torsdag 21 april 2011

Kommentarer 1

Alltid lika uppskattat med kommentarer. Här kommer svar på gårdagens...
Anonym: 10 Elit ston av 153 är miljonärer !!
Över 100 Elit ston har inte tjänat över 100,000 Sek..... detta enligt blodbanken.
Därför väljer jag hellre den ostartade helsystern än det miljon vinnande stoet.
Statistik kan bevisa det mesta... Så här ser jag på dessa siffror.

Lyon är känd som den förste svenskfödde miljonären. Han föddes år 1964. Hur många ston födda 1970 och tidigare blev miljonärer? Jag vet inte, men vågar gissa att det maximalt är en handfull. 60 av 159 (38%) Elitston är födda 1970 eller tidigare. Det är väl inte "konstigt" att dessa inte blivit miljonärer?

Det var förmodligen inte så många ston som blev miljonärer under 70-talet heller. I alla fall väldigt få, om man jämför med hur många ston som tjänade under 100.000 kr. 45 st Elitston är födda mellan 1971-1980, dvs 28%.

Kvar finns då 54 st Elitston och om 10 st av dessa är miljonärer, så är det 18,5%. Jag tror då att kategorin miljonärskor är överrepresenterade, eftersom knappt 1%* av populationen som blir miljonärskor. Däremot finns det väldigt många ston som inte tjänar över 100.000 kr. Jag har svårt att tro att det skulle vara en "fördel" att ta ett ostartat sto före ett sto som har presterat, därmed inte sagt att ett ostartat eller omeriterat sto kan lyckas i aveln. Absolut, men det finns fler att välja bland.

*) Kullen född 2000 är den senaste stokullen som gick i pension. Av de 2.493 ston som föddes detta år blev 11 miljonärskor. Det är 0,44% av kullen.

Det viktigaste är återigen att se NÄR har stoet tjänat sina pengar. De exempel som jag tog upp i förra inlägget:
  • Nealy Lobell tjänade 818.635 SEK redan som 2-åring och segrade då i flera Stakes-lopp i USA.
  • Grades Singing har jag inga exakta uppgifter på, men som 3-åring segrade hon i Lady Suffolk och redan som 4-åring tillhörde hon den yppersta eliten då hon segrade i Maple Leaf Trot, Breeders' Crown och var tvåa i Åby Stora Pris.
  • Ina Scot behöver väl ingen presentation? Kriteriet, Breeders' Crown som 3-åring och Stochampionatet, Drottningens Pokal, Derbyt och Europaderbyt som 4-åring. Hon blev miljonär som 3-åring.


Anonym (forts.): "När jag väljer ston ...
Ston skall komma ur mycket bra möderne.
När jag köper dom skall dom vara ganska unga.
Gärna ha elithingstar som pappa och en bra hingst stam med Super Bowl eller Speedy crown i sig. Mamma får gärna vara ostartad MEN skall ha visat talang som unghäst."
Jag håller med om det mesta. Bra kriterier, tycker jag.

Även "s" har kommenterat gårdagens inlägg.
"Det är inte så många ston som kommer ut och får tjäna sina pengar. "INGEN" vill ju dessutom köpa sto i dag?? Eller?! Så det är ju inte så konstigt att inte ston får chansen om man säger så."
Ja, det är väl delvis sant. Trots allt så tar stona en allt större andel av priskakan idag, tack vare de satsningar som görs på stona. Eftersom vi kör om mer prispengar än någonsin, så borde det vara gynnsamt att köpa ett sto. Jag tror dock att det också är en "myt" som sitter i ryggmärgen på många köpare, att ston inte kan tjäna pengar. Det är nya tider nu, även om det fortfarande finns en del att jobba på i just stofrågan.
"Sedan så är det "många" uppfödare som inte heller vill sälja sina ston till vem som helst heller JUST för att dom vet att dom hamnar i avelsboxen mer eller mindre direkt."

Det kan också vara så. Får man välja, så är det klart att man helst ser att stoet hamnar hos en tränare som ger stoet förutsättningar att kunna tjäna pengar. Det gynnar också värdet på "mamman" och kommande avkommor.
"Jag tycker det är intressant med ston som visat att dom har lite fart under skorna o drar mig då inte för att köpa ett sånt MEN finns det fina välstammade ston att köpa även som unghästar så vill jag först ha dom på banan innan dom sätts i avel."
Ja, visst borde det vara större chans att lyckas med ett sto som visat någon form av talang?
"MER och FLER stolopp skulle göra det mer attraktivt att äga o tävla ston och då skulle vi säkerligen få se FLER SENA ston i avelsboxen. I dag blir det så tydligt att antingen tävlar ett bra sto ganska länge eller så inte alls."

Som sagt, det har faktiskt hänt en hel del när det gäller förtjänstmöjligheterna för ston. Det finns också mycket kvar att jobba med i denna fråga och den frågan drivs med "prioriteringsflagga" av både ASVT och BAS tillsammans med Svensk Travsport.

Om det inte dyker upp något speciellt, så tänkte jag ta påskledigt från Bloggen. Jag kan redan nu förvarna om att det på sin höjd blir sporadiskt bloggande under nästa vecka. GLAD PÅSK!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar