lördag 6 februari 2010

IHBC: svar och diagram

Nu har jag fått förklaringen på skillnaden mellan Steinlager och Thai Tanic. Ganska logisk, om jag hade tänkt till. Steinlager är svenskfödd och Thai Tanic är norskfödd. Jag klipper in svaret från Torvaldur nedan...
Mycket har sina logiska förklaringar. Steinlager är registrerad som svensk (född i Sverige) medan Thai Tanic är född i Norge. För svenskfödda hästar ingår alla 3-5 års tävlingsresultat (inhemska som utländska) i BLUP beräkningsumderlaget. För utlandsfödda hästar räknas bara svenska (04) resultat. I tabellen för tävlingsresultaten visar jag både 04 och 02 resultatsårsrader.
Torvaldur har även lagt ut ett nytt diagram över den genomsnittliga inavelskoefficienten, Sverige t.o.m. 2009 och USA t.o.m. 2007. Här är diagrammet som är klickbart, om man vill ha det större.

Intressant är att BÅDE Sverige och USA får en nedgång 2004. Mina teorier är att i Sverige ökas användandet av franskstammade hästar och i USA blir sönerna till Garland Lobell - Amour Angus allt populärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar