söndag 22 maj 2011

Söndagsblogg med kommentarer från förr

Kör helgjobb, så kommer jag i kapp. Misstänker starkt att kommande vecka kommer att bli rätt körig, så då lär jag inte ha mer tid. Då kommer som utlovat kommentarer på kommentarerna, angående "Ston och en kul idé".

Kan vara lite körigt att hålla isär frågor och svar. Framförallt är det svårt att skilja på "Anonym" och "Anonym"... Hoppas det blir begripligt ändå. Röd text är kommentarer. Blå text är om någon citerar ett tidigare svar i en kommentar. Jag skriver i svart och efter HP:.
Anonym sa...

    "Intressant att Järnerot lyckats plocka fram bra statistisk igen.

    Jämför man med reportaget i senast Hingst info så får man fram en annan sorts statistik.

    /.../ (Klippte bort av utrymmesskäl, se denna länk om ni är intresserade)

    Denna statistik talar för att ostartade till 150,000:- ston står för hela 66% vilket är en klar majoritet.

    Jag är helt övertygad om att Asvt´s propaganda mot "dåliga" hingstar och "dåliga" ston är negativt för den lilla uppfödaren. Propagandan gynnar bara dem som redan har en fylld plånbok."

HP: Det går att bevisa det mesta med statistik, om man vill. Det som jag i grunden ville påvisa, var att slå hål på "myten" att presterande ston inte lämnar bra avkommor. För att statistiken ska bli rättvis, så bör man ställa den mot hur många verksamma ston det finns/funnits i varje "grupp". Det finns fler ston som är ostartade, än miljonärskor. *) Ju längre tillbaka i tiden vi går, desto ovanligare är det med miljonärskor...då prispengarna ökat. Glöm inte att se NÄR stona tjänat sina pengar. Som unga eller som äldre? Min bestämda uppfattning är att det är en FÖRDEL om ett sto har presterat bra som unghäst, än om hon skulle vara en medioker tävlingshäst eller ostartad. Det kommer att finnas ston ur den senare kategorin som kommer att lämna bra avkommor, men det är också betydligt fler sådana ston i aveln än det lilla antal kulltoppar som föds i varje kull.

----------

*) Kullen född 2000 är den senaste stokullen som gick i pension. Av de 2.493 ston som föddes detta år blev 11 miljonärskor. Det är 0,44% av kullen.
(Siffran inom parentes procenten i den tabell som "Anonym" hänvisar till.)

Ostartade: 1.024 st = 41% (30%)

Startade:
0-150'000 kr: 1.151 st = 46% (37%)
150'001-500'000 kr: 242 st = 10% (17%)
500'001-999.999 kr: 65 st = 2,6% (9%)
1'000'000 kr eller mer: 11 st = 0,4% (7%)

Dvs, 87% av kullen tjänade mindre än 150'000 kr... (67%)
Källa: Blodbanken Pro 


---------- 

Jag är inte övertygad om att ASVT:s upplysning är negativ för den lilla uppfödaren, tvärtom. Det finns många prisvärda hingstar som redan visat att de duger och de oprövade som har god potential, utan att för den skull kosta stora pengar. För mig finns det många hingstar som kostar mellan 15.000-25.000 kr som jag tycker är intressanta. Det finns dessutom ytterligare ett antal som är billigare än så som jag också tycker "håller måttet". Jag tycker att det är "säkrare" att satsa på dessa hingstar, än helt oprövade utan prestationer eller med mediokra prestationer.

I stofrågan, så är det oftast så att man redan har sitt sto som man vill betäcka. Gör det, om man tror på det. Här tycker jag inte att man ska styra så mycket, eftersom varje sto ändå inte får så många avkommor. Jag har skrivit min syn på presterande ston, men det var som sagt för att försöka slå hål på "myten" om att dessa skulle vara sämre i avel.
Anonym forts...
    Jag frågade dig för en tid sedan hur du såg på poäng skillnaden mellan Quito Gold och Anderberg. Du svarade då att det kanske finns saker i protokollet som va orsaken. Skulle vara kul att höra din åsikt nu när du kan studera Protokollet.

    Sedan skulle det va roligt att höra din personliga åsikt om Poängen skall förbli "hemliga" eller dolda för hingstägarna. Samt motivering till ditt svar.

    Tack för en super bra blogg som är underhållande och skapar den så viktiga debatten.

HP: Anderberg vs Quito Gold (Ska säga att ägarna till Anderberg är goda vänner till mig, så jag kan vara lite färgad.)

Anderberg bedömdes ha "Fader av mycket god kvalité, mor med svag förärvning. Utmärkt mormor." Det är såklart svårt att göra en rättvis bedömning av en mor som endast har tre startande avkommor, men det är lite väl tidigt (och hårt) att bedöma den som "svag", tycker jag. Han starka mormor borde väga upp en del. Anderbergs prestationer bedömdes som "måttliga prestationer". Jag kan tycka att även det är ett hårt betyg. Han har till exempel både en 3:e och 4:e placering i Gr.1-lopp som 3-åring i Nordamerika. Utöver det en andraplats bakom Donato Hanover i Dickerson Cup. Han har rekordet 1.09,6a. Jag hade inte bedömt detta som "måttliga prestationer". Slutligen de veterinärapoängen. Eftersom han "bara" gjort 16 starter och har en böjseneskada, så har han förmodligen tappat många poäng här. Inga anmärkningar på OCD.

Quito Gold bedömdes ha "Fader och moder med god förärvning." Att Andover Hall slår Good As Gold är väl alla med på? (Även om Good As Gold är bra i Sverige) Modern Tango Broline har två ytterligare avkommor som är bättre än Anderbergs näst bästa syskon, men hon har också lämnat dubbelt så många avkommor än Anderbergs mor. Ställer man mormödrarna mot varandra, så är det överlägsen seger för Anderbergs "Me Maggie".

Tävlingsprestationerna, så har de bedömts som "Prestationer av medelgod nationell klass". Eftersom unghästprestationerna ska väga tyngst, så har de båda hingstarna gjort lika många starter som 2- och 3-åring. Quito Gold har en fjärdeplats från en E3-final (Gr.1), men i pengar är det klart mindre än Anderberg (mindre än hälften). Quito Gold gjorde tre starter som 4-åring, utan framgångar. Sedan som äldre så har han startat på och tre av säsongerna har tjänat mellan 200-300.000 kr, övriga säsonger minner än så. Inga prestationer som imponerar. Jag håller Anderbergs prestationer klart högre.

Veterinärt, så har han "påtagliga förslitningsskador". Eftersom han gjort 105 starter, så han ändå förmodligen fått "skapligt" med poäng här. OCD utan anmärkning.

Personligen, så trodde jag att Anderberg skulle få minst 10p mer än vad han fick. I alla fall minst 10p mer än Quito Gold. Jag är dock som sagt lite färgad, eftersom det är goda vänner till mig som äger honom. (Försöker se objektivt på det ändå.)

(Kan nämna att Anderberg har återvänt till Finland. Hans 2-åringar har sett fina ut i premieloppen och efterfrågan blev rätt stor där. Jag tror till och med att han toppar premiestatistiken där. De låga poängen i Sverige gjorde att intresset var svalt här.)

Offentliga eller hemliga poäng. Jag tyckte på förhand att det var rätt att ha dem hemliga. Min tanke var att det skulle bli ohållbart med massor av överklaganden, vid offentliga poäng. Hur värderar man Credit Winner som far jämfört med Coktail Jet och Viking Kronos? Bara i den frågan, så skulle det finns stridigheter om vilken som är "bäst". Det är "skitsvårt" på ren svenska att jämföra avelshingstar som verkat i olika länder med varandra. Hur ska man värdera Goetmals Wood som är "elit" i Frankrike, men kanske "AB" (eller kanske bara "B"?) i Sverige? Efter den senaste avelsvärderingen, så kände jag (och många med mig) många frågetecken kring poängen och då hade det varit intressant att se hur delpoängen sett ut.

Jag förstår att nämnden haft ett mycket tufft jobb med väldigt många hingstar att värdera. Fel kan det alltid bli när det handlar om bedömningar, även om det är olyckligt om någon hingstägare blir drabbad. Det går alltid att överklaga, men det är också en jobbig process som även kan ge "bad-will" i stoägarnas ögon.

Hoppas att du är nöjd med detta svar.
Anonym sa...

    "Ja, tanken har funnits att man skulle kunnat spara sperma innan dom kastreras. Speciellt om det är en annorlunda häst på nåt vis t.ex. en färg på en häst som det bara finns några få som har. Det kanske inte är prestation i sig men kanske ändå ett viktigt arv att kunna föra vidare. Tänker främst på vissa kallblodsfärger som endast några få haft."

HP: Nej, det är ingen prestation att spara en viss färg. Jag tror inte att det är ett viktigt arv att föra vidare...

Anonym sa...
    "Anonym 1: Som alltid med statistik måste man vara försiktig. Det måste finnas bra mycket fler avkommor till den enorma mängd ston som är "ostartade till 150 tkr" än till de få miljonvinnarna. Och ju fler avkommor ett sto får desto större chans till miljonvinnare.

    Jag är övertygad om att man i största möjliga mån ska avla på välstammade ston med egna meriter (eller som iaf visat talang men oturligt skadats)."

HP: Jag tror som dig. Ungefär något liknande försökte jag beskriva i svaret ovan. Jag tror att man har bättre chanser, om man satsar på välstammade ston med egna meriter.
Andreas sa...
    "Jag är övertygad om att man i största möjliga mån ska avla på välstammade ston med egna meriter (eller som iaf visat talang men oturligt skadats )"
    "Där håller jag med, Men att hålla på och köpa ston som tjänat 1 miljon och är nästan stamlösa har länge varit på mode, Tyvärr har dessa betäckts med dyra hingstar och har sålts till hugade spekulanter till överpris oftast utan några vidare reslultat.

    Jag tror att anonym 1 är precis som jag. Vi har inte råd att köpa topp stammat som tjänat 1 miljon. Däremot kan vi köpa deras ostartade systrar till ett vettigt pris och på det viset få ut välstammade och talangfulla avkommor."

HP: Jag har missat modet med att köpa "nästan stamlösa" miljonärskor, men den viktigaste frågan för mig är "NÄR har stoet tjänat sin miljon?" Jag vurmar återigen för "unghästmeriterna".
Andreas forts...

    "Det Anonym 1 menar är att just nu så pågår en häxjakt på dom hingstarna som inte skulle blivet godkända i det gamla systemet. Man går ut som en valkampanj och berättar att man inte skall använda dom hingstarna. Nu är vi där som åtminstonde jag vill att vi skall vara. JAG som betalar väljer vad jag vill betala för. Men använder jag något som inte är intressant skall jag sedan inte gnälla över att jag inte fick sålt eller dom resultaten som jag vill ha.
    Problemet är när man gör allt rätt och ändå inte får sålt...."

HP: Ja, alla har rätt att välja vad de vill använda för hingst. Jag vet att det finns många stoägare som inte alls är insatta i vad det innebär att välja en hingst med lågt förväntat avelsvärde. Jag tycker inte att det är "fel" att informera och diskutera. Om man ändå väljer att gå till en hingst med lågt förväntat avelsvärde, så är det ett val man gör och man är då också medveten om förutsättningarna och att det innebär ett visst risktagande.
Andreas forts...

    "Tyvärr är det nog så att många väljer billigare hingstar då det nästan är omöjligt att sälja en avkomma idag.
    Kvittar om det är bra stammat med säkra föräldrar 1 Åring eller preie loppad 2 åring.
    Förr sa man att man alltid skulle ta föl avgiften gånger 2 för att få en rikt linje på priset på en avkomma. I dag delar man föl avgiften på 2 istället.
    Men en avkomma för små pengar kommer oftast någon och köper till sist annars så kan man alltid ha kvar avkomman själv ..... Den har ju inte kostat så mycket. (Detta är hobby uppfödaren) Sen kommer vi andra sådana som du Håkan och jag. Vi väljer hingstar och ston med större omsorg. lägger ner mer tid och pengar på avkomman. Vi vill sälja , producera avkommor som är avlade för tidiga starter och som har förutsättningar att bli något. En avkomma kostar en 100,000 tusen styck när allt är färdigt. Dela med 2 så kan man kanske sälja den.
    I slut ändan får vi nästan lika mycket betalt som den som använder en hingst ur det lägre skiktet.
    Dom går runt , kanske lite back ... Vi går back, Frågan är vem som gör fel Du och jag Håkan eller dom som använder billigare hingstar.
    Många vill nog äga en häst men få har råd."

HP: Tänkvärda ord.

Anonym sa...


    "Det skiljer så lite mellan hingstarna i pris i dag, så jag kan inte förstå varför man som mindre uppfödare skulle välja en av de allra billigaste nya hingstarna då man kan få etablerade bra hingstar med bevisad förvärvning, eller någon av de nya "snackhingstarna", för ett par "tiotusingar" extra. Levandefölkostnaden är ju trots allt en relativt liten kostnad jämnfört med de övriga kostnaderna från dag ett av dräktigheten tills dess att det är dags för den ev auktionen. Plus att det är i stort omöjligt att få med avkomman från den "sett från massan" ointressante hingsten på någon auktion, dvs om man inte har en kanonfölmärr med bevisad förvärvning. Sen så skulle jag även, om jag var ny uppfödare, helst välja hingstar med en hög startprocent då det trots allt är på banan reklamen för framtida uppfödningar sker och börjar man med några generationer "experimentavkommor" efter nya hingstar som kanske med lite otur inte lämnar någon talang alls, då har man ganska snabbt dragit på sig ett lite sämre rykte. Så mitt tips är att inte spara på krutet, utan investera i ett par riktigt intressanta avelsmärrar, låt hingstarna kosta lite och satsa på kvalitet i allting runt uppfödningen (tex foder, tillskott och liknande) jag tror man tjänar på detta i längden i form av bra rykte och därigenom lättare att sälja hästarna i framtiden!"

HP: Glöm inte kostnaderna för seminering också. Den kan vara rätt hög också. Visst är det klokt att som ny uppfödare (eller om man har ett nytt sto) försöka välja en hingst med hög startprocent. Det är också "viktigt" att försöka få avkommorna till så bra tränare som möjligt för att öka chanserna att synas och ge reklam för kommande uppfödningar. Det är inte bara hingstvalet som är viktigt, precis som du skriver är det också viktigt att ha bra ston och kvalité på allt från foder till bra marker för dem att röra sig på. Det är helheten som ger resultatet. Många parametrar som man kan påverka.
Anonym sa...

    "Det är möjligt att du har rätt! Att satsa på kvalitet är aldrig fel.

    Problemet kvarstår dock när vi kommer till auktionen och inte får betalt för avkommorna. Ditt resonemang fungerar om man är en hobby uppfödare med 1-2 hästar men va händer med oss som har 10-20 ston?"

HP: Personligen skulle jag inte kunna hålla på om jag skulle tvingas göra avkall på kvalitén. Då står jag heller över. Det är såklart TUFFT att stå med 10-20 ston.
Anonym sa...

    "Problemet som vi snart kommer se en effekt av är följande, dem stora uppfödarna med stora plånböcker kommer inte sluta med sin verksamhet, inte heller den lilla hobby uppfödaren som betäcker med hjärtat kommer sluta. Det är mellanskiktet dem med 5-15 märrar som skär ner sin verksamhet för det går inte längre runt för dem. Effekten blir att många fina ston inte kommer att betäckas i år. Lyssna bland hingsthållare i landet! Det är katastrof för många! Varför tror ni dem i sin Annons nu bjuder tillbaka med Flirtin Man? Inte är det för att dem vill skänka bort pengar! Nej dem har jätte dåligt med bokningar på honom.

    Sedan kan man undra hur genomtänkt en sänkning med 50% är? Det kommer troligtvis påverka auktions priserna negativt i år för alla med Flirtin Man avkommor!"

HP: Jag tycker mig märka att även många hobbyuppfödare ledsnar. Varför ska man betäcka med de kostnader som det innebär, om man kan köpa en billigare avkomma på auktion som 1,5-åring? Då får man se vad man köper och gör ett mycket mindre risktagande. Har man inte ett riktigt bra sto, så kan man oftast köpa en "bättre" avkomma för en mindre peng jämfört med att föda upp.
Som du skriver, så är det tufft för "mellanskiktet" med 5-15 ston. Det är svårt att få runt den ekvationen idag. Hoppas såklart att det ska ljusna på sikt, men framtiden står skriven i stjärnorna.
Anonym sa...


    "Jag förstår hur du menar, men har man möjlighet att hänga i med sina ston några säsonger till så kommer det vända.

    Det säger sig själv att, när betäckningarna minskar så blir det mindre hästar att köpa, vilket naturligtvis kommer leda till högre priser.

    Sen så tror jag att STC kommer få lov höja ex uppfödarepremien el liknande åtgärd för att stimulera återväxten så småning om, då även det säger sig själv att en kraftig minskning av nya hästar även leder till mindre spel, och det kommer knappast atg och staten varken gilla eller acceptera.

    Så jag hoppas och tror att det kommer löna sig att gå mot massan och fortsätta betäcka i stället för att dra ner. Men det är ju förutsatt att man har och är beredd att satsa pengar så det räcker till att hålla ut."

HP: Det är en näringskedja som ska fungera för att travet ska överleva. För uppfödarna som producerar "varan" för såväl hästägare/tränare/spelare, så är det trots allt så att man måste anpassa tillgången efter efterfrågan. Det är bara ett problem med att det är så lång leveranstid på en tävlingshäst, oftast 3-4 år.
Anonym forts...

    "Vad det gäller Flirtin Man så är det absolut ett litet svek mot de som gett honom förtroendet, men samtidigt så brukar betäckningarna nästan alltid gå ner ett par säsonger efter avelsdebuten (alla väntar väl på att syna avkommorna på banan) och då blir det ändå förståeligt att de sänker priserna för att hålla uppe intresset.
    Men jag håller med om att 50% är ett slag i ansiktet på de som redan valt att bruka honom."

HP: Det är svårt att få alla nöjda. Jag förstår synpunkterna… Om jag går till mig själv så har en debutant-hingst ett högre värde på avelsmarknaden år 1 och 2. År 3 har blir det ett risktagande för stoägaren. När denna fölunge ska säljas som 1,5-åring är de äldsta avkommorna 3 år och har börjat tävla. Jag skulle inte vilja betala lika mycket för en hingst som gör sitt tredje år i aveln, pga att jag tar en större risk. Hingsten k-a-n redan vara delvis utdömd, innan min avkomma kommit till auktionsringen. Att betäcka med en hingst år 4 är ännu värre. De äldsta avkommorna är 2 år när man betäcker stoet och hingsten är fortfarande "dömd". Om man har otur, så är fölungen "värdelös" redan innan den kommit ut om hingsten inte börjat leva upp till de förväntningar som ställts på honom. Jag tycker det är naturligt att hingstarna sänker sina avgifter succésivt år 3 och år 4, men om de lyckats är det helt okej att höja nivån år 5 igen.
Anonym sa...

    "Jag är inte helt säker på att du har rätt där Atg och Stc vill ju självklart inte att det skall minskas ner med hästar i Sverige för det kommer till slut påverka Spelomsättning om det inte går att fylla loppen.

    Men Stc och Atg ser att tillskottet av utländska hästar ökar i takt med att svensk uppfödning minskar. Frankrike, Tyskland och italien är tre länder som förser oss med många hästar och så länge det finns hästar att tävla med så tror inte jag att STC och ATG kommer göra några drastiska förbättringar för oss uppfödare."

HP: Detta diskuterades på årsstämman med ATG/ST och det kändes som att de insåg faran när deras egna kalkyler inte stämde med antalet tävlingshästar i framtiden. Tyvärr slängde Remy Nilson ur sig nått i stil med att "det är upp till er uppfödare hur många hästar som ska produceras". Om det är hans inställning är det bara att beklaga för då ser det mörkt ut. Det är tillsammans som vi måste verka för att nå framåt. De aktiva är beroende av ett välmående ATG, och ATG är beroende av att det finns aktiva. Det får inte bli "vi och dom", varken på stallbackar eller i tjänstemannakorridorerna. Alla är beroende av varandra.
Andreas sa...

    "Jag tror att vi framöver kommer få problem gällande importen av hingstar. Sverige kommer inte kunna köpa en välstammad och relativt dyr hingst som skulle klarat gamla avelsvärderingen med det uppfödar underlaget vi i sverige är på väg mot. Billigare hingstar kommer köpas in och dom andra intressanta hingstarna kommer vi få tillgång till via frys sperma.Om detta gör något ... jag vet inte ."

HP: Det klart att det blir svårare att importera hög kvalitativa hingstar från USA och Frankrike. Billiga hingstar som man kan göra ett "klipp" med är mer attraktiva för hingstägarna. Jag har svårt att se att det ska driva aveln framåt, men förstår att det lockar kortsiktigt. Utvecklingen med fryst sperma är räddningen för de som vill satsa på kvalité i framtiden.
Andreas forts...

    "STC och ATG kommer ge små morötter till uppfödarna. Men vad gör det om vi får 10% eller 15 % i uppfödar premier eller kval premie på 5000. Om ingen vill köpa våra avkommor så kvittar det vad STC och ATG gör.Enda sättet att sälja mer hästar till bättre pengar är att göra det attraktivt igen att äga en Svensk travhäst.
    Man kan även dra ner på antalet födda travhästar till kanske max 2000 hästar.

    Vad gäller hingst hållarna som dumpar priserna på ett felaktigt sätt så tycker jag det är illa mot deras kunder och jag åker inte tillbaka till dom hingstarna i alla fall.
    En mycket stor eloge till Knutson som sänkte priset på Laddie och gav dom gamla kunderna som redan betäckt det lägre priset också får något år sedan."

HP: Drar vi ner antalet födda travhästar till 2000 hästar/år, så kommer vi att få skära ner rätt kraftigt med tävlingstillfällen. Det leder till minskad omsättning och jag tror nog att intresset att träna häst också skulle minska då.
Anonym sa...

    "Tror inte importen av utländska hästar blir något problem. De största pengarna finns ju, i alla fall i nuläget, i unghästloppen som är stängda för "utlandsfödda". Så nog är en svens "kanon" att föredra före en utländsk "kanon", i alla fall om man vill tävla i Sverige."

HP: Visst är det bättre med en svensk "kanon" jämfört med en utländsk "kanon", om man vill tävla i Sverige. De stora pengarna finns som du säger i unghästloppen, men även inom V75 som i de lägre klasserna är stängda för utländska hästar.
Anonym sa...

    "Ja det blir intressant att se om Hingsthållarna till Flirtin Man kommer göra samma sak som Knutson vilket inte borde vara mer en rätt! Men å andra sidan skulle dem bli tvungna att dra av ca 2,3 MILJONER från Ordinarie pris! Någon som tror att det kommer ske? ;)

    Höj prispengarna rejält så det blir attraktivt att äga häst då stiger priserna och alla mår bättre!!"

HP: Jag ser gärna en höjning av prispengarna i vardagstravet. Det är där det blöder mest just nu. Det är också i den kategorin som flest hästägare/tränare slutar. Uppfödarna är också hårt pressade för dagen.
Anonym sa...

    "Jag läser och tar in allas resonemang och jag tänker inte säga att någon har fel vad gäller problemen att sälja avkommorna eller orsaken till detta.
    Som jag ser det så är det enda problemet att det inte finns tillräckligt många köpare för att täcka dussin avkommorna. Det har sagts förut, det är efterfrågan som styr och bör styra marknaden.
    En uppfödare med intressanta hingst val, rätt stammar och starka prestationer från märrarna kommer överleva. Många uppfödare som gör det här av vinstintresse kommer få skära ned eller försvinna. Det är tråkigt för individen men bra för sporten!"

HP: Visst är det så att efterfrågan styr marknaden. Det skulle inte fungera heller, om "alla" producerade avkommor som är värda över 200'000 kr. Det finns inte så många köpare för den kategorin hästar. Det finns efterfrågan på hästar som kostar under 100'000 kr, 50'000 kr och även under 30'000 kr. Travsporten måste vara tillgänglig även för de som bara vill satsa 25'000 kr på att köpa en 1,5-åring också. De kan dock inte räkna med att få en toppstammad individ utan anmärkningar då.
Förstår inte varför det skulle vara bra för sporten om de uppfödare som driver uppfödning med vinstintresse skulle vara bra för sporten? De flesta har väl ett "vinstsyfte". (Annars ska de inte driva sin uppfödning som näringsverksamhet heller och då kommer det att bli tufft.)
Andreas sa...
    "Som jag ser det så är det enda problemet att det inte finns tillräckligt många köpare för att täcka dussin avkommorna. Det har sagts förut, det är efterfrågan som styr och bör styra marknaden."

    :: Här kan jag bara hålla med dig.
    marknaden styr och bör så göra.

HP: Håller också med.

    _____________________________________________
    "En uppfödare med intressanta hingst val, rätt stammar och starka prestationer från märrarna kommer överleva"

    :: Problemet just nu är att det kvittar vad du än nu har så är det nästintill osäljbart. Särskilt ston.

HP: Ja. Det är tufft.

    _______________________________________________
    "Många uppfödare som gör det här av vinstintresse kommer få skära ned eller försvinna. Det är tråkigt för individen men bra för sporten!"

    :: Finns det NÅGON som håller på med uppfödning av travhästar kvar som bara har vinst intresse ?? Tror inte det. Men för att kunna satsa frammåt så måste man kunna gå runt på betäckning och levande föl kostnader + lite till i alla fall. Man kan inte gå back på varje avkomma. Om du tror det är bra att alla som satsar för att åtminstonde få tillbaka utläggen lägger av så kommer du nog få se att kvaliten på hästarna framöver kommer sjunka till en mycket låg nivå.

HP: Jag ser också faran i en kvalitétssänkning på sikt med detta resonemang.

Kommentar på "Tarzan och Westergård"
Anonym sa...

   "Hej Håkan
    Skitbra bus från Tarzan. Det bästa på år och dar.
    3 frågor man kan ställa sig i detta sammanhang är. 1)Oviljan att utöka med ett lopp. Cash kommer ju in via vinnar-,plats- och tvillingspel.
    2) Varför tar man bort spelet i detta lopp. är det för att dom som bestämmer måste visa sin makt. 3) Vad sänder det för signaler till dom som äger unghästarna och kanske får betala 150 tusen papp per år i träning. Detta bidrar ju inte till fler hästägare eller att fler vill hålla på med travet.
    Ha det så gött(från Värmland)"

HP:
1) Ja, jag förstår inte heller varför man inte delade loppet. En smäll man får ta helt enkelt.
2) En märklig grej. De som spelar vet ju förutsättningarna. Tror att risken för att detta lopp skulle vara uppgjort är minimal bara för att alla hästar kommer från samma stall.
3) Nä, det är viktigt att skicka rätt signaler.

Puh...det var nog alla kommentarer tror jag. :-)

1 kommentar:

  1. Anders Järnerot23 maj 2011 kl. 14:30

    Märkligt att det är så många på blocken som gömmer sig bakom annonym. Med andra ord vågar man inte stå för sina åsikter. ASVT:s information misskrediterar inte den mindre uppfödaren. Den bygger på kunskap och vetenskap. Den vänder sig till alla typer av uppfödare.I de senaste upplagorna av Hingstinfo kan man konstatera att artikelserien (mycket bra) av Elithingstars morfädersmeriter är det endast två mödrar som är ostartade. Jag finns på mail och telefon (se hemsidan) för att diskutera uppfödarfrågor, avelsston som startat eller värderingar av hingstar. Anders Järnerot

    SvaraRadera