måndag 30 maj 2011

Elitloppet och kommentarer

Vilket Elitlopp! Jag kan bara skicka mina varmaste gratulationer till kretsen kring Brioni med Jocke Lövgren i spetsen. Det blev ett ruggigt väl regisserat drama som den värsta Hollywoodfilmen med ett lyckligt slut.

Tuff inledning i försöket...när han blev pressad av Paul MacDonell. Femma i mål, men ändå vidare efter en diskning när MacDonell körde på en annan konkurrent. Spår 8 i finalen. Hopplöst! Sist invändigt och "bara" 1.11,4 på varvet. Chanslöst! Luckan kom och det blev håååårt i mål. Stenhårt! Målfotot skulle granskas...lång väntan, innan Brioni kunde ropas ut som segrare. En historia som lika gärna kunde vara hämtad ur serietidningen "Buster".

Flera fina prestationer som vanligt under denna helg. Det tar tid att smälta intrycken. Spontant har Trinite des Vals, Rapide Lebel och Local Conch fastnat hårdast på näthinnan. Då har jag inte ens nämnt en hel del andra imponerande vinnare, Orecchietti, Mathilde Tröjborg, Prince de Montfort.... Listan kan göras mycket lång.

Det har rasslat på med gott om kommentarer på de senaste inläggen med anledning av Elitauktionen. Jag tänker inte kommentera dessa här på bloggen. Fegt? Ja, kanske. Jag känner att det blir fel av mig att tycka en massa. Sanningen är också att jag inte har tid att besvara alla kommentarer i denna fråga. Jag har sagt vad jag tycker om återropen i mitt förra inlägg. Jag ska dock förtydliga att INGEN har gjort något formellt fel vid återropen. Det är helt i enlighet med de linjer som finns i auktionsvillkoren. Var och en får själv bestämma vad man anser att sin häst är värd. Det är Trottex som anordnar auktionen och jag bör inte ha mer synpunkter här än de som jag redan har haft. Jag kommer i alla fall att ta in alla intryck som jag fått via telefon, mail och kommentarer och skriva ett brev till ASVT och ASVT Trottex med medlemmarnas synpunkter angående återropen och selekteringen. Ja, jag kommer att skriva egna synpunkter också. Vi ska ha en strategidag om två veckor och då kommer auktionen att diskuteras. Det är viktigt att vi som en medlemsorganisation granskar vårt eget arbete. Det kan faktiskt vara så att vi kommer fram till att vi gjort rätt. Om inte, så får vi försöka förbättra det som kan bli bättre. Det är för våra medlemmar som vi ska arbeta!

Fortsätt gärna att debattera i kommentarsfälten, så länge ni håller er nyanserade och utan personangrepp. Det är en frihet under ansvar, men det känner ni säkert till. Jag har hittills inte behövt radera någons inlägg och jag hoppas att jag slipper göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar