onsdag 24 augusti 2011

Derbyfältet

Igår avgjordes kvalen till Svenskt Travderby och Derbystoet. Rafflande race! Derbyfältet hoppas jag kunna grotta ner mig i blodsmässigt senare, men jag väljer idag att fokusera och spekulera kring KUSKVALEN. Bl.a. lyckades Jorma Kontio kvala in tre försöksvinnare, men drog i fredags på sig en avstängning för att felaktig brukat körspöet i E3-Consulation bakom Arctic America. Det ger upphov till spekulationer. Här kommer min lista:

1. Tamla Celeber (Roger Walmann)
- Det är väl rätt givet att det blir Örjan Kihlström som kommer att köra henne.
2. Jackpot Brodde (Timo Nurmos)
- Känns väl naturligt att sätta upp Björn Goop som kvalade in honom här.
3. Amaru Boko (Timo Nurmos)
- Thomas Uhrberg har kört hästen tidigare, men då blev det galopp. Chans till revansch?
4. Kadett C.D. (Robert Bergh)
- Svårt att se att Robert Bergh skulle välja bort Kadetten i finalen.
5. Aga Khan Boko (Timo Nurmos)
- Inte lätt att spekulera, men jag drar till med Daniel Olsson här.
6. Gossip's Winner (Åke Svanstedt)
- Åke Svanstedt har uttalat att hans val är Gossip's Winner.
7. Dollar Access (Åke Svanstedt)
- Per Lennartsson har kört honom en gång tidigare och då blev det galopp på Jägersro. Han ligger nog bra till att få köra ändå.
8. Haraldinho (Catarina Lundström)
- Det känns som att de flesta kuskar som kört honom tidigare är upptagna. Sune "Masen" L Nilsson har vunnit amatörlopp med honom, men är knappast aktuell. Mitt val skulle vara Marcus M Melander som vunnit lärlingslopp med honom. Det skulle vara ett roligt val! Eller svingar sig Stefan Tarzan Melander upp i sulkyn?
9. Beau Mec (Timo Nurmos)
- Jag tror att Ulf Ohlsson kommer att köra den Sundsvallsägde Beau Mec.
10. Deuxieme Picsous (Johan Lejon)
- Känns rätt givet att det blir Johnny Takter på Deuxieme Picsous.
11. Gitano (Åke Svanstedt)
- Det känns troligt att det blir någon av Peter Ingves, Stefan Söderkvist och Carl-Erik Lindblom. Eller sätter Svanstedt upp sonen Anders? Det vore grymt coolt, om ägarna valde Stefan Persson att köra... Mitt tips blir ändå Peter Ingves.
12. Aleksej (Robert Bergh)
 - Har Robert Bergh modet att ge Jan Norberg chansen igen? Senast blev Bergh och Kadetten avslagna till slut av Aleksej med Janne Norberg. Mitt eget val skulle vara Janne Norberg! Bergh använder sig av flera olika kuskar när han behöver hjälp, Ulf Eriksson, Kenth Åkerlund och Håkan Skoglund är tre som ofta används hemmavid, men det känns inte som troliga alternativ. Bergh är en luring som mycket väl kan plocka in ex. Dominik Locqueneux till denna uppgift. Ett annat alternativ som troligen finns tillgängligt är Erik Adielsson, liksom Torbjörn Jansson.

Kom igen Bergh, sätt upp Janne Norberg! Han har faktiskt Derbyseger och Derbysilver i sitt CV från 2000-talet...

2 kommentarer:

  1. Du har verkligen tänkt igenom det här ordentligt. Bra jobbat! Jag tror att Calle Lindblom får en uppsittning av Timo. Önsketänkande? Javisst!

    SvaraRadera
  2. Vore kanon om Norberg fick köra Aleksej. Varför ändra ett vinnande team... Hoppas Bergharn vågar.

    SvaraRadera