onsdag 2 maj 2012

Naturligt, färskt eller fryst?

Den är årstiden kommer ofta diskussionen upp om det skulle vara bättre att använda naturlig betäckning eller att seminera stoet med färskt eller fryst.

Jag ställde frågan till Jan Philipsson på SLU. Han arbetar vid Sveriges lantbruksuniversitet där han varit chef för Institutionen för husdjursgenetik och är bl.a. ansvarig för landets hästavelsforskning.

- Det finns många skrönor ute på vift, och det Du tar upp kan jag inte se som något annat än en skröna!

Precis som jag trodde och jag kan ta några resonemang kring detta.

Finns det något samband mellan snabba spermier och snabba hästar?

- Det finns inget gjort vetenskapligt på området, men det finns inget som på något sätt skulle kunna styrka påståendet om snabba spermier och snabba hästar, svarade Jan.

Förtydligar att nedan är det undertecknad som för resonemangen, inte Jan.

Påstående: Det är bättre med naturlig betäckning, eftersom stoet då får "hela satsen".
Den enda fördelen med att få "hela satsen" är att chansen till dräktighet ökar. Den delen ska inte underskattas, men att det skulle leda till "bättre hästar" är befängt att påstå. Tror man att "spermie 1" skulle vara en bättre tävlingshäst, än "spermie 243" eller "spermie 17 321" - så är man ute på djupt vatten. Det är hingstens GENER som man vill åt, vilka finns i samtliga spermier. Tänk om den genetiskt bästa spermien kommer ut "sent" under akten och startar med ett hopplöst "tillägg". Den lär omöjligt hinna fram, eftersom det finns de som fått en bättre start och möjligt är marginellt "sämre"... Det är inte så att alla står "lika start".

Samla fyra satser
Om detta resonemang skulle hålla, så vore det väl bättre att samla fyra satser av samma hingst och seminera stoet. Då får du "den bästa" av fyra satser... Vilken kanon det kommer att bli... Enda skillnaden i min värld är att du möjligen ökar möjligheterna till dräktighet.

Blanda fyra satser
Jag tar ett hypotetiskt resonemang för att försöka förklara att det inte finns något samband mellan den snabbaste spermien och bästa travhästen. Antag att vi tar fyra satser sperma från fyra olika hingstar. En sats tar vi från Elithingsten Viking Kronos som är lågfertil. Vi tar också satser från tre "icke-namngivna" bevisat dåliga hingstar med hög fertilitet. (Förhoppningsvis kan 99% vara överens om att Viking Kronos är en bättre förärvare, än de tre "misslyckade".) Vems sperma tror ni har störst chans att befrukta ägget? Logiskt sett, lär Viking Kronos sperma vara chanslös...

Delade satser
Om man tror att det ska vara så stor skillnad mellan de olika spermierna, så tror jag att man överskattar den betydelsen. Om man är orolig att man inte får "spermie 1" vid transportsperma, eftersom satsen är delad - så tror jag att "spermie 243" är marginellt "sämre". Förmodligen är "spermie 243" efter en bra hingst betydligt bättre alla dar i veckan, än "spermie 1" från en hingst som inte har tillräckligt bra gener. Vad väljer man då? Lätt val för mig...

IVF-behandling
Jag tycker diskussionen om "naturlig betäckning" är befängd. Det är i princip att påstå att barn som tillkommer med "IVF-behandling" (provrörsbefruktning) skulle vara "sämre barn". Idag är det så vanligt med IVF-behandling att i princip alla svenskar känner någon som har barn som tillkommit med hjälp av IVF, oavsett om man vet om det eller inte. Jag hoppas att ni inte tar upp diskussionen med naturlig betäckning med dessa...

Fryst sperma
Love You är en hingst som ofta kommer upp i diskussionen. I helgen var jag på Umåker och fick se Sanity i Guldbjörken. Jag såg duellen mellan Etain Royal och Victory Tilly på Umåker 2001, men Sanity insats i lördags är det "värsta" som jag sett på den ovalen. Sanity är tillverkad med fryst sperma och att han skulle ha varit ännu bättre, om han blivit tillverkad med färsk sperma har jag enormt svårt att se. Nu Pagadi är Love Yous näst vinstrikaste son, i konkurrens med hans franskfödda avkommor som tävlar i penningstinna franska lopp. Även Nu Pagadi är tillverkad med fryst sperma, liksom dubbelmiljonärerna Vanessa du Ling och Nahar.

Min slutsats är att man kan öka eller minska möjligheterna till dräktighet på många sätt, men att det skulle påverka produkten är för mig helt uteslutet. Om en spermie skulle vara negativt påverkad, så blir det ingen befruktning. Det finns såklart fall av hästar som fötts missbildade, men såvitt jag känner till finns det inget samband mellan detta och att de blivit seminerade eller naturligt betäckta.

Skandinaviska storlopp
Nu är säsongen med storloppen i Skandinavien igång. Det började med att svenskfödde Commander Crowe segrade före Yarrah Boko i Olympiatravet. Sedan kördes Finlandia-Ajo i helgen och där segrade svenskfödde Sebastian K. före Rakas, samt att Amaru Boko var fyra. Det var tur för de franska hästarna att de fick resan betald, eftersom de tillsammans tjänade exakt 0 euro i prispengar.

By the way...så är Sebastian K. också (precis som Sanity) tillverkad med fryst sperma. Alltså var helgens båda imponerande vinnare produkter av fryst sperma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar