fredag 26 augusti 2011

Röda kuskar och dispens

Ett "ämne" som jag skrev upp för flera veckor sedan var Gunnar Melander och Månprinsen A.M. För mig har Gunnar Melander varit en förebild under många många år. Jag har alltid varit imponerad av honom som hästkarl, men även som människa. Därför var det oerhört glädjande att se Gunnar vinna med Månprinsen A.M. i Svenskt Kallblodsderby. Jag förstår att det var många känslor som bubblade inombords hos Gunnar när han passerade mållinjen först. Minns ifjol när han som betrodd i Kallblodskriteriet på hemmaplan misslyckades med Månprinsen A.M. Det grämde honom massor och detta måste ha varit en skön revansch.

Gunnar Melander har vunnit Derbyt en gång tidigare, för 30 år sedan, med Stjärnbest. Lite intressant att se hur mycket kallblodstravaren utvecklats under dessa år. Stjärnbest vann på 1.36,4 och Månprinsen A.M. på 1.24,2...

Förra helgen kördes Svenskt Kallblodskriterium på Dannero. Kullens dominant under hela säsongen har varit Lome Felix. Alf Jonssons fine kallblodsvalack spelades till storfavorit i Kriteriefinalen, trots en tveksam värmning med bl.a. galopper bakom startbilen. I loppet var det aldrig några problem och Alf Jonsson kunde lyssna till ovationerna upploppet ner. Alf Jonsson är även han en stor hästkarl och han har fostrat de flesta av de framgångsrika travtränare som har huserat på Bergsåker under de senaste decennierna. Det känns stort att Alf som numera är amatör får kröna sin långa karriär med en riktig storloppsseger.

Igår diskuterade jag kring kuskvalen till kommande Svenskt Travderby. Jag förordade Jan Norberg som kusk till Aleksej. Det skulle vara ett coolt val av Robert Bergh och kretsen kring hästen. Nu tror jag inte på något sätt att det är jag som har påverkat Bergh, men idag fick jag höra att det kommer att bli Jan Norberg som kör Aleksej i Derbyt. Mycket häftigt!! Ska jag (lite långsökt) spinna vidare på min tråd som jag startat, så finns det ingen mer passande vinnare av Derbyt än Jan Norberg. Janne kör även han i "rött" och har en lång karriär bakom sig. Janne tillhör precis som Gunnar och Alf skaran av "genuina norrländska hästkarlar".

Om jag inte är helt ute och cyklar är samtliga i denna trio födda i Västernorrland!

Om Aleksej vinner Svenskt Travderby, blir det "slagsmål" om kuskar som passar in i denna kuskprofil inför Svenskt Travkriterium? ;-)

Vi kan fortsätta att diskutera kuskar och Travderbyt. Nu har Jorma Kontio lämnat in en dispensansökan för att få göra avbrott i sin avstängning för att kunna köra Svenskt Travderby. Jag har absolut inget emot Jorma Kontio, men jag hoppas verkligen att dispensansökan avslås. ST har valt att kraftfullt agera mot drivningsförseelser och förändrade reglementet inför 2011. Något som har uppmärksammats och debatterats, bl.a. i Travronden. Tydligen har detta ändå undgått de flesta kuskarna, om man ska tolka reaktionerna.
- Avbrott i kör-/ridförbud medges ej för påföljder avseende otillåten medicinering, alkohol, droger, felaktig drivning, olämplig behandling av häst och skadat sportens anseende samt om tjänstgörande banveterinär/måldomare anmält tränaren/körsven till Statens Jordbruksverk för djurplågeri 82 eller brott mot djurskyddslagen i samband med travlopp.
Visst kan jag tycka synd om Jorma, men det är spelets regler och det är väl dessa som vi ska rätta oss efter.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Som vanligt lite extra intressant att du även skriver någoin rad om kallisarna också!! :-)

    SvaraRadera
  2. Jaa, det blev Janne Norberg som kör Aleksej. Snyggt av Robert att sätta upp han.

    SvaraRadera