tisdag 30 augusti 2011

Hederskuskar och Kallblods-SM

Febern slog till igår och jag var sängliggandes hela dagen och därav blev det ingen blogg igår. Usch, vad klen man känner sig när man har feber.

Lars Lindberg efter V75-segern
på Solänget med Loy Lavec
Jag skrev om ett antal hästkarlar och hederskuskar i mitt förra inlägg. I helgen avled en hästkarl och hederskusk, Lars Lindberg. Lasse har funnits med i travprogrammen så länge som jag varit travintresserad. Mitt personligen bästa minne av Lasse var när han ordnade min första seger som hästägare. Vi hade Zoot Cristy (e. Zoot Suit) i träning hos Robert Bergh. Jag tror Bergh var avstängd när "Zootarn" skulle starta på Hagmyren en söndag 1993, men det var i alla fall Lasse som skulle köra. Jag och några kompisar åkte såklart ner till Hagmyren för att kolla in loppet. Zoot Cristy var inte speciellt startsnabb, men Lasse lyckades i alla fall få dödens med honom och han kunde sedan få honom att gå ifrån till seger. Stort för mig, men knappast den av hans drygt 3.600 segrar som han värderar högst.

Läs Marcus Ivarssons hyllning till Lars Lindberg på "Vinnarskallar.se"
http://vinnarskallar.se/?p=13949

När jag ändå är inne på spåret, så ska passa på att hylla "Vinnarskallarna". De har en klart trevlig travsida med en bra blandning på materialet. Det skrivs om travsporten, spelet och även lite annat smått och gott. En hästskötarblogg av Jennifer Nilsson som sköter Derbyfinalisten Amaru Boko. Huvudnumret på deras sida är den uppskattade "Fredagsdrinken". En lättsam webb-TV som kommer på fredagarna. Lite småsnack om veckan som varit och inför lördagens V75:a, samt rapport från "Limpo söker fru".
Besök vinnarskallar.se


Nordglöd - Jan Norberg
Hallsta Lotus (e. Järvsöfaks) segrade i helgen i Svenskt Mästerskap för kallblod. Det är dock inte detta som jag ska skriva om. Jag ska skriva om Nordglöd (e. Sjefen). Han har hittat fina formen i år och vunnit tre lopp i år. Härom veckan åkte han till Kalmar för SM i beridet bågskytte. För Emil Eriksson ordnade han SM-guld och för Terese Nilsen blev det ett SM-silver. Se inslag på TV4 Kalmar. Det är kul att se att våra travhästar duger gott även i andra discipliner. Nordglöd är åter i travselen på fredag när han startar på Umåker.

1 kommentar:

  1. Borde inte en uppfödarblogg ta avelsgrepp på derbyt?

    SvaraRadera