onsdag 25 maj 2011

Elitauktionen del 2


Här kommer som utlovat mina egna urval i katalogen, utifrån mina på förhand valda kriterier.

Detta är ENBART en teori, eftersom jag inte heller har besiktigat hästarna. Såhär kan man tänka...

100 hästar, varav en (nr 13) är struken (vidskeplig?). 99 hästar kvar.


Mitt första kriterie är inavelskoefficient. Jag har min riktlinje (oventenskaplig) på 12,500%, enligt blodbanken.nu. Nu är katalogens siffror beräknade på ett annat sätt och är de samma som används på travsport.se. Dessa siffror är generellt sett lägre och jag har korrigerat min gräns till 11,50%, utifrån de siffror som anges i katalogen. Här faller det bort 40 hästar och vi har 59 kvar.

Andra kriteriet är att modern ska vara högst 8 år i år. Kanske ett ologiskt urval? Nåväl, jag tror att generellt sett är unga mödrar lite bättre i aveln. I detta urval ramlar ytterligare 50 hästar bort och vi står kvar med 9 st.

Eftersom modern är oprövad i aveln, så vill jag ha en fader som är beprövad och dessutom har bevisat att han är bra i aveln. Detta är mitt tredje kriterium och det tar bort tre hästar. Nu återstår endast 6 st.

Jag ställer här mitt sista och tuffa krav på modern. Hon ska ha segrat, samt ha ett BLUP på minst 110. Samtliga krav som jag har ställt, uppfylls endast av en häst...

90 DONNA DI QUATTRO
Inavelskoefficient: 5,15%
Modern Whoopie As är född 2003 = 8 år.
Fadern är beprövade och framgångsrike Love You.
Whoopie As segrade fem gånger, varav två gånger på Vincennes. Hon räknades som Tysklands bästa sto i sin årgång och tjänade nästan 1,4 mkr.
Moderns BLUP-tal är 120.
En bonus i sammanhanget är en Elithingst som morfar, S.J.'s Photo.

Några av de som var mycket nära ska jag nämna.
36 Royal Caribbean (Varenne - Isabel Kronos) föll på att modern inte har något svenskt BLUP-tal. Det är troligt att hon skulle hamna över 110, om hon hade ett svenskt BLUP-tal.
69 Red Orchid (Dream Vacation - Red Svaina) som har en mor med 112 i BLUP, men eftersom modern är ostartad saknar hon seger som jag hade som kriterie.
93 Diego de Quattro (Love You - Vita di Quattro) har en meriterad mor, men eftersom hon är tyskfödd saknar hon svenskt BLUP-tal ännu.

Hur har det gått tidigare med mina urval? Första gången jag gjorde detta officiellt var inför Kriterieauktionen 2008. (Finns här!) Hästarna är nu 4 år.

De hästar som jag valde ut då var följande. (Resultat inom parentes)
Staro Enchilada, ropades åter (19: 1-2-3, 102.500 kr, 15,7am)
Amaru Boko, struken (7: 5-1-1, 980.000 kr, 12,9am, vinnare av E3-final Gr.1.)
Fore Candy, ropades åter (4: 2-1-0, 80.000 kr, 16,3m)
M.T.Faustino, såldes för 320.000 kr och döptes om till Stigaxelsixten (19: 4-3-3, 300.800 kr, 13,8am)
Diarra, 120.000 kr (18: 0-4-1, 100.000 kr, 15,9ak)
Kahula Broline, 120.000 kr (ostartad, kvalad på 19,6)
Borups Julle, struken (2: 1-0-0, 23.000 kr, 20,5m)
Bright Eyes, 70.000 kr (8: 0-1-0, 33.500 kr, 17,1m)
M.T.Follow Me, 150.000 kr (4: 3-0-1, 98.000 kr, 15,5am)

Jag ska inte sväva i väg och påstå att min metod är lyckosam i långa loppet, men tycker ändå att det blev ett bra utfall första gången. 9 av 10 kom till start och 6 av 10 har hittills vunnit lopp. Framförallt kul (och tur!) med Amaru Boko och Stigaxelsixten. Det påvekar såklart också att dessa hästar såldes för priser "över medel" och i många fall hamnade de hos bra tränare. Det känns som flera av dessa har potential att tjäna en hel del ytterligare pengar, så det är lite kul (tycker jag) att följa dessa. Observera att dessa hästar inte är besiktigade, utan är enbart utvalda utifrån mina teorier på vad som stod i auktionskatalogen.

Kommentar från "lilo", angående att många är "anonyma" när de kommenterar.
Äsch bara lite många knappar att trycka på för att lämna kommentarer. Lätt att man då trycker på anonym då det kommer upp massa alternativ:)
Kan jag hålla med om, MEN...det går att exempelvis avsluta inlägget med "/Håkan" eller liknande om man vill. Det är inte så jobbigt eller besvärligt?

Anders skriver: "Löjligt att gnälla på anonyma kommentarer tycker jag. Läs vad det står istället och bedöm kommentarerna efter innehåll. I just det här fallet vet jag inte vilken information som syftas på när det pratas om misskreditering.
/Anders"
Jag kan delvis hålla med i din åsikt. Visst ska man bedöma kommentarerna utifrån innehållet. Jag har hittills behandlat alla kommentarer likadant, oavsett avsändare. (Frihet under ansvar.) Samtidigt är det lätt att tycka en massa saker, om man slipper stå för dem. Jag har valt att ha en öppen dialog här, medan många andra bloggare har andra policys. På Travronden måste du vara inloggad med användarnamn och lösenord för att kunna kommentera och på Travnet finns inte ens en möjlighet att kommentera överhuvudtaget. Det är också ett problem för mig när jag ska citera kommentarer om "anonym" och "anonym" tycker olika saker. Blir lite "schizo"...om du förstår hur jag menar. Jag tycker att det är både roligt och givande att kunna ha en dialog med de som läser.

Så en kommentar från just "anonym"..:
"Det har ju alltid spekulerats i att det är extremt svårt att få med sin häst på Elitauktionen om man inte sitter med i Asvt´s styrelse! vad säger statistiken? är det en myt om vi tittar på årets 100 hästar? Jag tycker personligen att det finns en hel del tveksamma hästar. Sedan finns det uppfödare som anmält mycket fina avkommor efter topp hingstar med moderstammar av högsta kvalitet, som inte kommit med!"
Statistiskt sett i år är det:
ASVT:s styrelse: 20% av hästarna, fördelat på tre styrelsemedlemmar.
ASVT Trottex: 16% av hästarna, fördelat på tre styrelsemedlemmar.
Jag har bara räknat Misty Trottings och Ronny Olofsson hästar (två vardera) i ASVT:s styrelse, ej Trottex. De sitter i båda styrelserna.
Övriga: 64%.

Noterbart är att två av landets största och mest framgångsrika stuterier har 14 st (Menhammar) och 12 st (Broline). Det handlar om två starka varumärken och det är väl egentligen inte konstigt att de har många hästar med?


Jag har inte hunnit granska katalogen så noggrant, så jag har ingen uppfattning i frågan ännu. Det handlar om en bedömning och det ger alltid diskussioner. Om du frågar tio olika personer skulle de inbördes inte valt exakt samma 100 hästar. Det är jag helt säker på. Jag har heller inte besiktigat hästarna. Jag förstår också att de som inte kommit med är besvikna.

4 kommentarer:

  1. Jag kan faktiskt tycka att det är konstigt att Menhammar har hela 14 hästar med på Auktionen! Det eftersom Menhammar redan har sålt sina bästa avkommor eller så behåller dem hästarna i egen regi! Sedan kan jag tycka att elitauktionen skall vara just en Elitauktion. Det betyder att endast hingstar och ston som förvärvat bra redan borde få delta med sina avkommor!

    //Åke

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för en bra sida.

    Jag plockade också ut Donna Di Quattro som min favorit. Hade ganska lika kriterier som dig. Men eftersom jag bara letar efter ston så var jag dessutom hård på att hingsten skulle ha lämnat lika bra eller bättre ston jämfört med hingstar. Jag var dessutom hård på att mormor och mormorsmor skulle fungerat bra i avel.

    I min sollning så var 28 Remains kvar länge men mamman Herring Bone har lämnat 4 avkommor varav 2 redan är döda. Detta gör mig osäker.
    Jag undrar om det inte kan vara av intresse att skriva in dödsorsak på avkommorna i katalogen?

    Jag kommer åka på auktionen för att lära. Kanske blir det köp nästa år...

    //Niclas

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte hela sanningen ligger i om man är med i asvt eller inte,utan det handlar nog snarare om att en av sveriges största hästhandlare (Robert Lindström ) åker runt och besiktigar unghästar inför auktioner,har även hört att ett 20-tal hästar får fri plats utan att bli besiktigad(vilka är uppfödare till dom 20) Problemet blir då att dom uppfödare som inte är kunder när han åker på auktioner i usa och ropar in fölston har heller inte så stor chans att få med sina uppfödningar på auktioner i sverige.Just därför har vi mindre uppfödare ingen möjlighet att komma med på dessa auktioner som asvt anordnar, eftersom hans kunder är sånna som t.e.x. Stall tp,sisyfos,broline,stall zon,Gotrot m.fl. Och anledningen att Menhammar har flera platser på auktion är ju p.g.a. att ordförande i asvt äger Menhammar.Så det som bör göras är att, det ska vara en kunnig opartisk besiktningsman på unghästar inför asvt's auktioner och inte en hästhandlare,som är partisk med dom flesta större uppfödarna,fortsätter detta även inför årets kriterieauktion så är risken stor att vi står utan mindre uppfödare om några år.

    SvaraRadera
  4. Så anledningen till att Menhammar har "flera platser på auktionen" är inte att de är Sveriges största och framgångsrikaste uppfödare? Tänk, det trodde jag i min enfald.

    SvaraRadera