fredag 30 oktober 2009

Youpie och vinnande attityd

Imorgon lördag är det dags för V75-start för vår stolta uppfödning Youpie. På sätt och vis är det riktig V75-debut, även om han startat i två V75-lopp tidigare som inte gått på lördagar. Nu är det "på riktigt"! Det är så klart jättespännande! Även om vi inte längre äger honom, så är vi väldigt engagerade i allt som händer. Vi har bra kontakt med både ägarna och skötaren. Han är ju vår lill-kille som föddes hos oss. Det blir som sagt väldigt spännande imorgon och från stallet är det positiva rapporter!

Liten kille - nu redo för V75!

Det gnälls ofta på spårlottningen, men visst har Youpie haft lite otur med spårlottningarna senaste halvåret? Vad sägs om följande spår; 9-7-11-11-8-9 och imorgon 10. Det jämnar säkert ut sig i längden..?

Kan dra en kortversion av namngivningen av Youpie. Vi ville ha ett kort namn och något franskt modern helamerikansk, men med franska namnet La Concours. Fadern Jobie Tempest, så därför gjorde vi en "omskrivning" av Jobie till Youpie. Vad betyder Youpie? Det betyder "Jippie!", precis som vi kände när Youpie kom till världen. Han har av vissa reportrar och referenter fått heta "Jo-paj", vilket är fel. Korrekt franskt uttal ska egentligen vara ungefär: "sjo-pi", men vi har hela tiden kört på halvengelska "jo-pi". Hans skötare Jonna kallar honom för "Youpan". Vi tycker i alla fall att det är roligt med att det finns en tanke bakom varje hästnamn. Det är viktigt för oss.

I veckan har jag sett en DVD med föreläsning av Paal Evjenth om "Vinnande attityder". Det är enbart självklarheter som han pratar om, men...ändå inte sånt som man går och tänker på dagligen. Eftersom Paal säger att det krävs mellan 21-30 dagar att ändra en vana, så undrar jag om jag borde se denna DVD dagligen i tre-fyra veckor för att få hans "Vinnande attityd"? Det vore garanterat värd mödan. Jag ska göra mitt bästa för att sprida lite positivitet i denna blogg, men givetvis kommer jag att vara kritisk också när det behövs!

Enligt Paal så är det de 30 första sekunderna i ett möte som avgör hur fortsättningen blir. Nu är redan mina 30 sekunder förbrukade sedan länge, så jag hoppas att jag levererat ett bra intryck. Jag kanske återkommer med några fler citat från filmen senare.

Vi får hoppas att Youpie visar sin "Vinnande attityd" imorgon!
Fredagsmys och trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar