tisdag 24 januari 2012

Livstecken

Oj, vad tiden går fort när man har roligt. Ingen efterträdare klar på bloggen ännu, så jag gnetar på med sporadiska inlägg tills vidare.

Fick många kommentarer på förra inlägget om "Svenskfödda avelshingstar". Hinner inte svara på alla, men rekommenderar att läsa dom alla.
Finns här!

Jag tar denna kommentar som jag känner att jag borde svara på.

Jag skrev: "I Sverige har vi heller inte haft samma import de senaste åren av högintressanta avelshingstar, vilket ger större utrymme för de inhemska avelsindividerna att hävda sig."

Joakim kommenterade: "-Va? Celebrity Secret. Laddie. Make It Happen. Holiday Credit. Judge Joe. Blue york Yankee(gick direkt till finland). Adrian Chip, Flirtin Man, Mythical Lindy, Up front Larry.
-Vi har väl aldrig importerat så många amerikanska unghästtoppar som nu. Högintressanta? Vem bedömmer det?
Men det är i vilket fall topphästar, med toppstammar."

Nja, jag ansåg att Sverige "inte haft samma import de senaste åren av högintressanta avelshingstar". Det är min åsikt och den behöver inte vara allmänt vedertagen. Flera hingstar som du nämner är intressanta (min åsikt) och någon enstaka kanske eventuellt att jag anse vara högintressant. Det är ingen av dessa som jag ser som en potentiell Pine Chip som känns som en "given" Elithingst. Visst kan någon av dessa bli Elithingst och jag tror det finns flera blivande A-hingstar av dessa.


Lite saker som blivit liggande. Fick läsa på olika forum och twitter m.m. att det var skandal och pinsamt att Ron Pierce endast fick en uppsittning på V75 när han gästade Åby för någon vecka sedan. Jag tycker inte att det är "jättekonstigt". Många har sina kuskar klara veckor innan det är dags för anmälan. Många vill ha sin ordinarie kusk när det står mycket pengar på spel. Många vill också vara lojala med den kusk som kört in startpoängen för att kunna starta på V75. Om "första valet" inte kan köra, så tror jag att de svenska catchdrivers går före Ron Pierce. Jag tycker att det är uppfriskande när det kommer utländska kuskar och har definitivt inget emot det. Däremot har jag förståelse för hur ägare och tränare resonerar. Jag tycker kretsen kring Yarrah Boko har en sund syn. De väljer svenska kuskar i Sverige, norska kuskar i Norge och franska kuskar i Frankrike o.s.v.


Hinner inte mer nu, men skulle vilja skriva om tipsexperter, defileringar och lite hingstar också. Det får vi ta en annan gång. Ha det gott!

PS. Ron Pierce styrning Voodoo Hornline inkom som sista felfria häst. Hästen var också näst minst spelad i loppet, så det kanske inte var kuskens fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar