onsdag 18 maj 2011

Fakse och bloggtips m.m.

Jan-Olov Persson passade som bekant på att anmäla Fakse till ett lopp med 780m tillägg, i en slags protest. Det var nära det "bus" som jag har drömt om att få genomföra. Nu har Jan "Hedda" Hedrén insett faran och jag citerar hans "Twitter"-inlägg:
"Tänk om Fakse haft exakt 1000 m tillägg.Då hade han voltat bland starthästarna.Men från vilket startspår? Fakse är rankad sist i programmet."
Precis! Hur gör de då? Det är lite "kruxigt" att få till det med exakt 1000m tillägg, troligen skulle det fungera även med 1020m tillägg för att det skulle bli kaos i starten.

Rätt eller fel, att göra denna "protest" vet jag inte. Däremot känns det i alla fall märkligt att ST kan gå in och stryka en häst som är korrekt anmäld. Varför? Om det beror på att deras program inte kan hantera det, så är det väl inte Fakse/Jan-Olov Perssons fel. Det såg i programmet ut som att han skulle starta från 80m tillägg...

Nåväl, så gillar jag "Heddas" sätt att hantera denna anmälan med en portion humor. Det verkar inte varit hans värsta dag på jobbet någonsin i alla fall...


Lena Karlsson har parallellt med denna blogg dragit igång en "Fölblogg" på ASVT.se. Den ska jag naturligtvis tipsa om, utifall att någon har missat den. Det är nära nu!!
https://folbloggen.wordpress.com/


Angående mitt V75-inlägg igår, så vill jag tacka för alla som hört av sig. Jag vill tydligt påpeka att det inte alls handlar om en "nord och syd"-grej. Försökte vara tydlig med detta. ALLA banor ska ha sin V75-dag varje år! Jag vill att även Tingsryd, Vaggeryd, Åmål och Lindesberg (glömt någon?) också ska ha sin V75-dag.
  • Solänget/Dannero får en av Bergsåkers sex dagar. 
  • Tingsryd tar lämpligen en av Kalmar eller Jägersro. 
  • Vaggeryd en av Åby.
  • Åmål får av Färjestad eller Momarken.
  • Lindesberg får av Örebro eller Solvalla. 
Om man nu kan tänka sig att skeppa V75-hästar till Finland, så vore det i min värld minst lika rimligt att köra V75 även på Visby istället.

På ASVT:s årsstämma berättade ATG:s Remy Nilson att 49% av de som spelar på V75 köper antingen en Harry Boy eller en andel i ett bolagssystem. För dessa 49% spelar det knappast roll om vi så körde V75 på månen. Det är knappast medvetna, om vilken bana som gäller nästa lördag.

Ikväll årsdebuterar vår uppfödning Youpie! Oj, så spännande det blir!

2 kommentarer:

  1. Dags att redovisa Hingst 2011 tävlingen snart ...
    Vore kul att höra dina åsikter om inläggen under ston och en kul tanke.

    SvaraRadera
  2. Det kan väl hända att det inte är riktat som en nord/ syd grejj från din sida. Men visst blir man lite less på att höra vissa storfräsare från söder just påpeka detta att banorna i norr kan man lägga ner.

    SvaraRadera