torsdag 22 december 2011

Svar från Per Wetterholm

Jag mailade Per Wetterholm och frågade hur de tänkt kring "Premiechansen" och ifrågasatte samma saker som i mitt senaste inlägg. Jag fick svar och tillstånd att publicera hans svar här, så här kommer det.
Hej Håkan

Kul att du gillar Premiechansningen.

Vi funderade länge på att ha de regler du föreslår. Men till slut kom vi fram till att inte "tvinga" Premiechansningen-hästarna att gå premielopp. Främsta skälet är att vi vill hålla nere hästägarnas kostnader. Kostnaden för att en häst ska in till banan och gå premielopp är väl ett par tusen kronor, och det tyckte vi att hästägarna kunde slippa betala.

När det gäller utlandstränat så är vi tvungna att låta alla EU-tränade hästar vara med. Det hänger ihop med EU:s regler om fri rörlighet över gränser, och är inget som vi inom travsporten har rätt att sätta oss över. T ex öppnade vi ju för utlandstränat i ST:s Unghästserie och de lägsta V75-klasserna redan i år, av samma skäl. Teoretiskt skulle vi kunna stänga ute norsktränade hästar, men det verkar ju inte särskilt vettigt.

Att man som avelsintresserad inte har samma möjlighet att få en första indikationen på avkommor till nya hingstar, är förstås trist. Men hästarna ska ju ändå kvala förr eller senare, så den där indikationen kommer ju då, förvisso några månader senare på året.

Det ska bli väldigt spännande att se hur många som väljer Premiechansningen i vår. Egentligen vill jag inte att det ska bli "för många", för jag tycker premieloppen som idé är lysande och nödvändig. Men "kunden bestämmer" är ju melodin för dagen, så det känns väldigt bra att kunna erbjuda detta.

Med vänlig hälsning
Per Wetterholm
Sportchef

Ja, då fick jag en förklaring också. Då vet jag hur och att de har resonerat kring frågan, även om de inte drog samma slutsats som jag gjorde.

3 kommentarer:

  1. "Kul att du gillar Premiechansningen."
    Är karln på riktigt? Det var ju ditt förslag från början, som de kopierat rakt av och satt sitt signum på.

    God Jul och tack för läsvärda bloggar.

    SvaraRadera
  2. "...inte "tvinga" Premiechansningen-hästarna att gå premielopp." Ingen häst--vilken kategori den än tillhört, ingen hästägare, varhelst denne befunnit sig i världen--har någonsin "tvingats" gå något lopp någonsin. Att det skulle vara synd om de som ändå må ut med ett par tusen för att deras individ ska gå p-lopp, fast man valt p-chansningen, tänjer rimlighetens tålamod för samhällets medkänsla. (Det är knappast "synd om" den som tar sin V75-kupong och streckar för system gånger 2.) Avsnittet om "utlandstränat" är därför irrelevant i sammanhanget, sorterar under samma princip att deltagande i p-lopp/p-chansningen är frivilligt. Ja, hästar ska också gå sina första 3- och 4-åringslopp "förr eller senare," så den passagen är goddag yxskaft. Att "premieloppen som idé är lysande och nödvändig" är isåfall enbart därför att de avsätter tidsserier med statistik som är underlag för analyser av intresse för aveln. När tidsserier bryts är de i samma ögonblick värdelösa. Nej, ST, gör om och gör rätt. Ulf Lindström

    SvaraRadera
  3. Jag tycker Wetterholm är ute och cyklar. Han har infört en i mina ögon mycket tveksam Premiechansning och så vill han inte att den ska utnyttjas. Om kunden bestämmer så undrar jag varför ST envisas med att ha kvar mörkeranmälan. Är det verkligen vad kunden vill ha ? Inte jag i alla fall. Var är den utlovade utvärderingen ? Vad blev så mycket bättre ? /AI

    SvaraRadera