fredag 20 maj 2011

Den MÖRKA gårdagen...

Idag är det svårt att skriva om något annat än Nils Enqvist... Många frågor och funderingar som surrar runt i huvudet. Självklart skakas hela travsportens trovärdighet främst bland allmänheten, men jag tror även det finns de inom travet som får sig en tankeställare. Det är ju inte första gången som det diskuteras om otillåtna metoder, tyvärr!

Några av de frågor som kommer upp i mitt huvud...
  • Var Opal Viking dopad?
Snacket gick redan under hans karriär. Varför gick han bäst utomlands? Varför tävlade han så ofta utomlands? Det klart att de som tvivlade då, får vattenfall på sina kvarnar. Senast han dopingtestades officiellt i Sverige var 2008 i april när han startade i Olympiatravet och blev oplacerad. Senast han segrade i Sverige var 2007 i april när han segrade i "fem-hästars-fältet" som gjorde upp i Kjell P Dahlströms Minne.

Jag tror inte att Opal Viking var dopad i den mening att han använde otillåtna medel i det land där han tävlade. Däremot finner jag det mycket troligt att han har tävlat på medel som inte är tillåtna i Sverige när han varit utomlands.

Jag känner inte till reglementet...men om man står på svensk träningslista, får man då använda preparat som inte är tillåtna i Sverige när man tävlar i andra länder? Man borde inte få det, men då får man heller inte tävla på lika villkor. Jag tror nog att det är många svenska tränare som har anpassat sig till de medicineringsbestämmelser som gäller i de länder som de tävlat i.
  • Vem ska dopingtesta Opal Viking?
Det låter lite absurt när jag läser Peter Forssbergs kommentar angående det kommande dopningsprovet på Opal Viking. Till Travronden säger Forssberg:
- Jag kommer att kontakta vår motsvarighet på italienska travförbundet för att få ombesörjt att hårprover på Opal Viking tas. Det är så vi arbetar över nationsgränserna i sådana här frågor. Vi åker alltså inte från ST för att ta dopingprov på Opal Viking i Italien, utan det ombesörjer våra kollegor där.
Hmm... Få se nu... Det är inget prov taget? "Italien" och "korruption" står på samma sida i min bok. Om man hade velat agera seriöst i denna fråga, så hade man naturligtvis skickat ner en person från Svensk Travsport och testat Opal Viking INNAN detta blivit officiellt.
  • Trav365:s intervju med Jorma Kontio

Finns här: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article13052454.ab

Enligt uppgift är den gjord på finska och Kontio hade förstått alla frågor. Jag ställer mig mycket tveksam till det senare...som vanligt med Trav365, alltså. Vad sägs om följande?
Kommer du fortsätta köra hans hästar?
– Självklart, jag har inget med saken att göra, säger Jorma Kontio.
Ett konstigt svar, tycker jag. Om vi tar bort "hans" och ändrar frågan till "Kommer du att fortsätta köra hästar?", så känns svaret mer normalt. Men enligt Trav365, så var Jorma Kontio "chockad" och är man det så är det nog lätt att missförstå frågor.
  • Opal Viking i avelsboxen
I Sverige har han fyra 4-åringar och fyra 3-åringar. Ingen av dessa har kommit till start, men tre har i alla fall gått godkänt premielopp. De två hästar som påträffades med stanozolol var efter just Opal Viking.

Frågor om varför han dopat hästarna och i vilken omfattning snurrar såklart också runt i huvudet, men det är svårt att spekulera kring. En enda som var glädjande under gårdagen var att Nisse har erkänt vad han har gjort och att han är beredd att ta sitt straff. Tack för det!

Det hade inte varit kul om det skulle bli en långdragen process där Nisse nekar till anklagelserna och hävdar att det är någon som försökt att sätta dit honom. Överklaganden m.m. och till slut vet man knappt vad som är sant till slut. Jag hoppas verkligen att vi slipper den processen denna gång!

Fick en kommentar på gårdagens inlägg:


t sa...
Är det i slutändan tänkt att Peabtravet, Umåker Bergsåker är dom banor som kommer köra V75 och i värtsa fall kommer köra trav i stort. Tror du dom andra banorna blir nåt i stil med Lycksele t.ex.?
Jag hoppas verkligen INTE att det kommer att bli så. Det vore förödande. Då kommer Boden och Umåker snabbt att också få slå igen och strax därefter förmodligen även Bergsåker Det är ett "worst case scenario", men vi får hoppas att det inte blir så.

1 kommentar:

  1. Undviker du att svara på föregående kommentarer och frågor?

    Väntar spänt på dina reflektioner angående Ston!

    SvaraRadera