onsdag 21 december 2011

Premiechansen

Ang. Premiechansen, så verkar det dock inte som Svenskt Travsport var inne på samma linje som mig. Istället fungerar det så att man ska anmäla sig till "premiechansen" senast den 1 mars och då förbjuds man att delta i premielopp.

Grejen är väl att man ska prestera för att förtjäna 25.000 kr? Oavsett om det är i premiepengar eller i premiechansen. Sedan tror jag nog att hästägaren skulle uppskatta att få se sin häst gå premielopp och även få ett kvitto på hästens status. Jag tycker också att det är trist ur perspektivet att premieloppsstatistiken blir värdelös och ofullständig i och med detta. Den "första" hinten om en ny hingsts förärvning tappar vi bort.

Ytterligare en aspekt som tränarna borde opponera sig emot, är att detta gynnar de som väljer att träna upp sina 2-åringar utomlands. Nu är det bara att anmäla till premiechansen och vänta med att plocka hem hästen till Sverige. Tidigare, så har de varit tvungna att ha den i svensk träning i minst tre månader för att kunna få premieloppspengarna. Å andra sidan, så finns det säkert många tränare som tycker att det är bekvämt att slippa ha pressen på sig att behöva köra premielopp...

Jag tror inte att de tänkte hela vägen här...eller så är det jag som har missat något.

Fick en kommentar som jag lyfter upp.
Anonym: "Bra reflektioner över nya "paketet"!

En sak stör mig dock som inte tagits upp avseende den sk Premiechansningen. Jag tycker idén i sig är alldeles lysande även om det kanske känns lite tunt med bara extra pengar i dessa två lopp. Problemet är dock sto frågan. Som stoägare innebär detta förslag att man ska avstå lika mycket som en hingstägare, men får bara hälften extra att tävla om. Jag köper då inte argumentet att man även har rätt att vara med mot hingstarna. Samma galna politik som redan används i de flesta insatsloppen. Jag tror att det kommer att bli populärt att ta denna chansning och det kommer definitivt inte leda till att klyftan mellan såld ston och hingstar kommer att minska framöver. Varför delar man inte bara lika och säger att prispengarna i respektive lopp ska ökas med lika mycket?"

Håller med dig! Visst är det så. Jag har hellre sett att StoChampionatet hade ingått i premiechansen istället för Derbystoet. Lek med tanken om att ditt sto har vunnit StoChampionatet och du får ytterligare en chans till jättepott några månader senare... Då borde det istället vara ÄNNU MER attraktivt att äga ett sto. Då skulle det finnas potential att vinna snuskigt mycket pengar, om du är bäst i kullen...

3 kommentarer:

  1. Om jag säljer min häst och köparen avstår till fördel för premie chansen så tappar jag som uppfödare dom 2500 kronorna i uppfödar pengar som jag förstår det ... Visst kan man " vinna " mer men känns ändå som en förlust för uppfödarkåren i helhet. Låt hästarna köra premielopp och klarar man det så kan man välja vart man vill satsa pengarna.

    SvaraRadera
  2. Jag är helt övertygad om att det bästa för den absoluta merparten vore att ta bort allt var premielopp och kvalpremier heter och låt oss tävla om pengarna. Lägg allt på 2-3 åringslopp och framtiden för Svensk Travsport skulle se betydligt ljusare ut. De viktigaste hästägargruppen skulle skulle köpa fler hästar och uppfödarna skulle få bättre betalt. Ingen satsar idag på en unghäst 25 tkr i premie när det kostar 10-15 tkr i månaden att ha en häst i proffsträning.

    SvaraRadera
  3. För mig som uppfödare kan jag säga dig att tre stycken 2 åringar som går premie lopp är 7500 kronor , Det räcker till boknings avgifter till mina tre ston. För oss som redan går på knäna så är varje krona viktig och kännbar ,
    Om du tror att dom extra pengarna som kommer in ger fler köpare .. så tror du fel. Man måste ge mer glädje och värde i att vara häst ägare, Uppskattning och mer värde från STC och banorna. Behandla ägarna lite extra .. VIP bord och campagne när dom vinner när hästägarna besöker travbanorna, Vinnar tavla och filmen på loppet ... En sådan satsning du ber om skapar ett fåtal stora stuterier och ett fåtal stora tränare och folksporten trav kommer vara död.

    SvaraRadera