onsdag 23 maj 2012

Auktionshästar 2012

Mitt första kriterie är inavelskoefficient. Jag har min riktlinje (oventenskaplig) på 12,500%, enligt blodbanken.nu. Nu är katalogens siffror beräknade på ett annat sätt och är de samma som används på travsport.se. Dessa siffror är generellt sett lägre och jag har korrigerat min gräns till 11,50%, utifrån de siffror som anges i katalogen. Här faller det bort 37 hästar och vi har 63 kvar.

Andra kriteriet är att modern ska ha varit högst 8 år vid fölningen. Kanske ett ologiskt urval? Nåväl, jag tror att generellt sett är unga mödrar lite bättre i aveln. DESSUTOM! Ställer jag kravet att modern eller någon av moderns avkommor skall ha segrat, samt att modern har ett BLUP på 110 eller högre. I detta urval ramlar ytterligare 57 hästar bort och vi står kvar med 6 st.

Eftersom modern är oprövad i aveln, så vill jag ha en fader som är beprövad och dessutom har bevisat att han är bra i aveln. Detta är mitt tredje kriterium och det tar bort två hästar. Nu återstår endast 4 st.

De fyra utvalda enligt mina på förhand ställda kriterier är:

4 SPICEMAN
e. Pine Chip - Hells Kitchen Sisu e. Yankee Glide
Inavelskoefficient: 11,20%
Modern är född 2005. Hon segrade två gånger och har 118 i BLUP.
Fadern Pine Chip är Elithingst.

22 ESCAPE BOKO
e. Credit Winner - Lucky Lavec e. Pine Chip
Inavelskoefficient: 10,31%
Modern är född 2003. Hon har segrat tre gånger och har 113 i BLUP.
Fadern Credit Winner är Elithingst.

61 ERIN BOKO
e. Viking Kronos - Vanessa Boko e. Defi d'Aunou
Inavelskoefficient: 8,32%
Modern är född 2003. Hon segrade sex gånger och har 115 i BLUP.
Fadern Viking Kronos är Elithingst

68 NEW GENERATION
e. Offshore Dream - Yurrae Boko e. Muscles Yankee
Inavelskoefficient: 5,98%
Modern är född 2005. Hon segrade i sin enda start och har höga 121 i BLUP.
Fadern Offshore Dream är inte "Elithingst", men han har inlett tillräckligt bra för att vara intressant, tycker jag.

Om jag hinner, så kommer jag åter med ytterligare en "inför auktionen-blogg". Där presenterar jag i så fall några andra godbitar som jag fattat tycke för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar