torsdag 26 januari 2012

Defileringar

Först en positiv nyhet från travronden.se.
http://www.travronden.se/nyhet/avel/asvt-och-st-diskuterar-nya-atgarder

Defileringar blev ett hett ämne sedan Erik Adielsson twittrade följande:
"Med tanke på det snäva tidsschemat mellan loppen nuförtiden så känns defileringar lite onödiga iallafall på vardagstrav.Eller vad tycker ni?"
Han fick stort medhåll på Twitter, men jag vill ändå ge mothugg. Jag är i vissa avseenden väldigt konservativ när det gäller travsporten. Vissa saker ska man inte hålla på att ändra... Varför ska vi ha defileringar?
1) Det är för mig främst en ordningsfråga. Defilering = ett tydligt tecken på att det är fem minuter till start. Inga andra ekipage ska befinna sig på banan.
2) Det är också en estetiskfråga. Det är lite som "line-up" för ishockeyn. Det ska vara snyggt och prydligt med hästar på rad. En slags respekt för de deltagande. Den som leder defileringen ska också hälsa på måldomaren. Helst vill jag också att defileringen ska se till marschmusik. Så konservativ är jag!
3) Jag är väldigt skeptisk till att det skulle spara så mycket tid för kuskarna. De lär (och ska) inte komma ifrån att det måste passera defileringsvolten för att inspekteras av både veterinären och ekipagekontrollanten.
4) Om kuskarna vill komma senare ut på banan, så finns det risk att de såsmåningom inte ens hinner med provstarten/erna. Då börjar de tänjas ytterligare på gränserna. Heta och besvärliga hästar kommer förmodligen att vänta tills det är dags för startbilen att rulla...

Jag föredrar defileringar och att kusken har FEM minuter på sig att fokusera på den häst som de ska köra. Det låter kanske som "hittepå", men det finns kuskar som kommer och hämtar hästen innan start och inte ens vet varken spår, distans eller startmetod. Hur påläst är man då? Hur fokuserad är man på sin uppgift, om man inte ens hinner defilera med hästen...

När jag började åka på trav, så var det mer regel än undantag att kusken som skulle köra också värmde hästen. Nu har de flesta kuskarna som kör ofta lyckats rationalisera bort även att värma hästen. Nu ska de tydligen inte ens hinna med att defilera? De bästa kuskarna kör numera nästa i alla lopp. Är det bra?


Om det är för tight för kuskarna, så bör nog fokus ligga på att lägga ytterligare tid mellan loppen istället.

Erik fortsatte med: "Det är så tight mellan loppen idag att värmningar, prat med tränare, vårdare och ev ägare ofta blir lidande."
Nu kan jag inte personligen uttala mig om Erik, eftersom jag aldrig haft honom som kusk. (Hört talas om de som har goda erfarenheter av Erik, vilket glädjer mig.) Däremot finns det några av Eriks kollegor i catchdriver-eliten som tydligt visat att de inte alls är intresserade av att ens försöka prata med tränare, vårdare och allra minst ägare. De "gömmer" sig till defileringen åker ut på banan. Sedan kommer de och hämtar hästen sent, så slipper de en massa snack. De visar sig inte heller innan tävlingarna för att föra en dialog om hästen/loppet. Det finns många som verkligen är engagerade och pålästa också, så jag vill inte döma alla.


Ett sätt att spara tid för "de stora" kuskarna är att slopa kuskintervjuerna. De har sällan någon intressant att säga ändå. Visst finns det undantag även här och Erik tillhör de som kan reflektera över saker. Jag tycker att det är vettigare att fokusera på ägarna istället och låta de få en minut i rampljuset. Det är oftast mycket gladare över segern och har också ofta en rolig story att dra om sin häst.

Rör inte defileringarna!

4 kommentarer:

  1. För en gångs skull kan jag bara hålla med. /Anders

    SvaraRadera
  2. Håller helt med föregående talare om att ta bort seger intervjuerna med kuskar efter lopp, utan släpp fram hästägarna istället och hylla hästen som har gjort jobbet.Det är alldeles för mycket hyllande av kusken (visst han/hon har betydelse)men dom som har gjort hela jobbet med hästen glömms oftast bort.

    SvaraRadera
  3. Travrondens artikel om der kommer att fattas hästar om antal uppföda hästar minskar !!
    Vill Stc ha mindre lopp ??
    Kan dom våra intresseret i at minska antal lopp ??
    mindre antal lopp = högra pris penga i loppen ??
    Dom vill jo inte ha en bred sport men en top ??
    Jag tror det kan våra en ide dom kan ha eller är jag fel ute ?

    SvaraRadera
  4. Intervjuva ägarna istället för catchdrivers är så less att det bara är Björn, Erik o några till som får komma till tals

    SvaraRadera