tisdag 17 maj 2011

V75

Nu hoppas jag börja hitta tillbaka till mina rutiner snart. Även om jag haft det jättebra, så saknar jag rutinerna. Jag har hur mycket som helst att skriva om på bloggen känns det som. Vi får se vad som får plats, innan det hinner bli inaktuellt.

I alla fall, så segrade vår uppfödning Le Mat i årsdebuten igår. Okörd med sju längder! Svårt att fatta, men han såg ut att ha mått bra av träningsperioden. Han var mer framåt och jag tycker han såg mer mogen ut. Spännande!

Jag har inte glömt bort alla kommentarer som jag fått på tidigare inlägg, men de får vänta någon dag ytterligare innan jag biter tag i dessa.

Nu till rubriken för detta inlägg "V75". Den uppmärksamme som tittade på sändningarna i TV4+ (inte "Vinnarfesten") kanske noterade att undertecknad hamnade i studion med "Dagens Rubriker". Min uppgift var att ta fram två rubriker från tävlingsdagen, en i positiv klang och en i negativ klang.

Jag plockade först fram den med "negativ klang" och passade på när jag fick chansen att skicka en känga till ATG med rubriken: "Elitloppet - bara vartannat år". Eftersom det var begränsat tidsutrymme fick jag inte möjlighet att utveckla ämnet så långt som jag ville. (Vilket kanske var lika bra?) Däremot kan det finns utrymme till missuppfattningar och att man tolkade det som att jag pratade i egen sak. Därför tar jag mig friheten att utveckla detta här istället.

Syftet med min rubrik i dessa "Elitloppstider" var att peka på det galna beslutet att låta Solänget och Dannero bara köra V75 vartannat år. För Solänget och Dannero är V75 deras "Elitloppsdag". Solänget och Dannero är två banor som ligger mig varmt om hjärtat, så det kan ses som "egen sak". Speciellt, eftersom "alla" som har synpunkter inom travet oftast pratar i egen sak. Nej, JAG ser gärna att alla permanenta travbanor ska ha VARSIN V75-dag VARJE år! Gärna V75 på Tingsryd, Vaggeryd, Åmål, Lindesberg... (= inte i egen sak!)

Varför tycker jag det? V75 är det starkaste varumärket som travet har, både spelmässigt och sportsligt. Varje bana behöver få "sitt elitlopp".
- Marknadsmässigt för att kunna sälja in sponsorskyltar och göra ett evenemang som lockar publik.
- För de företag som oftast är knutna till banan ska få en "plus-dag". Idag är det mycket tufft för de som driver restaurangerna. Visst kan man klaga på kvalitén i många fall, men de lider hårt av minskad publik. De behöver en V75-dag!
- Sportligt! För att skapa drömmar för de aktiva. Att kunna starta på V75 är en realistisk dröm för de flesta. För många är det en upplevelse bara att få delta. Att få starta på V75 på hemmaplan driver många amatörer och hästägare att fortsätta satsa tid och pengar. Detta skapar också ringar på vattnet och detta är en av vägarna för att få in nya hästägare och aktiva, istället för att aktiva slutar.

Jag tycker att jag nu pratar om självklarheter. Det finns såvitt jag vet inget som visar på att omsättningen sjunker beroende på om V75 körs på Bergsåker eller Solänget. Det som jag vet är att det kommer andra unika besökare till Solängets enda V75-dag, jämfört med vad det gör på Bergsåkers dag 4, 5 och 6. Däremot är det många som är samma besökare på Bergsåkers dag 4, 5 och 6. Vi sprider varumärket V75 till fler personer, om vi kör på fler banor.

Jag har inte fått något vettigt och hållbart argument till varför det skulle vara bättre att köra sex V75-dagar på Bergsåker, än att stå över Solänget/Dannero. Det finns nog inga vettiga argument heller, mer än att det kanske sitter (eller satt?) folk på styrelsestolarna som jobbade i "egen sak"?

I princip är jag emot att det körs V75 utomlands. Jag förstår dock att det finns poänger i större spelpotter och att det är i reklamsyfte att få in spel från utlandet. Så länge som inte alla svenska banor får varsin V75-dag, så har jag NOLL förståelse till att man prioriterar utlandet FÖRE de inhemska banorna.


Som ni förstår, så jag kan fortsätta att argumentera i ämnet. Nu blir det mycket "Solänget vs Bergsåker", men som sagt. Jag ser gärna att Färjestad överlåter en dag till Åmål. Åby skickar en dag till Vaggeryd. Kalmar en dag till Tingsryd. Örebro till Lindesberg. o.s.v. V75 ska spridas över HELA landet. Det var grundidén i denna framgångsrika saga som startade med V65 för många år sedan. Se till att den fortsätter att få vara framgångsrik. ALLA banor behöver en V75-dag, för sin ekonomi och för att de aktiva ska ha något att drömma om när de sitter och kör sina intervaller...

Hur skulle Solvallas ekonomi se ut om Elitloppet kördes bara vartannat år? Hur skulle det "sporra" de aktiva som håller till i "elitskiktet"? På något sätt är det ändå en liknelse för hur situationen är för de som jobbar på och vid de banor som nu får köra V75 vartannat år eller inte alls kör V75.


Jo, jag hade en positiv rubrik också. "Umåkerdubbel". I V75-4 tog Umåkertränarna en dubbelseger, Northern Spy segrade före Benny the Cop. Starkt gjort av dessa att tugga ner fine Belgrado sista biten. Därbakom satt Solängets Light Dale fast med lite sparat som fyra. (Ägarna till Light Dale hade siktat på detta lopp hela året. Undrar bara vad de ska sikta på nästa år?) Dessutom vann Säterbests Minne av Umåkerskusken Akseli Lahtinen med finske Tähti Optio och sedan var han tvåa med egentränade Don't Blink Twice. Öviksägde och Norrlandstränade (Robert Bergh) Real du Rabut segrade i imponerande stil i Silverörnen (Gulddivisionen). Det är lätt att glädjas med dessa framgångar!

Jo, just det... Kari Lähdekorpi är snabb att döma ut oss norrlänningar, så fort han får chansen. Han fyllde hästbussen för att åka till "bankomaten" Solänget och hämta hem lättförtjänta pengar. Growup var bra som tvåa, men i övrigt blev det inte så stor utdelning. Totalt 83.500 kr (varav 55.000 kr till Growup) att fördela på åtta hästar. Det rasslade väl in en hel del transportbidrag, så dagen gick nog ihop sig rätt bra ändå på denna utflykt. Det är nog tuffare än du tror häruppe i norr... Hälsa Lutfi Kolgjini detta också. Hörde att han också hade åsikter om norrlandstravet.

Nä, nu ska jag ge mig för idag.

3 kommentarer:

  1. Kanske vi skulle ta och kasta ut hela gubbstyret från söder. För nog måste det väl vara "sörlänningar" som kommit på denna "fanastiska" idé att stänga ner norrlandsbanorna på det sättet att vi ska dela på V75 på Solänget o Dannero.

    Skämmes tame tus-n!! Huvva:(

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Ge alla banor minst en V75 dag per år Kan inte fatta att man bara ger vissa banor V75 varannat år......

    SvaraRadera
  3. Och även en sörlänning instämmer i detta! (Men jag tycker också att det huvudlöst att nästan helt stänga Solvalla under sommaren, dvs den tid på året man vill och har tid att gå på livetrav som boende i huvudstaden.)

    SvaraRadera