fredag 8 april 2011

Kommentarer

Jag hann inte med något inlägg igår, men jag är tillbaka idag. Fortfarande fullt upp, men jag har fått så intressanta kommentarer. Det uppskattas och de förtjänar absolut ett svar. 
 
Jocke sa...
Hej. Jag följer din blogg, alltid intressant, men en sak undrar jag över. Det har du inte skrivit om ännu? Det jag vill ha i en uppfödd individ, är förmågan att kunna vinna från dödens. Det snackas om hårdhet (då oftast fysisk), tidighet och snabbhet. Man kan anta att vissa hingstar oftare lämnar sådana än andra, Tex From Above Juliano Star. Men hur är dessa i psyket, kan man genom att veta hästens psyke, humör, beteende ana arvbarhet. Och stoet då. Kan veka, rädda, nervösa, märrar med låg rang i kullen avla fram dugliga hästar eller skall dom bort? Jag menar, en hyggligt (bra?) stammad märr utan resultat. Eller en mindre bra stammad med resultat. Vem borde man satsa på?
Hej Jocke! Kul att du följer bloggen. Intressant fråga. Jag har gått och funderat på om jag kan ge dig något intressant svar. Tyvärr har jag nog inget riktigt bra svar, eftersom jag hanterat för lite hästar i mina dagar för att ha den erfarenheten. Kanske finns det någon läsare som har svar eller synpunkter på denna fråga?

Mitt antagande är att hingstar har varit tvungna att ha ett bra psyke för att kunna prestera och därmed skaffa sig meriter för att bli avelshingstar. Ta en sådan hingst som Varenne som rest över hela världen och krossat motståndarna. Han hade inte klarat av det om han exempelvis varit nervös och "övernattat dåligt". Han är den typen som kan gå in på en fullsatt arena och bara njuta av uppmärksamheten.

Jag vet däremot inte om det går att se samband mellan hingstarnas psyke och fysisk hårdhet. Jag kan inte heller utesluta det. Detsamma gäller stona. (att jag inte vet)

Om man ska välja mellan en "bra stammad märr utan resultat" och "en mindre bra stammad med resultat". Föder man upp för att sälja, så skulle jag välja stoet med bra stam. Om jag skulle behålla avkomman, så är det svårare att välja. Jag skulle tro både har likvärdiga förutsättningar, om resultaten är gjorda som unghäst. En dåligt stammad märr utan unghästprestationer skulle jag alltid välja bort, även om hon tjänat flera miljoner.

Anonym sa...
När det gäller ston så är enligt min mening stam före resultat. Betäcker hellre en riktigt välstammad dam än en dam utan stam men med miljoner intjänat. 
Hej Anonym! Det kanske ger bäst förutsättningar? Speciellt om det saknas unghästmeriter på stoet.

hästägare sa...
Jag tycker att stonas prestation räknas för lite vilket gör mig lite irriterad. Ett sto kan man "slänga in" i avelsboxen utan att ha tagit ett enda steg på travbanan. För många är det enbart stammen som räknas, verkar det som i alla fall. Avel är inte lätt men det är kanske lite som en tårta. Men stam, prestationer, exteriör är saker som bör finnas. Intressant blogginlägg!
Hej hästägare! Jag förstår din synpunkt. Visst kan det vara märkligt att avla på individer som egentligen visat sig sakna talang. Det är enligt mig viktigt (tjatar vidare om detta) att skilja på prestationer gjorda som äldre och unghästprestationer. Det var en intressant jämförelse med tårtan. Det gäller att få "helheten" för att det ska bli bra, men liksom i tårtan är det olika vilka smaker vi vill ha mest av. Jag ska försöka beskriva två andra exempel, ett angående ston och ett angående helheten.

Det angående stona kommer ursprungligen från Elis Ljungek (tror jag), om källorna stämmer. (Jag har hört andra berätta denna också.) Han sa:
"Om du ställer alla de godkända avelshingstarna på banan och låter dem tävla mot varandra, så kommer det inte att skilja dem så många meter när de går i mål.
Om du ställer alla de ston som används i avel på banan och låter dem tävla mot varandra, så kommer det att kunna skilja otroligt mycket mer mellan det bästa och sämsta stoet."

Angående helheten, så tror jag det var Lars Öström (osäker) som berättade den på för ca 20 år sedan vid en föreläsning på Solänget. (Inte ett ordagrant citat.)
"Tänk dig hästens potential som en träspann. Den är beroende av att alla bitar håller måttet. Varje träbit kan symbolisera en egenskap. Hästen kan aldrig bli bättre än den kortaste träbiten, den minsta gemensamma nämnaren. Där rinner vattnet ur... Det gäller att få ut så mycket som möjligt av den kapacitet som finns."


Trevlig helg! Nu ska jag jobba vidare...

1 kommentar:

  1. Intressant!

    Unghästprestationer vill tydligen alla ha nu för tiden. Är ett sto som startar sent vid kanske 4 år men presterar bra sedan ointressant som avelssto? Är det "bara" att snabbt komma ut på banan om än det för ett sto så bara är 3 lopp och kanske 1 vinst som räknas.

    Jag förstår tänket i att få fram tidiga individer. Men gillar det ändå inte om det enbart ska handla om att hästen måste ut på banan för att tjäna pengar fort.

    Ingenting får i dag ta tid inte ens djuren får ta tid.

    SvaraRadera