torsdag 24 maj 2012

Inför Elitauktionen och Elitloppet


Elitloppsfältet
Jag har varit på semester i Italien senaste veckan och har knappt koll på vilka hästar som kommer att starta. Det har varit skaplig ”radioskugga” på vad som komma skall inför denna stora travhelg. Jag har dock uppfattat via sociala medier att det varit en hel del sena avhopp/återbud till huvudloppet. Trist! Det är till och med några som vill jämställa det med ett snabblopp på Sundbyholm, men jag hoppas att det är en överdrift. Min personlige favorit är i alla fall Sanity. Av tidsbrist blir det ingen ”härstamningsanalys” av Elitloppsfältet i år. 
Kan det bli första gången som en Elitloppsvinnare lämnar en Elitloppsvinnare i år? Chansen finns i alla fall för From Above (Orecchietti) och Coktail Jet (Yarrah Boko) att bli historiska.
 
Elitloppsavstängningar
En annan debatt som jag följt via de sociala medierna är den om att några stackars kuskar blivit avstängda under elitloppshelgen. Trist för dessa, men jag har inga som helst sympatier för att dessa ”borde få dispens” för att köra i ”ramloppen”. De vet förutsättningarna och varje år är det någon som drabbas. Jag tror att jag gjort jämförelsen med fotbollens regelverk tidigare och gör den gärna igen. Där kan du missa en VM-final, för att du ”råkat” dra på dig två gula kort tidigare under turneringen. En VM-final som spelas vart fjärde år och för de allra flesta som kvalificerat sig är det ”once in a lifetime” som man har möjlighet att spela en VM-final. Då förstår jag att det svider. Elitloppshelgen kommer åter varje år för de allra flesta ”drabbade” aktiva inom travsporten.

Uppfödarnas betydelse
Det fokuseras mycket på olika statistiska tabeller, stamtavlor o.s.v. inför auktionerna. Helt rätt och det är en del av ”spelet”, liksom besiktningarna av såväl hästarnas exteriör som deras veterinära intyg, röntgenbilder m.m. En mycket viktig detalj som jag tycker att många köpare undervärderar är uppfödarnas resultat. Här har man en viktig detalj som kan sålla agnarna från vetet. Att skapa en produkt (häst i detta fall) är möjligt för de flesta. Sedan gäller det att förvalta och förädla produkten så optimalt som möjligt fram till auktionen. Här vill jag påstå att det kan skilja en hel del. Vissa uppfödare är mer framgångsrika än andra och jag vill inte tro att det enbart handlar om ”slumpen”.

Favoriter
Några personliga favoriter ur auktionskatalogen.
Förutom de fyra (4 Spiceman, 22 Escape Boko, 61 Erin Boko och 68 New Generation) som jag hade plockat ut via mina urvalsprinciper och tycker är mycket intressanta, så vill jag nämna:

34 Barbarella AM
sto e. Muscle Hill – Novelty Ås e. Striking Sahbra
För hög inavel för min smak, men jag kan ”köpa” det när det är två så intressanta föräldrar som korsas. Muscle Hill är ny i aveln och jag tror han har goda förutsättningar att lyckas. Detta är den av hans avkommor i katalogen som jag fastnat mest för.

39 Lorenzo Wibb
hingst e. Going Kronos – Princess Ride e. Express Ride
Även här lite för hög invel för min smak, men det handlar återigen om två riktigt intressanta föräldrar. Going Kronos vars äldsta kull är två år låter det positivt på, men snart är det ”upp till bevis”. Modern Princess Ride har ett osedvanligt starkt BLUP-tal i 121, vilket ska ställas i relation med att hon är 13 år och medeltalet för hennes kull är 94. Lite nostalgi i mödernet med Oki som är från mina norrländska trakter.

100 Benjamin Sisu
hingst e. Kadabra – Gracious Yankee e. Muscles Yankee
Han föll bort ur min gallring pga att modern saknade BLUP-tal och att hon var ”för gammal”. Om hon skulle ha ett BLUP-tal, så är jag tämligen övertygad om att hon lätt skulle ligga över 110. Hon är en halvsyster till Yankee Glide. Visst, det är ett frågetecken för att hon är ostartad och att hon har två avkommor i startbar ålder som ännu inte blivit några stjärnor. Jag tycker att det känns intressant med Kadabra på henne, även om korsningen Kadabra – Muscles Yankee ännu inte visat något "av värde" i Sverige på de tre svenskfödda avkommorna (litet underlag och den ena är född 2009). Nyligen segrade Courants delägde Victim of Changes (e. Kadabra - Speed Mirror e. Muscles Yankee) i ett stakeslopp i Kanada. Kadabra har de senaste åren visat starka siffror i den Nordamerikanska statistiken.

Nya hingstar
Dessa hingstar har sina första kullar ute på auktionerna i år.
Explosive Matter, Federal Flex, Gift Kronos, Muscle Hill, Sam Bourbon, Symphonic Hanover och Wellino Boko. Sedan har Muscle Mass såvitt jag vet inte tidigare haft någon avkomma till salu på en svensk auktion, även om hans äldsta avkommor är födda 2010. Det är lite extra spännande att kolla på dessa hingstars avkommor, tycker jag.

Mer kuriosa
Det finns en häst i auktionskatalogen vars mor har Elitston i raka tre led (!) på mödernelinjen. Sedan är hingsten är efter en Elithingst. Det är 43 Dats Soberano (Super Arnie - Ricora Tilly)

Monter
ASVT har en monter på mässan under auktionen. ASVT:s styrelse kommer att turas om att stå där och jag har mitt pass (preliminärt) mellan 18-19. Kom gärna förbi och prata, om ni känner för det.

Avslutningsvis hoppas jag på en mycket lyckad Elitauktion och sedan fina tävlingar i ett underbart väder!

2 kommentarer:

  1. Av Ricora Tillys åtta senaste avkommor är fem döda. Är det bara jag som tycker det avskräcker? Kan ju finnas rimliga orsaker förstås men det ser inte bra ut.

    SvaraRadera
  2. Bra poäng med uppfödarnas statistik!! Låt bli Menhammar hästar tror knappt att en handfull av deras auktionshästar blivit bra de 10 senaste åren jämfört med vad dem behåller själva. Nä satsa på mindre uppfödare med hög kvalitet det lönar sig i längden-

    SvaraRadera