lördag 21 maj 2011

Lördagsblogg

Vi kör en liten lördagsblogg idag. Jag har en del som blivit liggande och snart är alltför inaktuellt.


Läste en insändare i Travronden (tror jag?) där någon ansåg att det var nonchalant mot TV-tittarna att varken översätta eller texta intervjuer med utländska kuskar/tränare. En motiverad insändare, tycker jag. Det går inte att ta för givet att alla som ser trav-TV ska vara flerspråkiga.

Jag såg TV4-sändningen från Oslo Grand Prix. Det kändes då som att TV-producenterna ville protestera mot insändaren. Istället för att sända tolkens svenska översättning, så fick man bara höra de franska svaren med tränaren till Rapide Lebel. Helt obegripligt, åtminstone för mig att förstå ett smack.


Det var lite kul att se att Travronden hade läst min blogg. De skrev om mitt inlägg där jag skrev om nonchalansen av tränarna i samband med anmälan. Hur vissa tränare kan sätta upp sig själv (kör själv) på ex. tre hästar i samma lopp. Andra tränare kan sätta upp en och samma kusk på fyra av sina hästar (utan alternativ) i samma lopp, utan att ens ha vidtalat kusken ifråga. Det är ett problem (även om det inte är det största inom travet) och det är bra att det lyfts upp. Jag har inte lösningen klar, men det är också så att lösningen måste fungera för de som har många hästar att anmäla/köra i loppen.

Avslutar med ett klipp från hitta.se


Skellefteå-licenserade amatören Fredrik Stenmark (fd. lärling hos bl.a. Anders Stenman) kör bl.a. en hel del lopp, även åt andra. Jag misstänker att hans "namne" i Skellefteå lessnat på att få felringningar till sig.

Nästa vecka hoppas jag hinna fokusera lite på Elitauktionen och Elitloppet med mina blogginlägg. Tyvärr är det inte säkert att det blir lika mycket som inför tidigare auktioner. Det är rätt körigt för dagen...

Sena kommentarer...

Från "Anonym":

"Undviker du att svara på föregående kommentarer och frågor?

Väntar spänt på dina reflektioner angående Ston!"
Jag blir ledsen om du tror att det skulle vara så. Såvitt jag vet, så har jag väl i princip svarat på nära 100% av alla kommentarer. De som följt bloggen vet att jag åkte på en veckas semester till Turkiet och sedan har jag haft en hel del att jobba igen, för att komma i kapp med mina åtaganden i företaget. Jag svarar gärna på frågorna, men det var rätt många kommentarer och inga svar man bara kastar ur sig... Hoppas att du förstår situationen.

Från "Jarmea":
"Helt rätt, vad har Skellefteå, Solänget, Dannero, och Hälsinglandsbanorna för långsiktig existens att ha trav under vinterhalvåret. Låt dem ha V65-dagar på sommaren, och köra V75 under vintern på de större banorna och samtidigt stänga nämnda banor. Man måste vårda kvaliten på V75, det är den vi lever på långsiktigt i travet."
Ursäkta om jag är trög, men jag förstår står inte riktigt vad du menar. Det är väl redan idag som du beskriver. Sk, Sä, D och Hälsingebanorna är väl stängda under vintern och de kör V65 på sommaren. Jag tror inte att kvalitén blir lidande oavsett vilken bana som kör V75. Det är väl prispengarna som lockar, inte beroende på vilken bana som det körs. Jag tror det är långsiktigt väldigt viktigt att vi får en spridning av intresset (bl.a. via V75) över hela landet, både för att behålla sport och spel på en hög nivå. Kortsiktigt kan det vara rätt att koncentrera allt till tre-fyra banor och lägga ner resten, men då lär intresset sjunka rejält på sikt.

Trevlig helg!

1 kommentar: