onsdag 20 april 2011

Presterande ston

"Bra ston som tjänar massor med miljoner och tävlar till de blir gamla blir aldrig bra i aveln." Har ni också hört detta påstående? Jag har hört det flera gånger. Ligger det någon sanning i detta? Det är såklart tidskrävande att göra en omfattande undersökning, men jag ska komma med lite resonemang och exempel kring detta. Jag kanske är ute och cyklar som vanligt i mina resonemang, men såhär tänker jag i alla fall.

NEALY LOBELL - järnladyn som deltog i FEM raka Elitloppsfinaler och var prisplacerad samtliga gånger mellan 4- och 8-års ålder. Hon gjorde 114 starter och inledde karriären i Nordamerika som 2-åring med 13 starter. Hon gick till avel med nästa sju miljoner på kontot. Få ston har tävlat så hårt och framgångsrikt som henne. Vad har hon lämnat i aveln? 9 avkommor.

Tre miljonärer
- Herr Jägermeister, *1.10,7ak - 4.421.627 SEK
- Blue Canyon, 1.12,3ak - 1.326.200 SEK
- Super Queen, 1.12,2ak - 1.037.890 SEK

Tre "startande"
- Macarena, 1.14,8ak - 107.500 SEK
- Jula Nettan, 1.17,2m - 28.500 SEK
- Sugar, 1.17,0ak - 24.276 SEK

Tre ostartade

Hennes avkommor har i snitt tjänat 771.777 SEK. Hon har alltså på nio avkommor lämnat tre miljonärer (33%). Att få tre miljonärer klarar inte många avelshingstar, trots att de fått flera hundra avkommor.

Exempel på hingstar, (svenskfödda avkommor)
Malabar Circle Ås - ca 200 avk i startbar ålder, en dubbelmiljonär.
Gidde Palema - ca 500 avk i startbar ålder, två miljonärer.

Andra fina tävlingsston:

Grades Singing, 148 starter och 17 miljoner
11 avkommor - 9 startande - 1.050.906 SEK/avk
Smashing Victory, 1.11,1ak -  8.329.547 SEK.

Ina Scot, 90 starter och 20 miljoner

5 avkommor - 3 startande - 563.419 SEK/avk
Paul November, 1.10,5ak - 2.067.168 SEK

Ja, det var några exempel i alla fall. Det finns säkert fler, liksom det finns exempel på ston som har totalt misslyckats också. Det handlar ofta om orimliga krav. Kan man förvänta sig att alla avkommor till Nealy Lobell ska bli lika bra som hon själv har varit? Alla avkommor efter Viking Kronos blir inte heller superbra.

Andra orsaker som gör myten om att presterande ston inte blir bra i aveln.

- NÄR har stona presterat. Ofta har ston som tävlat upp i åldrarna inte så vassa unghästmeriter. De kanske tjänat sina pengar som "äldre ston" och arvbarheten på dessa prestationer är nästan obefintliga.

- AVELSFRAMSTEGET missgynnar de ston som går till avel som 8-, 9-, 10-åringar. Eftersom genomsnittet för varje svenskfödd 3-åringskull blir en längd bättre per år. Då blir det "5 längder" tuffare för det som som går till avel som 10-åring, jämfört med stoet som går till avel som 5-åring.

- ANTALET avkommor blir också oftast färre för det sto som går till avel som 10-åring, jämfört med det som avelsdebuterar som 5-åring.

Jag har också hört talas om att bra tävlingsston sällan blir bra mödrar, men istället lyckade som mormödrar. En sak som man ska ta i beaktning är att ett sådant sto oftast får betydligt fler avkommor som "mormor", än som "mor".


Jag skulle inte rata en häst "på grund av" att den har en framgångsrik mor (som unghäst) i alla fall...sedan kanske det blir "överpris" på en sådan avkomma, men det är en helt annan historia.

5 kommentarer:

  1. 10 Elit ston av 153 är miljonärer !!
    Över 100 Elit ston har inte tjänat över 100,000 Sek..... detta enligt blodbanken.
    Därför väljer jag hellre den ostartade helsystern än det miljon vinnande stoet.

    När jag väljer ston ...
    Ston skall komma ur mycket bra möderne.
    När jag köper dom skall dom vara ganska unga.
    Gärna ha elithingstar som pappa och en bra hingst stam med Super Bowl eller Speedy crown i sig. Mamma får gärna vara ostartad MEN skall ha visat talang som unghäst.

    SvaraRadera
  2. Det är inte så många ston som kommer ut och får tjäna sina pengar. "INGEN" vill ju dessutom köpa sto i dag?? Eller?! Så det är ju inte så konstigt att inte ston får chansen om man säger så.

    Sedan så är det "många" uppfödare som inte heller vill sälja sina ston till vem som helst heller JUST för att dom vet att dom hamnar i avelsboxen mer eller mindre direkt.

    Jag tycker det är intressant med ston som visat att dom har lite fart under skorna o drar mig då inte för att köpa ett sånt MEN finns det fina välstammade ston att köpa även som unghästar så vill jag först ha dom på banan innan dom sätts i avel.

    MER och FLER stolopp skulle göra det mer attraktivt att äga o tävla ston och då skulle vi säkerligen få se FLER SENA ston i avelsboxen. I dag blir det så tydligt att antingen tävlar ett bra sto ganska länge eller så inte alls.

    Än en gång ett hett och intressant ämne Håkan

    SvaraRadera
  3. Detta kan vara en teori skjuten helt från höften men är det inte så att om man tittar på duktiga ston som tjänat mycket pengar efter Speedy Crown kontra Super Bowl. Är det inte så att det är oftast Speedy Crown Stona som lämnat bäst avkommor?

    Och om man fortsätter att titta på Super Bowl kontra Speedy Crown så verkar det generellt
    bättre att betäcka en fransk hingst med en speedy crown märr än en super bowl märr. Är det så eller är det bara något jag har fått för mig?

    Har en egen teori om att ska man betäcka så kan man gärna ha super bowl på fadershingsten i något led men jag vill helst undvika att ha det på modersidan därför att skulle det bli ett sto så ser jag det som svårt att se att det kommer bli en bra avelsmärr då.

    vet om att detta är kanske helt galna ideér men det är lite av mina avelstankar.
    Kan det finnas någon som helst relevans i detta?

    Tack för en bra Blogg!
    MVH
    Johan

    SvaraRadera
  4. Att speedy Crown ston är extra lämpade till franska ston håller jag med dig om.
    Speedy crown lämnar rentravande avkommor som hjälper den franska lite skuttande stilen att bli mer rentravande. Att inte vilja ha ett sto efter Super Bowl .. Hm kolla blod banken på Super Bowl som morfar så får du se vad han lämnat. Enligt PJ på blodbanken kan man även in avla på Super Bowl länk här : http://www.stallbredbyn.com/pdf/inavel.pdf
    Så njea både Speedy Crown och super Bowl är fina att ha med på hingst sidan på mödernet.
    Lite hårdare avkommor med Super Bowl blod ( ibland lite galna )och snälla med Speedy Crown brukar man generellt säga.

    SvaraRadera
  5. ¨
    Äras den som äras skall ....
    Det är ju Herr bredbyn / uppfödarbloggen til och med som gjort undersökningen inte PJ.

    stort misstag av mig ... ber om ursäkt.

    SvaraRadera