torsdag 21 april 2011

Kommentarer 2

Fortsätter med fler kommentarer... Jättekul med många kommentarer!!
Johan: Detta kan vara en teori skjuten helt från höften men är det inte så att om man tittar på duktiga ston som tjänat mycket pengar efter Speedy Crown kontra Super Bowl. Är det inte så att det är oftast Speedy Crown Stona som lämnat bäst avkommor?

Och om man fortsätter att titta på Super Bowl kontra Speedy Crown så verkar det generellt
bättre att betäcka en fransk hingst med en speedy crown märr än en super bowl märr. Är det så eller är det bara något jag har fått för mig?

Har en egen teori om att ska man betäcka så kan man gärna ha super bowl på fadershingsten i något led men jag vill helst undvika att ha det på modersidan därför att skulle det bli ett sto så ser jag det som svårt att se att det kommer bli en bra avelsmärr då.

vet om att detta är kanske helt galna ideér men det är lite av mina avelstankar.
Kan det finnas någon som helst relevans i detta?
Jag har ingen undersökning att luta mig mot, men personligen gillar jag Super Bowl-ston. De två som jag har/haft är både ur den hingstlinjen, efter Super Arnie resp. Supergill. Super Arnie har börjat bra som morfar och jag tror han kommer att ligga bra till fler år framåt. Jag ser ingen nackdel med att korsa franskt på Super Bowl, men jag har heller inte kollat upp detta. Bobtail är det första exemplet som poppar upp...Stargirl är ett annat. Jag vill inte avfärda din avelsteori, men jag kan heller inte styrka den eftersom jag saknar fakta.
Anonym kommenterar: "Att speedy Crown ston är extra lämpade till franska ston håller jag med dig om.
Speedy crown lämnar rentravande avkommor som hjälper den franska lite skuttande stilen att bli mer rentravande. Att inte vilja ha ett sto efter Super Bowl .. Hm kolla blod banken på Super Bowl som morfar så får du se vad han lämnat. Enligt PJ på blodbanken kan man även in avla på Super Bowl länk här :
http://www.stallbredbyn.com/pdf/inavel.pdf
Så njea både Speedy Crown och super Bowl är fina att ha med på hingst sidan på mödernet.
Lite hårdare avkommor med Super Bowl blod ( ibland lite galna )och snälla med Speedy Crown brukar man generellt säga."

Jag kan generellt hålla med om detta. (Undantag finns alltid.)
Här finns ytterligare en "inavels-undersökning" som är nyare,
http://www.stallbredbyn.se/pdf/inavel-2005.pdf
Anonym igen: "Äras den som äras skall ....
Det är ju Herr bredbyn / uppfödarbloggen til och med som gjort undersökningen inte PJ.

stort misstag av mig ... ber om ursäkt."
Haha...det är lugnt. Man kan också säga att utan Blodbanken, så hade jag inte kunnat göra undersökningen. Den äran ska "PJ" ha alla dar i veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar