fredag 27 maj 2011

Kommentarer

Tar lite kommentarer idag. Hade tänkt att skriva om Elitloppsdeltagarna, men hinner inte idag. Jag kanske hinner med det imorgon? Vi får se!
Åke skriver:    "Inte har menhammar varit årets uppfödare på dem hästar dem sålt på auktion då är du väldigt dåligt påläst eller så läser du endast statistik du får från Asvt! Vad har broline lämnat dem senaste 10 åren eftersom dem förtjänar så många platser! Jag hörde att Zoccer Wadd´s åring efter Going kronos har dem inte ens kollat på. Känns jäkligt märkligt??

    Menhammar nyblivna 3 åringar ca 80-90 st den bästa har sprungit in 119 000:-

    Menhammar 3-6 års kullen 6 miljonärer ORECCHIETTI, ONE TOO MANY, NEVER AGAIN, MAHARAJAH, MARSHLAND, MICRO MESH

    Hur många av dessa äger fortfarande "menhammar" jo 5 av 6 och 5 kom väl aldrig till Auktion? den sjätte är en Viking Kronos Son som Ludde äger. Statistiken ser inte så bra ut om du vill ha chans att komma åt menhammars godbitar på Auktion.

    Broline har fått fram 3 miljonärer på 3-6 års kullen något bättre men fortfarande har dem tagit plats för så många andra bättre tyvärr!"

    //Åke
Jag hade inte sorterat Menhammars uppfödningar i statistiken, beroende på var de är sålda eller vem som köpt dem. Jag bara konstaterade att de har haft framgångar med sina uppfödningar och på gården står flera fina avelshingstar (och ston).
Broline har även dem ett fint avelsmaterial och fina hingstar uppstallade på sitt stuteri. Jag kan hålla med om att de inte haft de framgångar som jag hade förväntat mig de senaste åren, men det känns hårt att döma ut dem från Elitauktionen pga några mindre lyckade år.
Jag har som sagt inget med uttagningen (vet inte vilka som blivit "ratade") eller besiktningen att göra kring Elitauktionen (eller andra auktioner). Jag har inte granskat deras arbete, så synpunkter får gärna lämnas direkt till berörda parter istället.
   Anders skrev:  "Jag tror att besiktningsmannen är kompetent och i stort sett gör ett bra jobb men det är helt klart ett problem att han har de andra roller som han har. En jäv-situation är aldrig bra, oavsett hur opartisk personen i praktiken är.

    När det gäller själva auktionerna stör jag mig på den stora andelen återrop och extra mycket när priset enligt mina ögon inte varit speciellt lågt. Har inte kollat hur det ligger till på just Elitauktionen men där borde det i princip vara "förbjudet" med återrop om det är så att man tagit upp en plats som någon annan kunnat använda. Att sitta och bjuda mot säljaren själv är inget som jag vill vara med om på en auktion."

    /Anders
Det svåra inom "Svensk Travsport" i stort är att det ska finnas kompetens UTAN jäv. Det är bara att inse att travsporten inte är tillräckligt stor för detta. Det riskerar att bli ett jätteproblem i framtiden med att exempelvis rekrytera tävlingsfunktionärer som inte riskerar att hamna i jäv-situationer. Det är INTE bra, men svårt att undvika.

Jag håller helt med dig om att det är ett problem med återrop på relativt höga nivåer. Det är svårt att sätta upp vettiga regler emot detta, men jag har full förståelse för att köpare blir irriterade om de lagt ett relevant bud och hästen sedan blir ropad åter. Än värre är det om det kommer fram rykten, om att hästen skulle ha varit såld innan auktionen. Ryktet behöver inte vara sant, men det orsakar trovärdighetsproblem hos säljaren och indirekt skadar det också Trottex.

Jag har funderat på om man skulle kunna sätta ut "återropsgräns" i katalogen. Budgivningen startar på 50.000 kr, men jag sätter ut 100.000 kr som "återropsgräns". Då får jag ropa tillbaka upp till 100.000 kr, men jag får också släppa hästen. Kommer ett bud på 105.000 kr, så får jag inte ropa tillbaka hästen. Visst kan säljarna ha bulvaner som saboterar systemet, men det vore i alla fall en möjlighet. Då vet man på förhand vad säljaren har tänkt sig. Kanske kan man ha 500.000 kr (eller ännu lägre) som maximal "återropsgräns"? Nåväl, det var bara en tanke.

9 kommentarer:

  1. Intressant inlägg Åke! det är detta som är roligt med reflektioner och observnata läsare. Tack för bra läsning så här på Fredagen:)

    SvaraRadera
  2. Är på väg hem från auktionen och jag kan bara hålla med om att det är sjukt irriterande/förvirrande när hästar som går för över 5 och 600 000 blir återropade.

    Donna di quattro gick för 300 000 till ett rikt stall som ingen vågade bjuda emot.

    SvaraRadera
  3. En viss uppfödare åker dit med två avkommor ...
    Får 300,000 kr och 200,000 kr ... åter ropar bägge.

    En avkomma 500,000 kr åter , en 650,000 åter.
    kul för om som inte kom med

    SvaraRadera
  4. Så här blir det när bara dom stora hårdsatsande uppfödarna får vara med, tror säkert att många mindre uppfödare varit överlyckliga för 200-300'för sina åringar med likvärdig stam,då hade snittet höjts och många återrop uteblivit.uppfödarekrisen får nog trottex/asvt ta på sig till stor del.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med ovanstående - någonting måste göras åt de förbannade återropen. Anmäl inte ut hästen om man ändå inte vill sälja? /m/

    SvaraRadera
  6. Att en åring efter Going K-Zoccer Wadd inte blir besiktigad är anmärkningsvärt.Jag har en bekant som också anmälde sin toppstammade åring till auktion,och fick ett brev om att han inte blev uttagen. Bara att konstatera att dessa uppfödare inte duger i den innersta kretsen eller så har besiktningsmannen så mycket affärer på sidan om så han inte hinner fullfölja sina uppdrag åt trottex.

    SvaraRadera
  7. Det är inte alls konstigt att det bjuds ut hästar som sedan återropas:
    Genom att anmäla och vara med på auktionen blir hästarna startberättigade i ASVT:s auktionslöpning.
    I o f s gäller det ju även strukna hästar, men det kan ju vara bra att få en hög värdering till försäkringsbolaget...

    SvaraRadera
  8. Är det inte dags att vända på det ?

    uppfödare får gratis betäckning och hingst ägaren får 10 % på insprungna ?

    Det måste bli mer rättvis ???

    Då gör man en ansökning på hingsten om betäckning och då är det upp till hingst ägarene att ge klartecken om han acceptere stoet.

    Logik i mina ögan och ett bra sätt att få avlen att flöda vidare.

    SvaraRadera
  9. Onekligen är det ett problem med den auktionskultur vi utvecklat. Dels kommer inte de bästa avkommorna ut på auktion alls, de går genom kontakter direkt till de stora tränarna och dels problemet med återropen.

    Svårt att göra något åt det och det är breddsporten som skadas, de mindre tränarna får aldrig chansen att ens införskaffa topphästarna. Antagligen är det väl för att detta har gynnat de större uppfödarna och det är inte mycket som kan göras för att undvika detta. Vi får väl vara glada att de större uppfödarna driver verksamheter som går med miljonförluster och pumpar in pengar i systemet.

    För bredden är nog alternativet att föda upp för eget behov (Lejon, Hockey), köpa av mindre uppfödare eller slå sig ihop med Alyose och köpa häst i Frankrike.

    Acceptpris med levande föl + shablon är en riktigt bra idé. Klara spelregler med en vilja från uppfödaren att släppa hästen till marknadspris tilltalar iaf mig.

    Går utvecklingen åt samma håll som i USA, ett fåtal giganter kontrollerar marknaden totalt, inkl. avelshingstarna?

    //Henrik Renström

    SvaraRadera