vi kommer fram till att vi gjort rätt. Om inte, så får vi försöka förbättra det som kan bli bättre. Det är för våra medlemmar som vi ska arbeta!

Fortsätt gärna att debattera i kommentarsfälten, så länge ni håller er nyanserade och utan personangrepp. Det är en frihet under ansvar, men det känner ni säkert till. Jag har hittills inte behövt radera någons inlägg och jag hoppas att jag slipper göra det.

lördag 28 maj 2011

Elitloppsdeltagarna, auktionen/kommentarer

Jag börjar med en genomgång av Elitloppsdeltagarna, ur ett blodbanken-perspektiv. Sedan återkommer jag med gårdagens Elitauktionen och kommentarer på den i slutet.

Elitloppet - Försök 1

1) RAPIDE LEBEL (FR)
e. Ginger Somolli (FR) - Koranie Des Noes (FR) e. Dream With Me
Inavel: 3,914% - Franskt: 59,88% - Modernitet: 1974,37
Modern: ostartad
- Rapide Lebel är linjeavlad 5+5 på stoet Tarentelle IV. Fadern Ginger Somolli är en av de mindre kända franska hingstarna. Han har nästan exakt 50/50 franskt/amerikanskt blod och är linjeavlad 3+5 på Star's Pride. Mormor Aranie Des Noes tjänade 103.132 EUR. Rapide Lebel är den häst i Elitloppet som har mest franskt blod.

2) YEAR IN REVIEW (US)
e. Self Possessed (US) - Royal Review (US) e. Royal Prestige (US)
Inavel: 11,850% - Franskt: 0% - Modernitet: 1973,90
Modern: 1.14,8a - 9.537 USD
- Year In Review har gott om Speedy Crown-blod via (4+5+6)+3. Fadern Self Possessed var bl.a Hambletonian-vinnare. Modern Royal Review har lämnat sex 2:00-travare i USA, varav två tjänat över 100.000 USD.

3) BRIONI (DE)
e. Timberland (DE) - Armbro Edith (US) e. Florida Pro (US)
Inavel: 8,171% - Franskt: 9,19% - Modernitet: 1970,90
Modern: ostartad
- Brioni bär på Star's Pride från fem led (4+5+7)+(4+6). Intressant är att det är via fem olika individer. Modern Armbro Edith har Star's Pride i 3+5 "X-faktorposition", men även Florican 4+4 i "X-faktorposition". Mormor Norah Lobell tjänade 210.725 USD. Brioni kommer från en stark mödernelinje. Nämner att fadern Timberland blev tvåa i "Tyska Derbyt" som 3-åring och tjänade över 300.000 EUR och han är en son till Coktail Jet.

4) DEFINE THE WORLD (CA)
e. Duke of York (CA) - Venice Holiday (US) e. American Winner (US)
Inavel: 14,018 - Franskt: 0,00% - Modernitet: 1972,63
Modern: 1.19,3 (kvaltid) - 1.927 USD
- Define The World har många inslag av linjeavel, bl.a. Speedy Crown (4+6)+(3+5) och Super Bowl 5+3. Star's Pride kommer via 11 inslag! Fadern Duke of York tjänade nästan 900.000 USD och blev trea i Hambletonian och han är efter Balanced Image. Mormor Kristen Lobell har bl.a. lämnat Sirocco Spur (365.000 USD) och Giant Mermaid (497.000 USD).

5) REVEN D'AMOUR (SE)
e. Revenue (SE) - Melody Amour (SE) e. Super Arnie (US)
Inavel: 6,258% - Franskt: 31,52% - Modernitet: 1971,23
Modern: 1.15,3a - 257.800 SEK
- Reven d'Amour har Star's Pride via (5+6+8)+(4+6). Närmsta inaveln kommer från Super Bowl 5+3 och även Arnie Almahurst finns med i bilden via 5+4. Svenskfödde och A-premierade Revenue känner väl de flesta till? Mormor Miss Melodys bästa avkomma är King Melody som tjänade drygt en halv miljon.

6) WISHING STONE (US)
e. Conway Hall (CA) - Meadowbranch Magic (US) e. Valley Victory (US)
Inavel: 12,767% - Franskt: 0% - Modernitet: 1976,77
Modern: 1.16,4a - 8.649 USD
- Wishing Stone är linjeavlad på bl.a. Noble Victory 4+5, Super Bowl 5+4, men framförallt Speedy Crown 4+(4+5+5). Fadern Conway Hall tillhör de bästa Nordamerikanska hingstarna. Modern är extremt bra i aveln och samtliga hennes sex avkommor i startbar ålder har segrat och satt rekordet 1.12,3 eller bättre. Fem av dem har tjänat över 145.000 USD, varav en av dem är den i Sverigeuppstallade avelshingsten Make It Happen (947.829 USD).

7) LAVEC KRONOS (IT)
e. Enjoy Lavec (SE) - Dame Lavec (SE) e. Quito de Talonay (FR)
Inavel: 10,323% - Franskt: 15,33% - Modernitet: 1970,53
Modern: 1.14,3a - 678.310 SEK
- Lavec Kronos har 3+3 med Speedy Crown, som bygger vidare med (4+5+6)+4 på Speedy Scot och ytterligare vidare med Speedster (5+5+6+7)+(5+5). Modern Dame Lavec var en bra tävlingshäst, även om hon bleknar i jämförelse med mormor Kit Lobell (8,8 milj. SEK) och mormors mor Keystone Pioneer (1,0 milj. USD). Dame Lavec har även lämnat Raja Mirchi (4,3 milj. SEK).

8) LIBECCIO GRIF (IT)
e. Andover Hall (US) - Southwind Val (US) e. Pine Chip (US)
Inavel: 12,407% - Franskt: 0,00% - Modernitet: 1978,53
Modern: ostartad
- Libeccio Grif har 4+(4+5+6) med Speedy Crown, samt (5+6)+(5+5+6+7) med Speedy Scot. Det finns även nära inslag av Super Bowl 5+(5+5) och Arnie Almahurst 5+4. Korsningen Andover Hall - Pine Chip har även givit Adrian Chip. Moder är helsyster med Southwind Vernon (362.000 EUR).

Elitloppet - försök 2

1) YARRAH BOKO (SE)
e. Coktail Jet (FR) - Big Blue Kitten (US) e. Pine Chip
Inavel: 6,273% - Franskt: 18,04% - Modernitet: 1973,13
Modern: 1.12,2a - 587.008 SEK
- Yarrah Boko är linjeavlad 3+5 på Super Bowl. Modern Big Blue Kitten tävlade bra och vann bl.a. Lady Suffolk som 3-åring. Hon har även lämnat avelshingsten Zola Boko (1,9 milj. SEK). Mormor Dasooner Dabettor travade 1.11,5a och tjänade 558.374 SEK. I aveln är Get Packin (227.374 USD) hennes vinstrikaste.

2) ARCH MADNESS (US)
e. Balanced Image (US) - Armbro Archer (US) e. S.J.'s Photo
Inavel: 10,360% - Franskt: 0,00% - Modernitet: 1967,47
Modern: en start - 0 USD.
- Arch Madness har sina närmsta linjeavelsinslag från Star's Pride (4+5)+(5+6+6+6). Det är lite "udda" med en far som är född redan 1978, vilket avspeglar sig i "moderniteten". Det har försökts att kompenserats på mödernet. Modern Armbro Archer gick till avel som 3-åring och mormor Armbro Perfect klev in i avelsboxen som 2-åring. Modern är syster med Armbro Vision (233.984 USD).

3) ICELAND (SE)
e. Scarlet Knight (US) - Grandezza Ri (SE) e. Probe (US)
Inavel: 12,663% - Franskt: 0,00% - Modernitet: 1973,43
Modern: ostartad
- Iceland har gott om inslag av linjeavel, bl.a. Speedy Crown (4+5)+4, Super Bowl 5+3 och Noble Victory 5+4. Både mor och mormor var ostartade och det är inte många släktingar som utmärkt sig bland deras avkommor förutom Iceland då. Däremot har Iceland en känd kusin i Sprintermästaren You Bet Hornline (3,1 milj. SEK).

4) OYONNAX (FR)
e. In Love With You (FR) - Hermine d'Urga (FR) e. Blue Dream (FR)
Inavel: 3,740% - Franskt: 47,77% - Modernitet: 1973,94
Modern: ostartad
- Oyonnax är linjeavlad (5+5)+(5+5) på Star's Pride. Fadern In Love With You är välstammad, bror till både Private Love (716.000 EUR) och Guilty of Love som är mor till Love You (1,4 milj. EUR). Modern Hermie d'Urga har även lämnat Pomerol de Laumac (481.000 EUR). Mormor Urgaflore har lämnat Rombaldi (784.000 EUR), Kalin d'Urga (668.000 EUR) och Mothe de Lou (309.080 EUR).

5) RAKAS (SE)
e. Victory Party (US) - Tricky Woo (SE) e. Speedy Tomali (US)
Inavel: 9,531% - Franskt: 10,28% - Modernitet: 1974,17
Modern: 1.15,2a - 459.000 SEK
- Rakas är linjeavlad 4+3 på Speedy Somolli. Fadern Victory Party har inte utmärkt sig i Sverige har endast 96 i avelsindex. Mödernet är desto starkare, mormor Solitaire Spin är utnämnt till Elitsto och hon har lämnat bl.a. Derbyvinnaren Jolly Rocket (4,4 milj. SEK) och Butterknife (1,0 milj. SEK). 

6) PRINCE TAGG (SE)
e. Prince R.S. (SE) - Cinderella Lej (SE) e. Tamin Sandy (NO)
Inavel: 2,093% - Franskt: 29,44% - Modernitet: 1964,57
Modern: 1.19,5 - 13.000 SEK
- Prince Tagg har en "vit" stamtavla i blodbanken. Prince Tagg är hittills moderns enda avkomma. Mormor Cindy Lej tävlade bra och gick 1.14,1a och tjänade 350.000 SEK. Hon var bl.a. trea i Grains Lopp som 3-åring och i aveln har hon lämnat Texas Lej (920.000 SEK). Prince Tagg har Elitloppets minst "moderna" härstamning.

7) LISA AMERICA (IT)
e. Varenne (IT) - Zagabria Dei (IT) e. Victory Dream (US)
Inavel: 15,549% - Franskt: 2,22% - Modernitet: 1975,70
Modern: 1.13,4a - 261.577 EUR
- Lisa America har massor av inslag av linjeavel. Nämner att hon är "X-faktorkorsad" på Speedy Crown, 4+4. Hon har även nära inslag av Speedy Somolli 3+(4+5) och Super Bowl 4+3. Modern Zagabria Dei har fina unghästmeriter och hon har dessutom lämnat mycket bra i aveln, förutom Lisa America även, Guida America (158.000 EUR) och Italy America (71.000 EUR), samt att alla sex avkommor i startbar ålder har startat och gått snabbare än 1.14,7. Mormor Donnina har lämnat bl.a. Chirone Dei (324.643 EUR). Lisa America borde vara hyperintressant i avelsboxen, tycker i alla fall jag.

8) COMMANDER CROWE (SE) - STRUKEN
e. Juliano Star (FR) - Somack (FI) e. Mack Lobell (US)
Inavel: 5,277% - Franskt: 26,50% - Modernitet: 1971,67
Modern: ostartad
- Commander Crowe är linjeavlad 4+4 på Speedy Crown och (4+6)+(5+7) på Star's Pride. Modern Somack har en minst sagt ojämn förärvning. Åtta avkommor i startbar ålder, varav fem är ostartade. De startande är förutom Commander Crowe, Mack Peter (1,3 milj. SEK) och Electric Man (350.000 SEK). Mormor Somolli Ribb tjänade 765.000 SEK och har lämnat Super Somolli (180.000 EUR) och Mackenzie (600.000 SEK).

Noterat: Coktail Jet eller Varenne har chansen att bli historiska om Yarrah Boko eller Lisa America vinner Elitloppet. De har chansen att bli den förste Elitloppsvinnaren som lämnat en Elitloppsvinnare...

---

ELITAUKTIONEN 2011

Jag har läst era kommentarer (finns här) och även tagit in en hel del egna intryck av auktionsresultatet. Dessa kommentarer och intryck kommer jag att ta med mig och diskutera med ASVT och ASVT Trottex.

Jag känner ändå att jag borde kommentera återropen. "Vi" (jag och några som kommenterat) skrev inför auktionen om problemet med återropen på "höga nivåer". Tyvärr nåddes en ny gräns för återropen på denna auktion när snittet för återropen översteg försäljningspriset. Det är beklagligt och även om försäljningspriset sjönk med 20%, så känns det "sådär" att det blev så många och så dyra återrop. Om man har anmält till en auktion, så måste man vilja sälja. Om inte, så har man tagit upp en plats för de som vill sälja. Nu var jag inte på plats, men det brukar bli applåder för bud över 500.000 SEK. Misstänker att dessa känner sig lurade när de får se att det var ett återrop. Om det hade offentliggjorts att det var ett återrop vid klubbslaget hade nog applåderna bytts mot "burop"? Jag tycker att de höga återropen är ett hån mot de uppfödare som var förtvivlade på Kriterieauktionen och inte fick bud på sina hästar. Även ett hån mot de uppfödare som inte fick med sina hästar på Elitauktionen. För publiken liknar auktionen mer en teater, om vi ska acceptera höga återropspriser. Allt detta sammantaget tror jag är förödande.

Detta, samt en del andra (era och mina) synpunkter kommer jag som sagt att föra vidare till ASVT och ASVT Trottex.

Tack för synpunkterna och kommentarerna!


---

Nu ser vi närmast framemot Travfesten i dagarna två! 


The Marshall Call the Trotters, Zum Start, Ala Partenza, Till STAAAAART!

fredag 27 maj 2011

Kommentarer

Tar lite kommentarer idag. Hade tänkt att skriva om Elitloppsdeltagarna, men hinner inte idag. Jag kanske hinner med det imorgon? Vi får se!
Åke skriver:    "Inte har menhammar varit årets uppfödare på dem hästar dem sålt på auktion då är du väldigt dåligt påläst eller så läser du endast statistik du får från Asvt! Vad har broline lämnat dem senaste 10 åren eftersom dem förtjänar så många platser! Jag hörde att Zoccer Wadd´s åring efter Going kronos har dem inte ens kollat på. Känns jäkligt märkligt??

    Menhammar nyblivna 3 åringar ca 80-90 st den bästa har sprungit in 119 000:-

    Menhammar 3-6 års kullen 6 miljonärer ORECCHIETTI, ONE TOO MANY, NEVER AGAIN, MAHARAJAH, MARSHLAND, MICRO MESH

    Hur många av dessa äger fortfarande "menhammar" jo 5 av 6 och 5 kom väl aldrig till Auktion? den sjätte är en Viking Kronos Son som Ludde äger. Statistiken ser inte så bra ut om du vill ha chans att komma åt menhammars godbitar på Auktion.

    Broline har fått fram 3 miljonärer på 3-6 års kullen något bättre men fortfarande har dem tagit plats för så många andra bättre tyvärr!"

    //Åke
Jag hade inte sorterat Menhammars uppfödningar i statistiken, beroende på var de är sålda eller vem som köpt dem. Jag bara konstaterade att de har haft framgångar med sina uppfödningar och på gården står flera fina avelshingstar (och ston).
Broline har även dem ett fint avelsmaterial och fina hingstar uppstallade på sitt stuteri. Jag kan hålla med om att de inte haft de framgångar som jag hade förväntat mig de senaste åren, men det känns hårt att döma ut dem från Elitauktionen pga några mindre lyckade år.
Jag har som sagt inget med uttagningen (vet inte vilka som blivit "ratade") eller besiktningen att göra kring Elitauktionen (eller andra auktioner). Jag har inte granskat deras arbete, så synpunkter får gärna lämnas direkt till berörda parter istället.
   Anders skrev:  "Jag tror att besiktningsmannen är kompetent och i stort sett gör ett bra jobb men det är helt klart ett problem att han har de andra roller som han har. En jäv-situation är aldrig bra, oavsett hur opartisk personen i praktiken är.

    När det gäller själva auktionerna stör jag mig på den stora andelen återrop och extra mycket när priset enligt mina ögon inte varit speciellt lågt. Har inte kollat hur det ligger till på just Elitauktionen men där borde det i princip vara "förbjudet" med återrop om det är så att man tagit upp en plats som någon annan kunnat använda. Att sitta och bjuda mot säljaren själv är inget som jag vill vara med om på en auktion."

    /Anders
Det svåra inom "Svensk Travsport" i stort är att det ska finnas kompetens UTAN jäv. Det är bara att inse att travsporten inte är tillräckligt stor för detta. Det riskerar att bli ett jätteproblem i framtiden med att exempelvis rekrytera tävlingsfunktionärer som inte riskerar att hamna i jäv-situationer. Det är INTE bra, men svårt att undvika.

Jag håller helt med dig om att det är ett problem med återrop på relativt höga nivåer. Det är svårt att sätta upp vettiga regler emot detta, men jag har full förståelse för att köpare blir irriterade om de lagt ett relevant bud och hästen sedan blir ropad åter. Än värre är det om det kommer fram rykten, om att hästen skulle ha varit såld innan auktionen. Ryktet behöver inte vara sant, men det orsakar trovärdighetsproblem hos säljaren och indirekt skadar det också Trottex.

Jag har funderat på om man skulle kunna sätta ut "återropsgräns" i katalogen. Budgivningen startar på 50.000 kr, men jag sätter ut 100.000 kr som "återropsgräns". Då får jag ropa tillbaka upp till 100.000 kr, men jag får också släppa hästen. Kommer ett bud på 105.000 kr, så får jag inte ropa tillbaka hästen. Visst kan säljarna ha bulvaner som saboterar systemet, men det vore i alla fall en möjlighet. Då vet man på förhand vad säljaren har tänkt sig. Kanske kan man ha 500.000 kr (eller ännu lägre) som maximal "återropsgräns"? Nåväl, det var bara en tanke.

torsdag 26 maj 2011

Elitauktionen del 3 och kommentarer

Det efterfrågades mina "guldkorn" och jag har bläddrat igenom katalogen... Här kommer sju hästar som jag tycker är lite extra intressanta.

27 RANA AGILIS
hingst e. Going Kronos - Grenouille e. Mack Lobell
Jag gillade Going Kronos och Grenouille som tävlingshästar, så det borde bli bra? Grenouille har inte levt upp till mina förväntningar i aveln ännu, men kanske är Going Kronos "rätt" partner för henne istället för de franska partners hon haft. Mack Lobell är en av de bästa morfadershingstarna.

30 TE FREDDO KNICK
hingst e. Going Kronos - Icetea Knick e. Turbo Thrust
Modern har fina unghästmeriter och kommer från en framgångsrik syskonskara. Lägg till Going Kronos, så borde detta vara en mycket intressant avkomma.

65 DIAZ BOKO
sto e. Cantab Hall - Rae Boko e. Pine Chip
Stammässigt är det inte mycket mer att önska. Modern har grymma unghästmeriter. Hennes avkommor har bara gjort ett fåtal starter, men även om de gjort detta på bra sätt är det ändå ett frågetecken. Rae Boko "måste" lämna en kanon och kanske är det Diaz Boko. Borde ha en intressant karriär som avelssto efter tävlingskarriären.

80 COOLKINDACRAZED
hingst e. Crazed - Sloppy Kisses e. Muscles Yankee
Crazed känns mycket intressant och detta är hans första kull. Modern är "superstammad" och hennes första avkomma Dontgetinhisway har inlett riktigt bra i Kanada. Spännande!

85 VÄSTERBO DARLING
sto e. Love You - Super Pilaar e. Super Arnie
Korsningen Love You och Super Arnie har varit lyckad, ex. Vanessa du Ling, Chuck Liddell, Love You More. Jag gillar mödernet med bl.a. Miss Pilaar som lämnat bl.a. Bobtail och Jullan. Super Pilaar har unghästmeriter och hennes första avkomma 3-årige Sex and the City (ägs av Henrik Zetterberg och Emma Andersson) har segrat efter katalogens tryckning.

90 DONNA DI QUATTRO
sto e. Love You - Whoopie As e. S.J.'s Photo
Har jag redan skrivit om i tidigare inlägg. Spännande sto med potential som avelssto efter tävlingskarriären.

97 SOFINE CASH
sto e. Ready Cash - M.T.Beloved Sofie e. Pine Chip
Ready Cash känns klart intressant och här på ett välstammat sto med skapliga prestationer.

Strukna i dagsläget:
Nr 4 Jolokia
Nr 13 Restylane
Nr 24 Alexandr Am
Nr 38 Ciceron Silas
Nr 45 Casino Silas
Nr 69 Red Orchid

Nu till avdelningen för kommentarer.
"Jag kan faktiskt tycka att det är konstigt att Menhammar har hela 14 hästar med på Auktionen! Det eftersom Menhammar redan har sålt sina bästa avkommor eller så behåller dem hästarna i egen regi! Sedan kan jag tycka att elitauktionen skall vara just en Elitauktion. Det betyder att endast hingstar och ston som förvärvat bra redan borde få delta med sina avkommor!"

//Åke 
Menhammar har varit "Årets Uppfödare" de senaste fyra åren och dessutom har de några av de mest attraktiva avelshingstarna på sitt stuteri. Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att de har 14 avkommor på en Elitauktion.

En "Elitauktion" utifrån ditt önskemål med endast hingstar och ston som har förärvt bra får delta? Nja, åtminstone jag skulle tycka att det vore tråkigt att ingen av de nya spännande hingstarna skulle få vara med. Nu kan vi inte åka ner på auktionen i år, men visst hade det varit intressant att se de första avkommorna till Ready Cash, Going Kronos, Crazed m.fl. Jag tror också att "marknaden" efterfrågar avkommor till dessa hingstar.
"Hej! Tack för en bra sida.

Jag plockade också ut Donna Di Quattro som min favorit. Hade ganska lika kriterier som dig. Men eftersom jag bara letar efter ston så var jag dessutom hård på att hingsten skulle ha lämnat lika bra eller bättre ston jämfört med hingstar. Jag var dessutom hård på att mormor och mormorsmor skulle fungerat bra i avel.

I min sollning så var 28 Remains kvar länge men mamman Herring Bone har lämnat 4 avkommor varav 2 redan är döda. Detta gör mig osäker.
Jag undrar om det inte kan vara av intresse att skriva in dödsorsak på avkommorna i katalogen?

Jag kommer åka på auktionen för att lära. Kanske blir det köp nästa år..."


//Niclas  
Kul att du gillar sidan och att vi hittade samma "favorit". Angående 28 Remains som är efter Chocolatier har du verkligen träffat en hingst som lämnar bättre ston. Det är anmärkningsvärt att 9 av hans 10 vinstrikaste avkommor i USA är ston. Hans bästa hingst har tjänat $75,000, men hans näst bästa har tjänat mindre än $15,000 i USA.
Jag har aldrig tänkt på att det vore intressant med dödsorsak på avkommorna i katalogen. Kanske det?
Låter bra att du laddar för köp nästa år! Att samla på sig erfarenheter är aldrig en nackdel.
Anonym skrev en längre kommentar som kan läsas här, till kommentaren.
Jag vet bara att det är sagt att alla hästar ska besiktigas. Däremot har jag inte koll på om det stämmer eller inte. Det klart att det ger utrymme för trista spekulationer om det inte görs. Jag upplever att Robert Lindström är kompetent och tror han är tillräckligt professionell för att kunna skilja på sina uppdrag. Har man synpunkter på detta så bör man lämpligen vända sig till ASVT Trottex, men vänta gärna till nästa vecka... Tror de har fullt upp just nu.
Testaccio 2 sa... "Så anledningen till att Menhammar har "flera platser på auktionen" är inte att de är Sveriges största och framgångsrikaste uppfödare? Tänk, det trodde jag i min enfald."
Jag tror som du.

onsdag 25 maj 2011

Elitauktionen del 2


Här kommer som utlovat mina egna urval i katalogen, utifrån mina på förhand valda kriterier.

Detta är ENBART en teori, eftersom jag inte heller har besiktigat hästarna. Såhär kan man tänka...

100 hästar, varav en (nr 13) är struken (vidskeplig?). 99 hästar kvar.


Mitt första kriterie är inavelskoefficient. Jag har min riktlinje (oventenskaplig) på 12,500%, enligt blodbanken.nu. Nu är katalogens siffror beräknade på ett annat sätt och är de samma som används på travsport.se. Dessa siffror är generellt sett lägre och jag har korrigerat min gräns till 11,50%, utifrån de siffror som anges i katalogen. Här faller det bort 40 hästar och vi har 59 kvar.

Andra kriteriet är att modern ska vara högst 8 år i år. Kanske ett ologiskt urval? Nåväl, jag tror att generellt sett är unga mödrar lite bättre i aveln. I detta urval ramlar ytterligare 50 hästar bort och vi står kvar med 9 st.

Eftersom modern är oprövad i aveln, så vill jag ha en fader som är beprövad och dessutom har bevisat att han är bra i aveln. Detta är mitt tredje kriterium och det tar bort tre hästar. Nu återstår endast 6 st.

Jag ställer här mitt sista och tuffa krav på modern. Hon ska ha segrat, samt ha ett BLUP på minst 110. Samtliga krav som jag har ställt, uppfylls endast av en häst...

90 DONNA DI QUATTRO
Inavelskoefficient: 5,15%
Modern Whoopie As är född 2003 = 8 år.
Fadern är beprövade och framgångsrike Love You.
Whoopie As segrade fem gånger, varav två gånger på Vincennes. Hon räknades som Tysklands bästa sto i sin årgång och tjänade nästan 1,4 mkr.
Moderns BLUP-tal är 120.
En bonus i sammanhanget är en Elithingst som morfar, S.J.'s Photo.

Några av de som var mycket nära ska jag nämna.
36 Royal Caribbean (Varenne - Isabel Kronos) föll på att modern inte har något svenskt BLUP-tal. Det är troligt att hon skulle hamna över 110, om hon hade ett svenskt BLUP-tal.
69 Red Orchid (Dream Vacation - Red Svaina) som har en mor med 112 i BLUP, men eftersom modern är ostartad saknar hon seger som jag hade som kriterie.
93 Diego de Quattro (Love You - Vita di Quattro) har en meriterad mor, men eftersom hon är tyskfödd saknar hon svenskt BLUP-tal ännu.

Hur har det gått tidigare med mina urval? Första gången jag gjorde detta officiellt var inför Kriterieauktionen 2008. (Finns här!) Hästarna är nu 4 år.

De hästar som jag valde ut då var följande. (Resultat inom parentes)
Staro Enchilada, ropades åter (19: 1-2-3, 102.500 kr, 15,7am)
Amaru Boko, struken (7: 5-1-1, 980.000 kr, 12,9am, vinnare av E3-final Gr.1.)
Fore Candy, ropades åter (4: 2-1-0, 80.000 kr, 16,3m)
M.T.Faustino, såldes för 320.000 kr och döptes om till Stigaxelsixten (19: 4-3-3, 300.800 kr, 13,8am)
Diarra, 120.000 kr (18: 0-4-1, 100.000 kr, 15,9ak)
Kahula Broline, 120.000 kr (ostartad, kvalad på 19,6)
Borups Julle, struken (2: 1-0-0, 23.000 kr, 20,5m)
Bright Eyes, 70.000 kr (8: 0-1-0, 33.500 kr, 17,1m)
M.T.Follow Me, 150.000 kr (4: 3-0-1, 98.000 kr, 15,5am)

Jag ska inte sväva i väg och påstå att min metod är lyckosam i långa loppet, men tycker ändå att det blev ett bra utfall första gången. 9 av 10 kom till start och 6 av 10 har hittills vunnit lopp. Framförallt kul (och tur!) med Amaru Boko och Stigaxelsixten. Det påvekar såklart också att dessa hästar såldes för priser "över medel" och i många fall hamnade de hos bra tränare. Det känns som flera av dessa har potential att tjäna en hel del ytterligare pengar, så det är lite kul (tycker jag) att följa dessa. Observera att dessa hästar inte är besiktigade, utan är enbart utvalda utifrån mina teorier på vad som stod i auktionskatalogen.

Kommentar från "lilo", angående att många är "anonyma" när de kommenterar.
Äsch bara lite många knappar att trycka på för att lämna kommentarer. Lätt att man då trycker på anonym då det kommer upp massa alternativ:)
Kan jag hålla med om, MEN...det går att exempelvis avsluta inlägget med "/Håkan" eller liknande om man vill. Det är inte så jobbigt eller besvärligt?

Anders skriver: "Löjligt att gnälla på anonyma kommentarer tycker jag. Läs vad det står istället och bedöm kommentarerna efter innehåll. I just det här fallet vet jag inte vilken information som syftas på när det pratas om misskreditering.
/Anders"
Jag kan delvis hålla med i din åsikt. Visst ska man bedöma kommentarerna utifrån innehållet. Jag har hittills behandlat alla kommentarer likadant, oavsett avsändare. (Frihet under ansvar.) Samtidigt är det lätt att tycka en massa saker, om man slipper stå för dem. Jag har valt att ha en öppen dialog här, medan många andra bloggare har andra policys. På Travronden måste du vara inloggad med användarnamn och lösenord för att kunna kommentera och på Travnet finns inte ens en möjlighet att kommentera överhuvudtaget. Det är också ett problem för mig när jag ska citera kommentarer om "anonym" och "anonym" tycker olika saker. Blir lite "schizo"...om du förstår hur jag menar. Jag tycker att det är både roligt och givande att kunna ha en dialog med de som läser.

Så en kommentar från just "anonym"..:
"Det har ju alltid spekulerats i att det är extremt svårt att få med sin häst på Elitauktionen om man inte sitter med i Asvt´s styrelse! vad säger statistiken? är det en myt om vi tittar på årets 100 hästar? Jag tycker personligen att det finns en hel del tveksamma hästar. Sedan finns det uppfödare som anmält mycket fina avkommor efter topp hingstar med moderstammar av högsta kvalitet, som inte kommit med!"
Statistiskt sett i år är det:
ASVT:s styrelse: 20% av hästarna, fördelat på tre styrelsemedlemmar.
ASVT Trottex: 16% av hästarna, fördelat på tre styrelsemedlemmar.
Jag har bara räknat Misty Trottings och Ronny Olofsson hästar (två vardera) i ASVT:s styrelse, ej Trottex. De sitter i båda styrelserna.
Övriga: 64%.

Noterbart är att två av landets största och mest framgångsrika stuterier har 14 st (Menhammar) och 12 st (Broline). Det handlar om två starka varumärken och det är väl egentligen inte konstigt att de har många hästar med?


Jag har inte hunnit granska katalogen så noggrant, så jag har ingen uppfattning i frågan ännu. Det handlar om en bedömning och det ger alltid diskussioner. Om du frågar tio olika personer skulle de inbördes inte valt exakt samma 100 hästar. Det är jag helt säker på. Jag har heller inte besiktigat hästarna. Jag förstår också att de som inte kommit med är besvikna.

tisdag 24 maj 2011

Elitauktionen del 1

En nyhet i årets Elitauktionskatalog är att inavelskoefficienten anges för alla auktionshästar. Det har jag efterfrågat under många år och jag är glad att dessa siffror är med. De siffror som anges är beräknade på samma sätt som de som finns på travsport.se. Personligen använder jag Blodbanken när jag beräknar inavelskoefficienten och den blir oftast något högre. Vad som är mest rätt vet jag inte, men huvudsaken är att man jämför samma beräkningar mot varandra.


Vad är optimal inavelskoefficient? Det finns nog inget svar på den frågan. Det handlar en del om tycke och smak. Det finns hästar med jättehög inavel som blivit bra tävlingshästar, samt de med jättelåg som också blivit bra. Om man vill motverka en alltför hög inavel i populationen, så bör man försöka hålla nere inaveln. Jag har hört olika mått för vad som anses vara högt, vissa säger 10%, andra 12%, några säger 14% och det finns de som överhuvudtaget inte bryr sig om "procenten". Jag kan inte säga att någon har rätt eller fel. Jag har ingen vetenskap kring detta, men personligen strävar jag efter att ligga under 12,500% enligt de siffror som beräknas på Blodbanken. Det är dock inte en "absolut" gräns för mig. Om det är en korsning som känns intressant, så diskvalificerar jag den inte om den hamnar på ex. 13,500%. Jag väger dock in det som en del i beslutet av hingstval.

Det har dock inte varit alla som varit positiva till att ha med inavelskoefficienten i katalogen. Jag ser det som en "varudeklaration" för de som är intresserade. Visst kan det vara negativt för de som har en hög inavel, men det var trots allt ett medvetet val som de gjort. Kan de motivera sitt val, så är det inget problem. Om köparna har förtroende för uppfödaren, så tror jag att de litar på deras varumärke i första hand. Visst kan det vara så att några köpare inte förstår vad inavelskoefficienten innebär, men det i mina ögon inte ett skäl för att inte sätta ut den. Det är nog många som inte kan E-nr på maten de köper heller.

Innan jag drar igång med mina statistiska kuriosa...ska jag tipsa er om att läsa artikeln som Sara Blomhage och Lotta Isacsson skrev i senaste numret av Tidningen Travhästen. Där de följer med Robert Lindström och besiktigar hästarna inför Elitauktionen. Det blir ALLTID snack om vilka hästar som ska få plats eller inte. Det är en fråga som engagerar! Naturligtvis och det handlar om en bedömning, vilket ger utrymme för diskussioner.

I artikeln skriver de:
"De 100 hästar som till sist valts ut; de hästar som snart leds in i ringen i Upplands Väsby, är inte de härstamningsmässigt de 100 bästa, eller de 100 snyggaste hästarna.
Det är de hästar som selekteringsgruppen tror kommer att betinga det bästa försäljningspriset vid auktionen; det vill säga de som bedöms vara de sammanlagt bästa vad gäller härstamning och besiktningsresultat."

Tycker det var bra att de kompletterade artikeln med att intervjua fem personer som anmält till Elitauktionen angående vad de tycker om urvalsprocessen.

Kör samma upplägg som ifjol med lite statistisk kuriosa inför Elitauktionen.

Mödrar med högst BLUP,
65 Diaz Boko, Rae Boko 122
31 Garbo Sund, Image Lavec 120
90 Donna de Quattro, Whoopie As 120
46 Nemi Broline, Larissa Ås 118
55 Nils Broline, Muscle Control 118

Mödrar med lägst BLUP,
45 Casino Silas, Laika Gagn 95
9 Wagtail HappyHarry, Com Estancia 98
64 The Unforgiven, R.C.'s Irish Wind 100
35 Irene Sisu, Irene Letsgo 101
40 Marquis Ås, Karisma Ås 101

Avkommans förväntade avelsindex, (far+mor/2).
(42 hästar har föräldrar som båda har BLUP-tal.)


Högst
65 Diaz Boko, Cantab Hall 132 - Rae Boko 122 (127)
75 Dyhim Boko, Cantab Hall 132 - Sayuri Boko 116 (124)
73 Donna Boko, Cantab Hall 132 - Salma Boko 115 (123,5)
30 Te Freddo Knick, Going Kronos 130 - Icetea Knick 114 (122)
22 Caddie Indra, Going Kronos 130 - Gatzy Lavec 113 (121,5)
27 Rana Agilis, Going Kronos 130 - Grenouille 113 (121,5)
68 Glamour Håleryd, Going Kronos 130 - Rebeckas Mystic 113 (121,5)
90 Donna di Quattro, Love You 123 - Whoopie As 120 (121,5)

Lägst
45 Casino Silas, Juliano Star 117 - Laika Gagn 95 (106)
64 The Unforgiven, Digger Crown 113 - R.C.'s Irish Wind 110 (106,5)
66 Newman Broline, Lindy Lane 116 - Rapide H. 106 (111)
56 New Underline, Revenue 116 - New Look Staro 107 (111,5)
77 Serrez Dream, Dream Vacation 119 - Serrez Les Cordons 105 (112)

Högst inavelskoefficient, inom parentes Blodbankens siffror
78 Donato Sisu, 18,89% (19,978%)
13 Restylane, 17,21% (18,125%) (struken)
35 Irene Sisu, 16,03% (17,083%)
71 Dusted Busted, 15,76% (16,941%)
21 Bartender In, 15,73% (16,828%)

Lägst inavelskoefficient
24 Alexandr Am, 1,18%
57 Archangel Am, 1,23%
31 Garbo Sund, 3,67%
42 Idol, 3,96%
12 Dream in Euro, 4,02%

Yngsta...
...häst, 13 Restylane, 19 juni
...mor, 3 Di Wine (Comeback Diva), 14 Darling Boko (Favor Baby), 69 Red Orchid (Red Savina) och 100 Carmen Ås (Brooklyn Ås), 2006.
...mormor, 71 Dusted Busted (Alix Hall), 2000.
...3:e mor, 71 Dusted Busted (American Splendor), 1997.
...4:e mor, 71 Dusted Busted (Duchess Lobell), 1991.

Äldsta...
...häst, 3 Di Wine, 2 februari
...mor, 45 Casino Silas, (Laika Gagn), 1989.
...mormor, 53 Västerbo Maximus (Mi Amiga Butch), 1968.
...3:e mor, 53 Västerbo Maximus (Peggy Bunter), 1952.
  • 4,5 månader skiljer mellan den äldsta och yngsta hästen.
  • 17 år är skillnaden mellan den yngsta och äldsta modern.
  • 45 år är skillnaden mellan den yngsta och äldsta 3:e modern.
  • 71 Dusted Busteds 4:e mor Duchess Lobell är två år yngre (!) än Laika Gagn som är mor till 45 Casino Silas.

Imorgon kommer mina egna urvalsmetoder från katalogen. Jag har ett antal kriterier (ovetenskapliga och väldigt godtyckliga) som jag väljer utifrån. I år var det endast EN (!) häst som klarade alla gallringar. Det blir också dags att redovisa resultatet för de första hästarna från mitt första urval (från 2008) med denna metod.

Garland Lobell och kommentarer

Garland Lobell

I morse när jag vaknade nåddes jag av dödsbudet, att Garland Lobell hade avlidit vid en ålder av 30 år. Såklart ledsamt. Jag är dock glad att jag träffa Garland Lobell vid vårt besök på Walnut Hall Ltd i höstas.

För egen del har han betytt mest som farfar till vår första uppfödning, Youpie (e. Jobie Tempest). Han är också farbror till vår gentleman Worldwide (e. Chief Litigator). I stallet har vi också 2-åriga Önas Hamra (e. Laddie) och där är Garland Lobell farfars far.

Garland Lobell är mest känd för sina fantastiska söner, helbröderna Angus Hall, Andover Hall och Conway Hall


Jag har fått några kommentarer sen senaste inlägget.
Micke B: "Som vanligt, intressant läsning!

Om du hinner med så skulle det vara intressant att höra om du har hittat några "guldkorn" eller speciella favoriter av de 100 hästarna på Elitauktionen?"
Tack Micke! Jo, det kommer imorgon några hästar som jag plockat ut från ett antal på förhand bestämda kriterier. Sedan kommer ytterligare några "guldkorn" på torsdag.
Anders Järnerot: "Märkligt att det är så många på blocken som gömmer sig bakom anonym. Med andra ord vågar man inte stå för sina åsikter. ASVT:s information misskrediterar inte den mindre uppfödaren. Den bygger på kunskap och vetenskap. Den vänder sig till alla typer av uppfödare.I de senaste upplagorna av Hingstinfo kan man konstatera att artikelserien (mycket bra) av Elithingstars morfädersmeriter är det endast två mödrar som är ostartade. Jag finns på mail och telefon (se hemsidan) för att diskutera uppfödarfrågor, avelsston som startat eller värderingar av hingstar. Anders Järnerot"
Tack Anders! Visst är det märkligt att de som kommenterar är anonyma? (Praktiskt svårt att hålla isär kommentarerna också.) Jag har ju varit med dig på Norrlandsturné och håller med om att informationen bygger på kunskap, vetenskap och de erfarenheter som finns inom ämnet. Mitt intryck har varit att det dessutom har varit uppskattat av de som varit med. Jag förstår inte heller hur det ska kunna misskreditera mindre uppfödare. Tvärtom, så borde väl det hjälpa?

Nytt inlägg angående Elitauktionen kommer kl. 12:00.

måndag 23 maj 2011

De viktiga spåren?

Under förra veckan snackades det väldigt mycket om "De viktiga spåren" i försöken till Elitloppet. "Allt hänger på vilket spår vi får", var den vanligaste frasen från de aktuella deltagarna. Är det bara snack eller ligger det någon sanning i detta? Jag bestämde mig för att kolla upp detta. Jag har kollat samtliga Elitlopp sedan 1990, utom 2006. Jag visste ärligt talat inte hur jag skulle hantera detta Elitlopp. Det var året som Conny Nobell segrade efter att både målettan Jag de Bellouet och måltvåan Let's Go diskats för doping. Jag bara drog ett fett streck över loppet. I detta sammanhang blir det bara rörigt...

Vilka spår har tagit sig vidare från försöken till finalen? (20 år - 40 försök)
1 - 24 (60%)
2 - 23 (57,5%)
3 - 19 (47,5%)
4 - 17 (42,5%)
5 - 26 (65%)
6 - 19 (47,5%)
7 - 15 (37,5%)
8 - 17 (42,5%)
Klar fördel för spåren 5, 1 och 2. En nackdel med spår 7, liksom 4 (!) och 8. Varför ska spår 5 vara så mycket bättre, än spår 4?

Nästa steg, från vilket spår startade slutvinnaren från i sitt försök?
1 - 3 (15%)
2 - 3 (15%)
3 - 0 (0%)
4 - 1 (5%)
5 - 2 (10%)
6 - 5 (25%)
7 - 3 (15%)
8 - 3 (15%)
Hmm...de som klarat av att gå till final, trots "skitspåren" 6, 7 och 8 har hävdat sig väl när de tagit sig till final. 55% av finalvinnarna lottades alltså till spår 6, 7 eller 8 i sitt försök! Det är lite märkligt att ingen som haft spår 3 i försöket har vunnit finalen sedan 1990. Kanske är det dags att spräcka nollan i år? I så fall blir det seger för Brioni eller Iceland!

Sista tabellen. Vilket spår har vinnaren haft i finalen?
1 - 4 (20%)
2 - 8 (40%)
3 - 4 (20%)
4 - 2 (10%)
5 - 1 (5%)
6 - 0 (0%)
7 - 1 (5%)
8 - 0 (0%)
En tydlig bild visar att spåret i finalen är väldigt avgörade. Lite skev blir bilden, eftersom de som varit bäst placerade i försöket också får VÄLJA spår först. Det är alltså de för dagen bästa hästarna som också startar från de bästa lägena. Jag tror tabellen sett helt annorlunda ut, om det hade varit slumplottat även i finalen.

Startlistorna till försöken.

1 609 meter autostart
Häst - kusk (tränare) ägarland

Försök A
1 Rapide Lebel - Eric Raffin (Sebastien Guarato) Frankrike
2 Year In Review - Per Lennartsson (Per Lennartsson) Sverige
3 Brioni - Joakim Lövgren (Joakim Lövgren) Tyskland
4 Define the World - Paul McDonell (John Bax) Kanada
5 Reven d'Amour - Fredrik B Larsson (Henrik Larsson) Sverige
6 Wishing Stone - Jean Michel Bazire (Fabrice Souloy) Danmark
7 Lavec Kronos - Lutfi Kolgjini (Lutfi Kolgjini) Sverige
8 Libeccio Grif - Marco Smorgon (Marco Smorgon) Italien

1 609 meter autostart
Häst - kusk (tränare) ägarland

Försök B
1 Yarrah Boko - Ulf Ohlsson (Trond Anderssen) Norge
2 Arch Madness - Björn Goop (Trond Smedshammer) USA
3 Iceland - Örjan Kihlström (Stefan Melander) Sverige
4 Oyonnax - Sebastien Ernault (Vincent Brazon) Frankrike
5 Rakas - Per Lennartsson (Per Lennartsson) Sverige
6 Prince Tagg - Ralf Karlstedt (Ralf Karlstedt) Sverige
7 Lisa America - Torbjörn Jansson (Jerry Riordan) Italien
8 Commander Crowe - Jean Michel Bazire (Fabrice Souloy) Sverige

Spontant är min snabb-analys att dessa hästar går till final:
A: 4-6-1-3
B: 2-7-8-6

Spekulationerna har dock bara börjat... :-)

söndag 22 maj 2011

Söndagsblogg med kommentarer från förr

Kör helgjobb, så kommer jag i kapp. Misstänker starkt att kommande vecka kommer att bli rätt körig, så då lär jag inte ha mer tid. Då kommer som utlovat kommentarer på kommentarerna, angående "Ston och en kul idé".

Kan vara lite körigt att hålla isär frågor och svar. Framförallt är det svårt att skilja på "Anonym" och "Anonym"... Hoppas det blir begripligt ändå. Röd text är kommentarer. Blå text är om någon citerar ett tidigare svar i en kommentar. Jag skriver i svart och efter HP:.
Anonym sa...

    "Intressant att Järnerot lyckats plocka fram bra statistisk igen.

    Jämför man med reportaget i senast Hingst info så får man fram en annan sorts statistik.

    /.../ (Klippte bort av utrymmesskäl, se denna länk om ni är intresserade)

    Denna statistik talar för att ostartade till 150,000:- ston står för hela 66% vilket är en klar majoritet.

    Jag är helt övertygad om att Asvt´s propaganda mot "dåliga" hingstar och "dåliga" ston är negativt för den lilla uppfödaren. Propagandan gynnar bara dem som redan har en fylld plånbok."

HP: Det går att bevisa det mesta med statistik, om man vill. Det som jag i grunden ville påvisa, var att slå hål på "myten" att presterande ston inte lämnar bra avkommor. För att statistiken ska bli rättvis, så bör man ställa den mot hur många verksamma ston det finns/funnits i varje "grupp". Det finns fler ston som är ostartade, än miljonärskor. *) Ju längre tillbaka i tiden vi går, desto ovanligare är det med miljonärskor...då prispengarna ökat. Glöm inte att se NÄR stona tjänat sina pengar. Som unga eller som äldre? Min bestämda uppfattning är att det är en FÖRDEL om ett sto har presterat bra som unghäst, än om hon skulle vara en medioker tävlingshäst eller ostartad. Det kommer att finnas ston ur den senare kategorin som kommer att lämna bra avkommor, men det är också betydligt fler sådana ston i aveln än det lilla antal kulltoppar som föds i varje kull.

----------

*) Kullen född 2000 är den senaste stokullen som gick i pension. Av de 2.493 ston som föddes detta år blev 11 miljonärskor. Det är 0,44% av kullen.
(Siffran inom parentes procenten i den tabell som "Anonym" hänvisar till.)

Ostartade: 1.024 st = 41% (30%)

Startade:
0-150'000 kr: 1.151 st = 46% (37%)
150'001-500'000 kr: 242 st = 10% (17%)
500'001-999.999 kr: 65 st = 2,6% (9%)
1'000'000 kr eller mer: 11 st = 0,4% (7%)

Dvs, 87% av kullen tjänade mindre än 150'000 kr... (67%)
Källa: Blodbanken Pro 


---------- 

Jag är inte övertygad om att ASVT:s upplysning är negativ för den lilla uppfödaren, tvärtom. Det finns många prisvärda hingstar som redan visat att de duger och de oprövade som har god potential, utan att för den skull kosta stora pengar. För mig finns det många hingstar som kostar mellan 15.000-25.000 kr som jag tycker är intressanta. Det finns dessutom ytterligare ett antal som är billigare än så som jag också tycker "håller måttet". Jag tycker att det är "säkrare" att satsa på dessa hingstar, än helt oprövade utan prestationer eller med mediokra prestationer.

I stofrågan, så är det oftast så att man redan har sitt sto som man vill betäcka. Gör det, om man tror på det. Här tycker jag inte att man ska styra så mycket, eftersom varje sto ändå inte får så många avkommor. Jag har skrivit min syn på presterande ston, men det var som sagt för att försöka slå hål på "myten" om att dessa skulle vara sämre i avel.
Anonym forts...
    Jag frågade dig för en tid sedan hur du såg på poäng skillnaden mellan Quito Gold och Anderberg. Du svarade då att det kanske finns saker i protokollet som va orsaken. Skulle vara kul att höra din åsikt nu när du kan studera Protokollet.

    Sedan skulle det va roligt att höra din personliga åsikt om Poängen skall förbli "hemliga" eller dolda för hingstägarna. Samt motivering till ditt svar.

    Tack för en super bra blogg som är underhållande och skapar den så viktiga debatten.

HP: Anderberg vs Quito Gold (Ska säga att ägarna till Anderberg är goda vänner till mig, så jag kan vara lite färgad.)

Anderberg bedömdes ha "Fader av mycket god kvalité, mor med svag förärvning. Utmärkt mormor." Det är såklart svårt att göra en rättvis bedömning av en mor som endast har tre startande avkommor, men det är lite väl tidigt (och hårt) att bedöma den som "svag", tycker jag. Han starka mormor borde väga upp en del. Anderbergs prestationer bedömdes som "måttliga prestationer". Jag kan tycka att även det är ett hårt betyg. Han har till exempel både en 3:e och 4:e placering i Gr.1-lopp som 3-åring i Nordamerika. Utöver det en andraplats bakom Donato Hanover i Dickerson Cup. Han har rekordet 1.09,6a. Jag hade inte bedömt detta som "måttliga prestationer". Slutligen de veterinärapoängen. Eftersom han "bara" gjort 16 starter och har en böjseneskada, så har han förmodligen tappat många poäng här. Inga anmärkningar på OCD.

Quito Gold bedömdes ha "Fader och moder med god förärvning." Att Andover Hall slår Good As Gold är väl alla med på? (Även om Good As Gold är bra i Sverige) Modern Tango Broline har två ytterligare avkommor som är bättre än Anderbergs näst bästa syskon, men hon har också lämnat dubbelt så många avkommor än Anderbergs mor. Ställer man mormödrarna mot varandra, så är det överlägsen seger för Anderbergs "Me Maggie".

Tävlingsprestationerna, så har de bedömts som "Prestationer av medelgod nationell klass". Eftersom unghästprestationerna ska väga tyngst, så har de båda hingstarna gjort lika många starter som 2- och 3-åring. Quito Gold har en fjärdeplats från en E3-final (Gr.1), men i pengar är det klart mindre än Anderberg (mindre än hälften). Quito Gold gjorde tre starter som 4-åring, utan framgångar. Sedan som äldre så har han startat på och tre av säsongerna har tjänat mellan 200-300.000 kr, övriga säsonger minner än så. Inga prestationer som imponerar. Jag håller Anderbergs prestationer klart högre.

Veterinärt, så har han "påtagliga förslitningsskador". Eftersom han gjort 105 starter, så han ändå förmodligen fått "skapligt" med poäng här. OCD utan anmärkning.

Personligen, så trodde jag att Anderberg skulle få minst 10p mer än vad han fick. I alla fall minst 10p mer än Quito Gold. Jag är dock som sagt lite färgad, eftersom det är goda vänner till mig som äger honom. (Försöker se objektivt på det ändå.)

(Kan nämna att Anderberg har återvänt till Finland. Hans 2-åringar har sett fina ut i premieloppen och efterfrågan blev rätt stor där. Jag tror till och med att han toppar premiestatistiken där. De låga poängen i Sverige gjorde att intresset var svalt här.)

Offentliga eller hemliga poäng. Jag tyckte på förhand att det var rätt att ha dem hemliga. Min tanke var att det skulle bli ohållbart med massor av överklaganden, vid offentliga poäng. Hur värderar man Credit Winner som far jämfört med Coktail Jet och Viking Kronos? Bara i den frågan, så skulle det finns stridigheter om vilken som är "bäst". Det är "skitsvårt" på ren svenska att jämföra avelshingstar som verkat i olika länder med varandra. Hur ska man värdera Goetmals Wood som är "elit" i Frankrike, men kanske "AB" (eller kanske bara "B"?) i Sverige? Efter den senaste avelsvärderingen, så kände jag (och många med mig) många frågetecken kring poängen och då hade det varit intressant att se hur delpoängen sett ut.

Jag förstår att nämnden haft ett mycket tufft jobb med väldigt många hingstar att värdera. Fel kan det alltid bli när det handlar om bedömningar, även om det är olyckligt om någon hingstägare blir drabbad. Det går alltid att överklaga, men det är också en jobbig process som även kan ge "bad-will" i stoägarnas ögon.

Hoppas att du är nöjd med detta svar.
Anonym sa...

    "Ja, tanken har funnits att man skulle kunnat spara sperma innan dom kastreras. Speciellt om det är en annorlunda häst på nåt vis t.ex. en färg på en häst som det bara finns några få som har. Det kanske inte är prestation i sig men kanske ändå ett viktigt arv att kunna föra vidare. Tänker främst på vissa kallblodsfärger som endast några få haft."

HP: Nej, det är ingen prestation att spara en viss färg. Jag tror inte att det är ett viktigt arv att föra vidare...

Anonym sa...
    "Anonym 1: Som alltid med statistik måste man vara försiktig. Det måste finnas bra mycket fler avkommor till den enorma mängd ston som är "ostartade till 150 tkr" än till de få miljonvinnarna. Och ju fler avkommor ett sto får desto större chans till miljonvinnare.

    Jag är övertygad om att man i största möjliga mån ska avla på välstammade ston med egna meriter (eller som iaf visat talang men oturligt skadats)."

HP: Jag tror som dig. Ungefär något liknande försökte jag beskriva i svaret ovan. Jag tror att man har bättre chanser, om man satsar på välstammade ston med egna meriter.
Andreas sa...
    "Jag är övertygad om att man i största möjliga mån ska avla på välstammade ston med egna meriter (eller som iaf visat talang men oturligt skadats )"
    "Där håller jag med, Men att hålla på och köpa ston som tjänat 1 miljon och är nästan stamlösa har länge varit på mode, Tyvärr har dessa betäckts med dyra hingstar och har sålts till hugade spekulanter till överpris oftast utan några vidare reslultat.

    Jag tror att anonym 1 är precis som jag. Vi har inte råd att köpa topp stammat som tjänat 1 miljon. Däremot kan vi köpa deras ostartade systrar till ett vettigt pris och på det viset få ut välstammade och talangfulla avkommor."

HP: Jag har missat modet med att köpa "nästan stamlösa" miljonärskor, men den viktigaste frågan för mig är "NÄR har stoet tjänat sin miljon?" Jag vurmar återigen för "unghästmeriterna".
Andreas forts...

    "Det Anonym 1 menar är att just nu så pågår en häxjakt på dom hingstarna som inte skulle blivet godkända i det gamla systemet. Man går ut som en valkampanj och berättar att man inte skall använda dom hingstarna. Nu är vi där som åtminstonde jag vill att vi skall vara. JAG som betalar väljer vad jag vill betala för. Men använder jag något som inte är intressant skall jag sedan inte gnälla över att jag inte fick sålt eller dom resultaten som jag vill ha.
    Problemet är när man gör allt rätt och ändå inte får sålt...."

HP: Ja, alla har rätt att välja vad de vill använda för hingst. Jag vet att det finns många stoägare som inte alls är insatta i vad det innebär att välja en hingst med lågt förväntat avelsvärde. Jag tycker inte att det är "fel" att informera och diskutera. Om man ändå väljer att gå till en hingst med lågt förväntat avelsvärde, så är det ett val man gör och man är då också medveten om förutsättningarna och att det innebär ett visst risktagande.
Andreas forts...

    "Tyvärr är det nog så att många väljer billigare hingstar då det nästan är omöjligt att sälja en avkomma idag.
    Kvittar om det är bra stammat med säkra föräldrar 1 Åring eller preie loppad 2 åring.
    Förr sa man att man alltid skulle ta föl avgiften gånger 2 för att få en rikt linje på priset på en avkomma. I dag delar man föl avgiften på 2 istället.
    Men en avkomma för små pengar kommer oftast någon och köper till sist annars så kan man alltid ha kvar avkomman själv ..... Den har ju inte kostat så mycket. (Detta är hobby uppfödaren) Sen kommer vi andra sådana som du Håkan och jag. Vi väljer hingstar och ston med större omsorg. lägger ner mer tid och pengar på avkomman. Vi vill sälja , producera avkommor som är avlade för tidiga starter och som har förutsättningar att bli något. En avkomma kostar en 100,000 tusen styck när allt är färdigt. Dela med 2 så kan man kanske sälja den.
    I slut ändan får vi nästan lika mycket betalt som den som använder en hingst ur det lägre skiktet.
    Dom går runt , kanske lite back ... Vi går back, Frågan är vem som gör fel Du och jag Håkan eller dom som använder billigare hingstar.
    Många vill nog äga en häst men få har råd."

HP: Tänkvärda ord.

Anonym sa...


    "Det skiljer så lite mellan hingstarna i pris i dag, så jag kan inte förstå varför man som mindre uppfödare skulle välja en av de allra billigaste nya hingstarna då man kan få etablerade bra hingstar med bevisad förvärvning, eller någon av de nya "snackhingstarna", för ett par "tiotusingar" extra. Levandefölkostnaden är ju trots allt en relativt liten kostnad jämnfört med de övriga kostnaderna från dag ett av dräktigheten tills dess att det är dags för den ev auktionen. Plus att det är i stort omöjligt att få med avkomman från den "sett från massan" ointressante hingsten på någon auktion, dvs om man inte har en kanonfölmärr med bevisad förvärvning. Sen så skulle jag även, om jag var ny uppfödare, helst välja hingstar med en hög startprocent då det trots allt är på banan reklamen för framtida uppfödningar sker och börjar man med några generationer "experimentavkommor" efter nya hingstar som kanske med lite otur inte lämnar någon talang alls, då har man ganska snabbt dragit på sig ett lite sämre rykte. Så mitt tips är att inte spara på krutet, utan investera i ett par riktigt intressanta avelsmärrar, låt hingstarna kosta lite och satsa på kvalitet i allting runt uppfödningen (tex foder, tillskott och liknande) jag tror man tjänar på detta i längden i form av bra rykte och därigenom lättare att sälja hästarna i framtiden!"

HP: Glöm inte kostnaderna för seminering också. Den kan vara rätt hög också. Visst är det klokt att som ny uppfödare (eller om man har ett nytt sto) försöka välja en hingst med hög startprocent. Det är också "viktigt" att försöka få avkommorna till så bra tränare som möjligt för att öka chanserna att synas och ge reklam för kommande uppfödningar. Det är inte bara hingstvalet som är viktigt, precis som du skriver är det också viktigt att ha bra ston och kvalité på allt från foder till bra marker för dem att röra sig på. Det är helheten som ger resultatet. Många parametrar som man kan påverka.
Anonym sa...

    "Det är möjligt att du har rätt! Att satsa på kvalitet är aldrig fel.

    Problemet kvarstår dock när vi kommer till auktionen och inte får betalt för avkommorna. Ditt resonemang fungerar om man är en hobby uppfödare med 1-2 hästar men va händer med oss som har 10-20 ston?"

HP: Personligen skulle jag inte kunna hålla på om jag skulle tvingas göra avkall på kvalitén. Då står jag heller över. Det är såklart TUFFT att stå med 10-20 ston.
Anonym sa...

    "Problemet som vi snart kommer se en effekt av är följande, dem stora uppfödarna med stora plånböcker kommer inte sluta med sin verksamhet, inte heller den lilla hobby uppfödaren som betäcker med hjärtat kommer sluta. Det är mellanskiktet dem med 5-15 märrar som skär ner sin verksamhet för det går inte längre runt för dem. Effekten blir att många fina ston inte kommer att betäckas i år. Lyssna bland hingsthållare i landet! Det är katastrof för många! Varför tror ni dem i sin Annons nu bjuder tillbaka med Flirtin Man? Inte är det för att dem vill skänka bort pengar! Nej dem har jätte dåligt med bokningar på honom.

    Sedan kan man undra hur genomtänkt en sänkning med 50% är? Det kommer troligtvis påverka auktions priserna negativt i år för alla med Flirtin Man avkommor!"

HP: Jag tycker mig märka att även många hobbyuppfödare ledsnar. Varför ska man betäcka med de kostnader som det innebär, om man kan köpa en billigare avkomma på auktion som 1,5-åring? Då får man se vad man köper och gör ett mycket mindre risktagande. Har man inte ett riktigt bra sto, så kan man oftast köpa en "bättre" avkomma för en mindre peng jämfört med att föda upp.
Som du skriver, så är det tufft för "mellanskiktet" med 5-15 ston. Det är svårt att få runt den ekvationen idag. Hoppas såklart att det ska ljusna på sikt, men framtiden står skriven i stjärnorna.
Anonym sa...


    "Jag förstår hur du menar, men har man möjlighet att hänga i med sina ston några säsonger till så kommer det vända.

    Det säger sig själv att, när betäckningarna minskar så blir det mindre hästar att köpa, vilket naturligtvis kommer leda till högre priser.

    Sen så tror jag att STC kommer få lov höja ex uppfödarepremien el liknande åtgärd för att stimulera återväxten så småning om, då även det säger sig själv att en kraftig minskning av nya hästar även leder till mindre spel, och det kommer knappast atg och staten varken gilla eller acceptera.

    Så jag hoppas och tror att det kommer löna sig att gå mot massan och fortsätta betäcka i stället för att dra ner. Men det är ju förutsatt att man har och är beredd att satsa pengar så det räcker till att hålla ut."

HP: Det är en näringskedja som ska fungera för att travet ska överleva. För uppfödarna som producerar "varan" för såväl hästägare/tränare/spelare, så är det trots allt så att man måste anpassa tillgången efter efterfrågan. Det är bara ett problem med att det är så lång leveranstid på en tävlingshäst, oftast 3-4 år.
Anonym forts...

    "Vad det gäller Flirtin Man så är det absolut ett litet svek mot de som gett honom förtroendet, men samtidigt så brukar betäckningarna nästan alltid gå ner ett par säsonger efter avelsdebuten (alla väntar väl på att syna avkommorna på banan) och då blir det ändå förståeligt att de sänker priserna för att hålla uppe intresset.
    Men jag håller med om att 50% är ett slag i ansiktet på de som redan valt att bruka honom."

HP: Det är svårt att få alla nöjda. Jag förstår synpunkterna… Om jag går till mig själv så har en debutant-hingst ett högre värde på avelsmarknaden år 1 och 2. År 3 har blir det ett risktagande för stoägaren. När denna fölunge ska säljas som 1,5-åring är de äldsta avkommorna 3 år och har börjat tävla. Jag skulle inte vilja betala lika mycket för en hingst som gör sitt tredje år i aveln, pga att jag tar en större risk. Hingsten k-a-n redan vara delvis utdömd, innan min avkomma kommit till auktionsringen. Att betäcka med en hingst år 4 är ännu värre. De äldsta avkommorna är 2 år när man betäcker stoet och hingsten är fortfarande "dömd". Om man har otur, så är fölungen "värdelös" redan innan den kommit ut om hingsten inte börjat leva upp till de förväntningar som ställts på honom. Jag tycker det är naturligt att hingstarna sänker sina avgifter succésivt år 3 och år 4, men om de lyckats är det helt okej att höja nivån år 5 igen.
Anonym sa...

    "Jag är inte helt säker på att du har rätt där Atg och Stc vill ju självklart inte att det skall minskas ner med hästar i Sverige för det kommer till slut påverka Spelomsättning om det inte går att fylla loppen.

    Men Stc och Atg ser att tillskottet av utländska hästar ökar i takt med att svensk uppfödning minskar. Frankrike, Tyskland och italien är tre länder som förser oss med många hästar och så länge det finns hästar att tävla med så tror inte jag att STC och ATG kommer göra några drastiska förbättringar för oss uppfödare."

HP: Detta diskuterades på årsstämman med ATG/ST och det kändes som att de insåg faran när deras egna kalkyler inte stämde med antalet tävlingshästar i framtiden. Tyvärr slängde Remy Nilson ur sig nått i stil med att "det är upp till er uppfödare hur många hästar som ska produceras". Om det är hans inställning är det bara att beklaga för då ser det mörkt ut. Det är tillsammans som vi måste verka för att nå framåt. De aktiva är beroende av ett välmående ATG, och ATG är beroende av att det finns aktiva. Det får inte bli "vi och dom", varken på stallbackar eller i tjänstemannakorridorerna. Alla är beroende av varandra.
Andreas sa...

    "Jag tror att vi framöver kommer få problem gällande importen av hingstar. Sverige kommer inte kunna köpa en välstammad och relativt dyr hingst som skulle klarat gamla avelsvärderingen med det uppfödar underlaget vi i sverige är på väg mot. Billigare hingstar kommer köpas in och dom andra intressanta hingstarna kommer vi få tillgång till via frys sperma.Om detta gör något ... jag vet inte ."

HP: Det klart att det blir svårare att importera hög kvalitativa hingstar från USA och Frankrike. Billiga hingstar som man kan göra ett "klipp" med är mer attraktiva för hingstägarna. Jag har svårt att se att det ska driva aveln framåt, men förstår att det lockar kortsiktigt. Utvecklingen med fryst sperma är räddningen för de som vill satsa på kvalité i framtiden.
Andreas forts...

    "STC och ATG kommer ge små morötter till uppfödarna. Men vad gör det om vi får 10% eller 15 % i uppfödar premier eller kval premie på 5000. Om ingen vill köpa våra avkommor så kvittar det vad STC och ATG gör.Enda sättet att sälja mer hästar till bättre pengar är att göra det attraktivt igen att äga en Svensk travhäst.
    Man kan även dra ner på antalet födda travhästar till kanske max 2000 hästar.

    Vad gäller hingst hållarna som dumpar priserna på ett felaktigt sätt så tycker jag det är illa mot deras kunder och jag åker inte tillbaka till dom hingstarna i alla fall.
    En mycket stor eloge till Knutson som sänkte priset på Laddie och gav dom gamla kunderna som redan betäckt det lägre priset också får något år sedan."

HP: Drar vi ner antalet födda travhästar till 2000 hästar/år, så kommer vi att få skära ner rätt kraftigt med tävlingstillfällen. Det leder till minskad omsättning och jag tror nog att intresset att träna häst också skulle minska då.
Anonym sa...

    "Tror inte importen av utländska hästar blir något problem. De största pengarna finns ju, i alla fall i nuläget, i unghästloppen som är stängda för "utlandsfödda". Så nog är en svens "kanon" att föredra före en utländsk "kanon", i alla fall om man vill tävla i Sverige."

HP: Visst är det bättre med en svensk "kanon" jämfört med en utländsk "kanon", om man vill tävla i Sverige. De stora pengarna finns som du säger i unghästloppen, men även inom V75 som i de lägre klasserna är stängda för utländska hästar.
Anonym sa...

    "Ja det blir intressant att se om Hingsthållarna till Flirtin Man kommer göra samma sak som Knutson vilket inte borde vara mer en rätt! Men å andra sidan skulle dem bli tvungna att dra av ca 2,3 MILJONER från Ordinarie pris! Någon som tror att det kommer ske? ;)

    Höj prispengarna rejält så det blir attraktivt att äga häst då stiger priserna och alla mår bättre!!"

HP: Jag ser gärna en höjning av prispengarna i vardagstravet. Det är där det blöder mest just nu. Det är också i den kategorin som flest hästägare/tränare slutar. Uppfödarna är också hårt pressade för dagen.
Anonym sa...

    "Jag läser och tar in allas resonemang och jag tänker inte säga att någon har fel vad gäller problemen att sälja avkommorna eller orsaken till detta.
    Som jag ser det så är det enda problemet att det inte finns tillräckligt många köpare för att täcka dussin avkommorna. Det har sagts förut, det är efterfrågan som styr och bör styra marknaden.
    En uppfödare med intressanta hingst val, rätt stammar och starka prestationer från märrarna kommer överleva. Många uppfödare som gör det här av vinstintresse kommer få skära ned eller försvinna. Det är tråkigt för individen men bra för sporten!"

HP: Visst är det så att efterfrågan styr marknaden. Det skulle inte fungera heller, om "alla" producerade avkommor som är värda över 200'000 kr. Det finns inte så många köpare för den kategorin hästar. Det finns efterfrågan på hästar som kostar under 100'000 kr, 50'000 kr och även under 30'000 kr. Travsporten måste vara tillgänglig även för de som bara vill satsa 25'000 kr på att köpa en 1,5-åring också. De kan dock inte räkna med att få en toppstammad individ utan anmärkningar då.
Förstår inte varför det skulle vara bra för sporten om de uppfödare som driver uppfödning med vinstintresse skulle vara bra för sporten? De flesta har väl ett "vinstsyfte". (Annars ska de inte driva sin uppfödning som näringsverksamhet heller och då kommer det att bli tufft.)
Andreas sa...
    "Som jag ser det så är det enda problemet att det inte finns tillräckligt många köpare för att täcka dussin avkommorna. Det har sagts förut, det är efterfrågan som styr och bör styra marknaden."

    :: Här kan jag bara hålla med dig.
    marknaden styr och bör så göra.

HP: Håller också med.

    _____________________________________________
    "En uppfödare med intressanta hingst val, rätt stammar och starka prestationer från märrarna kommer överleva"

    :: Problemet just nu är att det kvittar vad du än nu har så är det nästintill osäljbart. Särskilt ston.

HP: Ja. Det är tufft.

    _______________________________________________
    "Många uppfödare som gör det här av vinstintresse kommer få skära ned eller försvinna. Det är tråkigt för individen men bra för sporten!"

    :: Finns det NÅGON som håller på med uppfödning av travhästar kvar som bara har vinst intresse ?? Tror inte det. Men för att kunna satsa frammåt så måste man kunna gå runt på betäckning och levande föl kostnader + lite till i alla fall. Man kan inte gå back på varje avkomma. Om du tror det är bra att alla som satsar för att åtminstonde få tillbaka utläggen lägger av så kommer du nog få se att kvaliten på hästarna framöver kommer sjunka till en mycket låg nivå.

HP: Jag ser också faran i en kvalitétssänkning på sikt med detta resonemang.

Kommentar på "Tarzan och Westergård"
Anonym sa...

   "Hej Håkan
    Skitbra bus från Tarzan. Det bästa på år och dar.
    3 frågor man kan ställa sig i detta sammanhang är. 1)Oviljan att utöka med ett lopp. Cash kommer ju in via vinnar-,plats- och tvillingspel.
    2) Varför tar man bort spelet i detta lopp. är det för att dom som bestämmer måste visa sin makt. 3) Vad sänder det för signaler till dom som äger unghästarna och kanske får betala 150 tusen papp per år i träning. Detta bidrar ju inte till fler hästägare eller att fler vill hålla på med travet.
    Ha det så gött(från Värmland)"

HP:
1) Ja, jag förstår inte heller varför man inte delade loppet. En smäll man får ta helt enkelt.
2) En märklig grej. De som spelar vet ju förutsättningarna. Tror att risken för att detta lopp skulle vara uppgjort är minimal bara för att alla hästar kommer från samma stall.
3) Nä, det är viktigt att skicka rätt signaler.

Puh...det var nog alla kommentarer tror jag. :-)

lördag 21 maj 2011

Lördagsblogg

Vi kör en liten lördagsblogg idag. Jag har en del som blivit liggande och snart är alltför inaktuellt.


Läste en insändare i Travronden (tror jag?) där någon ansåg att det var nonchalant mot TV-tittarna att varken översätta eller texta intervjuer med utländska kuskar/tränare. En motiverad insändare, tycker jag. Det går inte att ta för givet att alla som ser trav-TV ska vara flerspråkiga.

Jag såg TV4-sändningen från Oslo Grand Prix. Det kändes då som att TV-producenterna ville protestera mot insändaren. Istället för att sända tolkens svenska översättning, så fick man bara höra de franska svaren med tränaren till Rapide Lebel. Helt obegripligt, åtminstone för mig att förstå ett smack.


Det var lite kul att se att Travronden hade läst min blogg. De skrev om mitt inlägg där jag skrev om nonchalansen av tränarna i samband med anmälan. Hur vissa tränare kan sätta upp sig själv (kör själv) på ex. tre hästar i samma lopp. Andra tränare kan sätta upp en och samma kusk på fyra av sina hästar (utan alternativ) i samma lopp, utan att ens ha vidtalat kusken ifråga. Det är ett problem (även om det inte är det största inom travet) och det är bra att det lyfts upp. Jag har inte lösningen klar, men det är också så att lösningen måste fungera för de som har många hästar att anmäla/köra i loppen.

Avslutar med ett klipp från hitta.se


Skellefteå-licenserade amatören Fredrik Stenmark (fd. lärling hos bl.a. Anders Stenman) kör bl.a. en hel del lopp, även åt andra. Jag misstänker att hans "namne" i Skellefteå lessnat på att få felringningar till sig.

Nästa vecka hoppas jag hinna fokusera lite på Elitauktionen och Elitloppet med mina blogginlägg. Tyvärr är det inte säkert att det blir lika mycket som inför tidigare auktioner. Det är rätt körigt för dagen...

Sena kommentarer...

Från "Anonym":

"Undviker du att svara på föregående kommentarer och frågor?

Väntar spänt på dina reflektioner angående Ston!"
Jag blir ledsen om du tror att det skulle vara så. Såvitt jag vet, så har jag väl i princip svarat på nära 100% av alla kommentarer. De som följt bloggen vet att jag åkte på en veckas semester till Turkiet och sedan har jag haft en hel del att jobba igen, för att komma i kapp med mina åtaganden i företaget. Jag svarar gärna på frågorna, men det var rätt många kommentarer och inga svar man bara kastar ur sig... Hoppas att du förstår situationen.

Från "Jarmea":
"Helt rätt, vad har Skellefteå, Solänget, Dannero, och Hälsinglandsbanorna för långsiktig existens att ha trav under vinterhalvåret. Låt dem ha V65-dagar på sommaren, och köra V75 under vintern på de större banorna och samtidigt stänga nämnda banor. Man måste vårda kvaliten på V75, det är den vi lever på långsiktigt i travet."
Ursäkta om jag är trög, men jag förstår står inte riktigt vad du menar. Det är väl redan idag som du beskriver. Sk, Sä, D och Hälsingebanorna är väl stängda under vintern och de kör V65 på sommaren. Jag tror inte att kvalitén blir lidande oavsett vilken bana som kör V75. Det är väl prispengarna som lockar, inte beroende på vilken bana som det körs. Jag tror det är långsiktigt väldigt viktigt att vi får en spridning av intresset (bl.a. via V75) över hela landet, både för att behålla sport och spel på en hög nivå. Kortsiktigt kan det vara rätt att koncentrera allt till tre-fyra banor och lägga ner resten, men då lär intresset sjunka rejält på sikt.

Trevlig helg!

fredag 20 maj 2011

Den MÖRKA gårdagen...

Idag är det svårt att skriva om något annat än Nils Enqvist... Många frågor och funderingar som surrar runt i huvudet. Självklart skakas hela travsportens trovärdighet främst bland allmänheten, men jag tror även det finns de inom travet som får sig en tankeställare. Det är ju inte första gången som det diskuteras om otillåtna metoder, tyvärr!

Några av de frågor som kommer upp i mitt huvud...
  • Var Opal Viking dopad?
Snacket gick redan under hans karriär. Varför gick han bäst utomlands? Varför tävlade han så ofta utomlands? Det klart att de som tvivlade då, får vattenfall på sina kvarnar. Senast han dopingtestades officiellt i Sverige var 2008 i april när han startade i Olympiatravet och blev oplacerad. Senast han segrade i Sverige var 2007 i april när han segrade i "fem-hästars-fältet" som gjorde upp i Kjell P Dahlströms Minne.

Jag tror inte att Opal Viking var dopad i den mening att han använde otillåtna medel i det land där han tävlade. Däremot finner jag det mycket troligt att han har tävlat på medel som inte är tillåtna i Sverige när han varit utomlands.

Jag känner inte till reglementet...men om man står på svensk träningslista, får man då använda preparat som inte är tillåtna i Sverige när man tävlar i andra länder? Man borde inte få det, men då får man heller inte tävla på lika villkor. Jag tror nog att det är många svenska tränare som har anpassat sig till de medicineringsbestämmelser som gäller i de länder som de tävlat i.
  • Vem ska dopingtesta Opal Viking?
Det låter lite absurt när jag läser Peter Forssbergs kommentar angående det kommande dopningsprovet på Opal Viking. Till Travronden säger Forssberg:
- Jag kommer att kontakta vår motsvarighet på italienska travförbundet för att få ombesörjt att hårprover på Opal Viking tas. Det är så vi arbetar över nationsgränserna i sådana här frågor. Vi åker alltså inte från ST för att ta dopingprov på Opal Viking i Italien, utan det ombesörjer våra kollegor där.
Hmm... Få se nu... Det är inget prov taget? "Italien" och "korruption" står på samma sida i min bok. Om man hade velat agera seriöst i denna fråga, så hade man naturligtvis skickat ner en person från Svensk Travsport och testat Opal Viking INNAN detta blivit officiellt.
  • Trav365:s intervju med Jorma Kontio

Finns här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article13052454.ab

Enligt uppgift är den gjord på finska och Kontio hade förstått alla frågor. Jag ställer mig mycket tveksam till det senare...som vanligt med Trav365, alltså. Vad sägs om följande?
Kommer du fortsätta köra hans hästar?
– Självklart, jag har inget med saken att göra, säger Jorma Kontio.
Ett konstigt svar, tycker jag. Om vi tar bort "hans" och ändrar frågan till "Kommer du att fortsätta köra hästar?", så känns svaret mer normalt. Men enligt Trav365, så var Jorma Kontio "chockad" och är man det så är det nog lätt att missförstå frågor.
  • Opal Viking i avelsboxen
I Sverige har han fyra 4-åringar och fyra 3-åringar. Ingen av dessa har kommit till start, men tre har i alla fall gått godkänt premielopp. De två hästar som påträffades med stanozolol var efter just Opal Viking.

Frågor om varför han dopat hästarna och i vilken omfattning snurrar såklart också runt i huvudet, men det är svårt att spekulera kring. En enda som var glädjande under gårdagen var att Nisse har erkänt vad han har gjort och att han är beredd att ta sitt straff. Tack för det!

Det hade inte varit kul om det skulle bli en långdragen process där Nisse nekar till anklagelserna och hävdar att det är någon som försökt att sätta dit honom. Överklaganden m.m. och till slut vet man knappt vad som är sant till slut. Jag hoppas verkligen att vi slipper den processen denna gång!

Fick en kommentar på gårdagens inlägg:


t sa...
Är det i slutändan tänkt att Peabtravet, Umåker Bergsåker är dom banor som kommer köra V75 och i värtsa fall kommer köra trav i stort. Tror du dom andra banorna blir nåt i stil med Lycksele t.ex.?
Jag hoppas verkligen INTE att det kommer att bli så. Det vore förödande. Då kommer Boden och Umåker snabbt att också få slå igen och strax därefter förmodligen även Bergsåker Det är ett "worst case scenario", men vi får hoppas att det inte blir så.

torsdag 19 maj 2011

Senaste kommentarer

Oj, så bra Youpie var i årsdebuten igår! Det blev lite elakt kört när han fick gå på i 4:e (!) spår redan 800m kvar och där fick han trava resten av loppet. Han kommer i mål som trea på ett nytt voltrekord (14,2/2160m) i årsdebuten. Det är mycket mer än godkänt. Jag blir rörd av hans inställning...

Ska ta och kommentera några av de senaste kommentarerna.
travfantast sa... "Kanske vi skulle ta och kasta ut hela gubbstyret från söder. För nog måste det väl vara "sörlänningar" som kommit på denna "fanastiska" idé att stänga ner norrlandsbanorna på det sättet att vi ska dela på V75 på Solänget o Dannero. Skämmes tame tus-n!! Huvva:("
Ja, det känns som det är ett slags effektivt sätt att strypa norrlandstravet och andra småbanor. Tyvärr har jag en feeling av att även Bergsåker är inblandade i denna "fantastiska" idé. Tror inte att de inser hur beroende de är av andra norrlandsbanor för att själva kunna överleva, även om de idag har en stark sportslig position.
Anonym sa... "Håller helt med dig! Ge alla banor minst en V75 dag per år Kan inte fatta att man bara ger vissa banor V75 varannat år......"
Tack! Begriper som sagt inte hur vissa banor inte ens för köra V75. Egentligen vill nog ATG att Solänget och Dannero stå med mössan i hand och tacka så mycket för att de överhuvudtaget får köra V75?
Anonym 2 sa... "Och även en sörlänning instämmer i detta! (Men jag tycker också att det huvudlöst att nästan helt stänga Solvalla under sommaren, dvs den tid på året man vill och har tid att gå på livetrav som boende i huvudstaden.)"
Ja, det är ju en av "konsekvenserna" av att de ska "kompensera" dessa småbanor med en V64-omgång istället. Får de köra V75, så kan Solvalla köra sina V64-omgångar även sommartid.
Anonym sa... "Dags att redovisa Hingst 2011 tävlingen snart ... Vore kul att höra dina åsikter om inläggen under ston och en kul tanke."
Ja, det är något som gnager på mitt samvete. Tyvärr är det två orsaker till att sammanställningen av Hingst 2011 har dröjt. Huvudorsaken är att databasen som samlar in datan delvis har kraschat. Det gjorde den efter drygt 50 inlämnade svar. Därför måste jag mata in resterande svar manuellt, vilket är tidskrävande. Den andra orsaken är just att det är tidskrävande. Jag har haft "häcken full" senaste tiden och är tvungen att prioritera mina externa åtagande före mina egna.

Det är också orsaken till att mina åsikter om inläggen under "Ston och en kul tanke" har fått vänta. Kanske inte var så smart att skriva detta inlägg och sedan direkt åka bort på semester? Hade varit bättre att skriva det när jag haft tid att följa upp svaren... Ska försöka ta tag i detta snart! Det var många intressanta kommentarer.
Anonym sa... "Det kan väl hända att det inte är riktat som en nord/ syd grejj från din sida. Men visst blir man lite less på att höra vissa storfräsare från söder just påpeka detta att banorna i norr kan man lägga ner."
Ja, det är beklagligt att höra dessa uttalanden. Får de själva minsta kritik från något håll, så lägger sig direkt ner och bölar eller tar till en bojkott. Talar de i egen sak? Oftast... Visst kan jag också tala i egen sak, men i detta fall vill jag tydligt poängtera att detta är en "hela landet"-fråga och det handlar inte om att fördela om V75-dagar mellan nord och syd, utan till samtliga svenska travbanor i första hand.

onsdag 18 maj 2011

Fakse och bloggtips m.m.

Jan-Olov Persson passade som bekant på att anmäla Fakse till ett lopp med 780m tillägg, i en slags protest. Det var nära det "bus" som jag har drömt om att få genomföra. Nu har Jan "Hedda" Hedrén insett faran och jag citerar hans "Twitter"-inlägg:
"Tänk om Fakse haft exakt 1000 m tillägg.Då hade han voltat bland starthästarna.Men från vilket startspår? Fakse är rankad sist i programmet."
Precis! Hur gör de då? Det är lite "kruxigt" att få till det med exakt 1000m tillägg, troligen skulle det fungera även med 1020m tillägg för att det skulle bli kaos i starten.

Rätt eller fel, att göra denna "protest" vet jag inte. Däremot känns det i alla fall märkligt att ST kan gå in och stryka en häst som är korrekt anmäld. Varför? Om det beror på att deras program inte kan hantera det, så är det väl inte Fakse/Jan-Olov Perssons fel. Det såg i programmet ut som att han skulle starta från 80m tillägg...

Nåväl, så gillar jag "Heddas" sätt att hantera denna anmälan med en portion humor. Det verkar inte varit hans värsta dag på jobbet någonsin i alla fall...


Lena Karlsson har parallellt med denna blogg dragit igång en "Fölblogg" på ASVT.se. Den ska jag naturligtvis tipsa om, utifall att någon har missat den. Det är nära nu!!
https://folbloggen.wordpress.com/


Angående mitt V75-inlägg igår, så vill jag tacka för alla som hört av sig. Jag vill tydligt påpeka att det inte alls handlar om en "nord och syd"-grej. Försökte vara tydlig med detta. ALLA banor ska ha sin V75-dag varje år! Jag vill att även Tingsryd, Vaggeryd, Åmål och Lindesberg (glömt någon?) också ska ha sin V75-dag.
  • Solänget/Dannero får en av Bergsåkers sex dagar. 
  • Tingsryd tar lämpligen en av Kalmar eller Jägersro. 
  • Vaggeryd en av Åby.
  • Åmål får av Färjestad eller Momarken.
  • Lindesberg får av Örebro eller Solvalla. 
Om man nu kan tänka sig att skeppa V75-hästar till Finland, så vore det i min värld minst lika rimligt att köra V75 även på Visby istället.

På ASVT:s årsstämma berättade ATG:s Remy Nilson att 49% av de som spelar på V75 köper antingen en Harry Boy eller en andel i ett bolagssystem. För dessa 49% spelar det knappast roll om vi så körde V75 på månen. Det är knappast medvetna, om vilken bana som gäller nästa lördag.

Ikväll årsdebuterar vår uppfödning Youpie! Oj, så spännande det blir!

tisdag 17 maj 2011

V75

Nu hoppas jag börja hitta tillbaka till mina rutiner snart. Även om jag haft det jättebra, så saknar jag rutinerna. Jag har hur mycket som helst att skriva om på bloggen känns det som. Vi får se vad som får plats, innan det hinner bli inaktuellt.

I alla fall, så segrade vår uppfödning Le Mat i årsdebuten igår. Okörd med sju längder! Svårt att fatta, men han såg ut att ha mått bra av träningsperioden. Han var mer framåt och jag tycker han såg mer mogen ut. Spännande!

Jag har inte glömt bort alla kommentarer som jag fått på tidigare inlägg, men de får vänta någon dag ytterligare innan jag biter tag i dessa.

Nu till rubriken för detta inlägg "V75". Den uppmärksamme som tittade på sändningarna i TV4+ (inte "Vinnarfesten") kanske noterade att undertecknad hamnade i studion med "Dagens Rubriker". Min uppgift var att ta fram två rubriker från tävlingsdagen, en i positiv klang och en i negativ klang.

Jag plockade först fram den med "negativ klang" och passade på när jag fick chansen att skicka en känga till ATG med rubriken: "Elitloppet - bara vartannat år". Eftersom det var begränsat tidsutrymme fick jag inte möjlighet att utveckla ämnet så långt som jag ville. (Vilket kanske var lika bra?) Däremot kan det finns utrymme till missuppfattningar och att man tolkade det som att jag pratade i egen sak. Därför tar jag mig friheten att utveckla detta här istället.

Syftet med min rubrik i dessa "Elitloppstider" var att peka på det galna beslutet att låta Solänget och Dannero bara köra V75 vartannat år. För Solänget och Dannero är V75 deras "Elitloppsdag". Solänget och Dannero är två banor som ligger mig varmt om hjärtat, så det kan ses som "egen sak". Speciellt, eftersom "alla" som har synpunkter inom travet oftast pratar i egen sak. Nej, JAG ser gärna att alla permanenta travbanor ska ha VARSIN V75-dag VARJE år! Gärna V75 på Tingsryd, Vaggeryd, Åmål, Lindesberg... (= inte i egen sak!)

Varför tycker jag det? V75 är det starkaste varumärket som travet har, både spelmässigt och sportsligt. Varje bana behöver få "sitt elitlopp".
- Marknadsmässigt för att kunna sälja in sponsorskyltar och göra ett evenemang som lockar publik.
- För de företag som oftast är knutna till banan ska få en "plus-dag". Idag är det mycket tufft för de som driver restaurangerna. Visst kan man klaga på kvalitén i många fall, men de lider hårt av minskad publik. De behöver en V75-dag!
- Sportligt! För att skapa drömmar för de aktiva. Att kunna starta på V75 är en realistisk dröm för de flesta. För många är det en upplevelse bara att få delta. Att få starta på V75 på hemmaplan driver många amatörer och hästägare att fortsätta satsa tid och pengar. Detta skapar också ringar på vattnet och detta är en av vägarna för att få in nya hästägare och aktiva, istället för att aktiva slutar.

Jag tycker att jag nu pratar om självklarheter. Det finns såvitt jag vet inget som visar på att omsättningen sjunker beroende på om V75 körs på Bergsåker eller Solänget. Det som jag vet är att det kommer andra unika besökare till Solängets enda V75-dag, jämfört med vad det gör på Bergsåkers dag 4, 5 och 6. Däremot är det många som är samma besökare på Bergsåkers dag 4, 5 och 6. Vi sprider varumärket V75 till fler personer, om vi kör på fler banor.

Jag har inte fått något vettigt och hållbart argument till varför det skulle vara bättre att köra sex V75-dagar på Bergsåker, än att stå över Solänget/Dannero. Det finns nog inga vettiga argument heller, mer än att det kanske sitter (eller satt?) folk på styrelsestolarna som jobbade i "egen sak"?

I princip är jag emot att det körs V75 utomlands. Jag förstår dock att det finns poänger i större spelpotter och att det är i reklamsyfte att få in spel från utlandet. Så länge som inte alla svenska banor får varsin V75-dag, så har jag NOLL förståelse till att man prioriterar utlandet FÖRE de inhemska banorna.


Som ni förstår, så jag kan fortsätta att argumentera i ämnet. Nu blir det mycket "Solänget vs Bergsåker", men som sagt. Jag ser gärna att Färjestad överlåter en dag till Åmål. Åby skickar en dag till Vaggeryd. Kalmar en dag till Tingsryd. Örebro till Lindesberg. o.s.v. V75 ska spridas över HELA landet. Det var grundidén i denna framgångsrika saga som startade med V65 för många år sedan. Se till att den fortsätter att få vara framgångsrik. ALLA banor behöver en V75-dag, för sin ekonomi och för att de aktiva ska ha något att drömma om när de sitter och kör sina intervaller...

Hur skulle Solvallas ekonomi se ut om Elitloppet kördes bara vartannat år? Hur skulle det "sporra" de aktiva som håller till i "elitskiktet"? På något sätt är det ändå en liknelse för hur situationen är för de som jobbar på och vid de banor som nu får köra V75 vartannat år eller inte alls kör V75.


Jo, jag hade en positiv rubrik också. "Umåkerdubbel". I V75-4 tog Umåkertränarna en dubbelseger, Northern Spy segrade före Benny the Cop. Starkt gjort av dessa att tugga ner fine Belgrado sista biten. Därbakom satt Solängets Light Dale fast med lite sparat som fyra. (Ägarna till Light Dale hade siktat på detta lopp hela året. Undrar bara vad de ska sikta på nästa år?) Dessutom vann Säterbests Minne av Umåkerskusken Akseli Lahtinen med finske Tähti Optio och sedan var han tvåa med egentränade Don't Blink Twice. Öviksägde och Norrlandstränade (Robert Bergh) Real du Rabut segrade i imponerande stil i Silverörnen (Gulddivisionen). Det är lätt att glädjas med dessa framgångar!

Jo, just det... Kari Lähdekorpi är snabb att döma ut oss norrlänningar, så fort han får chansen. Han fyllde hästbussen för att åka till "bankomaten" Solänget och hämta hem lättförtjänta pengar. Growup var bra som tvåa, men i övrigt blev det inte så stor utdelning. Totalt 83.500 kr (varav 55.000 kr till Growup) att fördela på åtta hästar. Det rasslade väl in en hel del transportbidrag, så dagen gick nog ihop sig rätt bra ändå på denna utflykt. Det är nog tuffare än du tror häruppe i norr... Hälsa Lutfi Kolgjini detta också. Hörde att han också hade åsikter om norrlandstravet.

Nä, nu ska jag ge mig för idag.