tisdag 19 april 2011

Matlagning

Jag var på konferensresa till Göteborg i helgen. (Ni som inte vill läsa om mitt liv, utan bara om trav kan surfa vidare härifrån redan nu.)

Jag behövde inte svälta i helgen i alla fall. Vet inte när jag åt så mycket på samma dygn...utan att ens bli mätt. Vi började direkt på fredagskvällen när vi landade på Arlanda. Min resekompis Torbjörn hade en polare som hämtade upp oss och vi drog till hans stamhak på söder. Ibland underlättar det att vara stammis. När vi kom in var det först full och de skulle stänga. Sedan fanns det en plats...sedan tre platser. Det var slut på schweizerschnitzeln, men till slut fanns det tre kvar. Det var tydligen en specialitet på stället. Nåja, vi fick vad vi ville ha och det var....FANTASTISKT gott. Jag kan varmt rekommendera Humlehof som ligger i korsningen Folkungagatan-Götgatan. Nu skulle de renovera köket, så det är stängt denna vecka.

Upp i ottan på lördagen och det blev en första frukost på Arlanda. Sedan när vi kom till hotellet i Göteborg fanns det bara ett fåtal rum lediga (kl. 9.30 och normal incheckning är ju betydligt senare) och dessa prioriterades till de kvinnliga resenärerna i sällskapet. Övriga fick hotellfrukost. Gratis är gott och jag klev på frukost nr 2. Sedan ut på Åby där de bjöd på rejäla mackor = frukost nr 3.



Mellan all mat, så hann vi få en gästföreläsning av Lasse Kronér. Han var intressant att lyssna på och det handlade mest om improvisation och direktsändningar. Lasse ser precis här att jag fipplar med mobilen och tror att jag filmar honom. Då kommer han och snor min telefon...

Sedan får jag tillbaka den. Jo, det var på skoj. Lasse gjorde ett positivt intryck!

Efter en sväng på stallbacken, så blev det dags för en 3-rätters lunch. Jag hoppade laxfilén till förrätt, men varmrätten Kalvfilé Oscar var jättegod. Ja, efterrätten slank ner av bara farten.

Fick också lyssna på när radiosportens Rikard Olsson intervjuade Björn Ferry. Det var också intressant. Det var klart underhållande att lyssna på Ferry.

Ja, det kördes trav på Åby också, men eftersom jag lovat "inget trav", så hoppar vi det i DENNA blogg.

Nästa punkt på (mat-)schemat var Smedjan på Sjömagasinet. Alla utom jag hade uppfattat vad det handlade om. Jag trodde det var till att sätta sig på finkorg och njuta av maten. Nä...det var VI som skulle laga maten... Intressant koncept! Vi fick bli guidade i matlagningens konster av stjärnkocken Ulf Wagner. Han som bl.a. ordnar maten till "Stjärnorna på slottet". Mycket trevligt!

Inte Wagner...det är Malla som rör om svampen.

Vi delade in oss i tre grupper, för-, varm- och efterrättsgruppen. Själv hamnade jag i förrättsgruppen. Vi tillagade både pilgrimsmusslor och kungskrabba. Jodå, vi lyckades rätt skapligt.

Wagner instruerar hur man tillreder en Hollandaisesås...

Peter Vougt är inte bara fotbollsallsvenskans yngste målskytt, utan en kryddstark kock också.


Här är varmrättsgruppens lammsadel som de plastat in och ska stoppa in i ugnen. De körde varianten att först ungssteka till 55°. Sedan brynde de köttet precis innan serveringen istället. Till lammsadeln fick vi en risotto.
Några "chillade" med ett glas vin i soffan...

Lite action bland efterrättsgruppen...

Efterrätten bestod av Päronstrudel med karamelliserande nötter, chokladmousse och vaniljparfait. Såklart lika fantastiskt gott som det låter.

Middagen blev riktigt lyckad. Dessutom fick vi passande drycker till detta. Slutsatsen jag kunde dra var att råvarorna är viktigare än kocken. Eller? Hur som helst, så var det ett riktigt kul initiativ och en lite annorlunda grej att göra. Lärorikt också. Testa gärna om ni får möjlighet någon gång.

Imorgon lovar jag att vara åter på travspåret, men när man varit på Åby så kan man lätt hamna på fel spår...open stretch eller spårvagn.

1 kommentar:

  1. The west coast looks good place, as a person goes on a holiday he want to get relaxed and like to have good food and nice ambience and atmosphere. hence this place look as perfect as one want. even conference can be held as good as possible ...

    SvaraRadera