torsdag 19 maj 2011

Senaste kommentarer

Oj, så bra Youpie var i årsdebuten igår! Det blev lite elakt kört när han fick gå på i 4:e (!) spår redan 800m kvar och där fick han trava resten av loppet. Han kommer i mål som trea på ett nytt voltrekord (14,2/2160m) i årsdebuten. Det är mycket mer än godkänt. Jag blir rörd av hans inställning...

Ska ta och kommentera några av de senaste kommentarerna.
travfantast sa... "Kanske vi skulle ta och kasta ut hela gubbstyret från söder. För nog måste det väl vara "sörlänningar" som kommit på denna "fanastiska" idé att stänga ner norrlandsbanorna på det sättet att vi ska dela på V75 på Solänget o Dannero. Skämmes tame tus-n!! Huvva:("
Ja, det känns som det är ett slags effektivt sätt att strypa norrlandstravet och andra småbanor. Tyvärr har jag en feeling av att även Bergsåker är inblandade i denna "fantastiska" idé. Tror inte att de inser hur beroende de är av andra norrlandsbanor för att själva kunna överleva, även om de idag har en stark sportslig position.
Anonym sa... "Håller helt med dig! Ge alla banor minst en V75 dag per år Kan inte fatta att man bara ger vissa banor V75 varannat år......"
Tack! Begriper som sagt inte hur vissa banor inte ens för köra V75. Egentligen vill nog ATG att Solänget och Dannero stå med mössan i hand och tacka så mycket för att de överhuvudtaget får köra V75?
Anonym 2 sa... "Och även en sörlänning instämmer i detta! (Men jag tycker också att det huvudlöst att nästan helt stänga Solvalla under sommaren, dvs den tid på året man vill och har tid att gå på livetrav som boende i huvudstaden.)"
Ja, det är ju en av "konsekvenserna" av att de ska "kompensera" dessa småbanor med en V64-omgång istället. Får de köra V75, så kan Solvalla köra sina V64-omgångar även sommartid.
Anonym sa... "Dags att redovisa Hingst 2011 tävlingen snart ... Vore kul att höra dina åsikter om inläggen under ston och en kul tanke."
Ja, det är något som gnager på mitt samvete. Tyvärr är det två orsaker till att sammanställningen av Hingst 2011 har dröjt. Huvudorsaken är att databasen som samlar in datan delvis har kraschat. Det gjorde den efter drygt 50 inlämnade svar. Därför måste jag mata in resterande svar manuellt, vilket är tidskrävande. Den andra orsaken är just att det är tidskrävande. Jag har haft "häcken full" senaste tiden och är tvungen att prioritera mina externa åtagande före mina egna.

Det är också orsaken till att mina åsikter om inläggen under "Ston och en kul tanke" har fått vänta. Kanske inte var så smart att skriva detta inlägg och sedan direkt åka bort på semester? Hade varit bättre att skriva det när jag haft tid att följa upp svaren... Ska försöka ta tag i detta snart! Det var många intressanta kommentarer.
Anonym sa... "Det kan väl hända att det inte är riktat som en nord/ syd grejj från din sida. Men visst blir man lite less på att höra vissa storfräsare från söder just påpeka detta att banorna i norr kan man lägga ner."
Ja, det är beklagligt att höra dessa uttalanden. Får de själva minsta kritik från något håll, så lägger sig direkt ner och bölar eller tar till en bojkott. Talar de i egen sak? Oftast... Visst kan jag också tala i egen sak, men i detta fall vill jag tydligt poängtera att detta är en "hela landet"-fråga och det handlar inte om att fördela om V75-dagar mellan nord och syd, utan till samtliga svenska travbanor i första hand.

2 kommentarer:

  1. Är det i slutändan tänkt att Peabtravet, Umåker Bergsåker är dom banor som kommer köra V75 och i värtsa fall kommer köra trav i stort. Tror du dom andra banorna blir nåt i stil med Lycksele t.ex.?

    SvaraRadera
  2. Helt rätt, vad har Skellefteå, Solänget, Dannero, och Hälsinglandsbanorna för långsiktig existens att ha trav under vinterhalvåret. Låt dem ha V65-dagar på sommaren, och köra V75 under vintern på de större banorna och samtidigt stänga nämnda banor. Man måste vårda kvaliten på V75, det är den vi lever på långsiktigt i travet.

    SvaraRadera