tisdag 23 augusti 2011

Hallå där, om någon är kvar!

Nu har semesterlugnet börjat infinna sig. Gårdagen blev en mjukstart. En smått högtidlig (enligt mig i alla fall) promenad med sonen till hans första skoldag.

Först ska jag förklara en grej. Den 13/8 råkade ett inlägg publiceras som inte var färdigskrivet om "Mödernelinjer". Jag hade skrivit ett långt inlägg som jag sedan insåg innehöll en del felaktigheter. Jag flyttade i omgångar fram "publiceringsdatumet", eftersom jag skulle korrigera innehållet. Nu blev det så olyckligt att jag till slut glömde bort att ändra publiceringsdatum och det publicerades. Jag plockade bort det direkt som jag upptäckte detta och några har hört av sig och undrat varför. Nu vet även ni som inte frågat, men kanske undrat, varför det plockades bort. Jag hoppas att jag får tid att göra det klart senare. Ämnet är INTRESSANT!


Jag har en lång radda med ämnen att skriva om. Faktiskt väldigt många positiva ämnen. Jag vet inte riktigt i vilken ordning jag ska börja, men hugger ett i högen.

Får se här...Entré på travet.

Det diskuteras med jämna mellanrum att det borde vara fri entré på våra travtävlingar. Jag ska väl egentligen inte uttala mig i frågan eftersom jag tillhör "frikortsgänget". Diskussionen var senast uppe i Vinnare V75 under Jubileumspokalskvällen. Jag skickade in ett SMS som dock aldrig lästes upp. Det är en del i diskussioner om detta, men också en del fakta som jag tycker att man missar.

Jag vet inte vad andra banor tar i entré, men på Umåker kostar det "normalt" 60 kr för en vuxen att betala entré. Hur mycket måste den personen spela för "mer än normalt" för att Umåker ska få motsvarade 60 kr in via banspelet?

Det har förändrats lite i räknesättet de senaste åren, men ungefär 1500 kr bör varje person omsätta EXTRA per tävlingsdag i totoluckan. Jag tror att det är ett fåtal som gör detta. Visst skulle man kunna ha en variant som gör att personer som spelat för mer än 1500 kr får tillbaka entrépengen, men det blir nog lite konstigt också.
(Kostar entrén 100 kr motsvarar det intäkten för ungefär 2500 kr i toto-omsättning.)

Ex. Om jag besöker en travbana och betalar 60 kr i entré och spelar för 200 kr under kvällen. Då skulle jag behöva spela för 1700 kr, om det vore fri entré för att genera lika mycket pengar till travbanan.

Hur många stannar hemma för att det kostar 60 kr att gå på trav? Det finns säkert några, men jag inbillar mig att det förmodligen inte är så många. Vill man gå på trav gör man säkert det ändå.

Fortsätter med ett ämne som ligger mycket nära detta och det är "Travkortet". Jag saknar "Travkortet" som fanns för ca 10 år sedan. Jag uppskattade detta och de förmåner som fanns kopplade till detta. För mig är det obegripligt att inte Svensk Travsport/ATG har spunnit vidare på detta. Det är nog varje marknadsavdelningsdröm att få information om sina kunders beteende. Du får koll på varje användare vilka banor han/hon besöker och när. Du kan rikta erbjudanden till kunden. Du kan idag via e-post eller SMS snabbt informera kunden om sånt som berör honom/henne. Några exempel:

- En person har besökt travbanan X fem gånger i år, men har missat de två senaste tävlingsdagarna. Skicka ett mail inför nästa tävlingsdag och berätta att "Vi saknar dig". Skriv ut mailet, så får du kaffe och en bulle i cafeterian nästa tävlingsdag.
- En person har besökt travbanan X de fem senaste tävlingsdagarna. Skicka ett meddelande och berätta att vi kör trav ikväll. Meddela att man kan köpa "Pytt i Panna" i puben för halvapriset ikväll.
- Skicka ut till alla med "Travkortet" att de som besöker travbanan X ikväll och registrerar sitt besök deltar i utlottningen av något pris. (skänkt av sponsor)

Det är väl bara fantasin som sätter gränserna för vad man kan skapa för påminnelser och erbjudanden.

Ett annat steg är belöningar. Jag minns att jag ett år hade kommit över 50 travbanebesök under ett år. Då hamnade jag i en "exklusiv skara" som fick ett erbjudande om att bli bjuden på mat och tillsammans med övriga "travnördar" på Umåker och besöka legendariske Berth Johansson. Ett oförglömligt minne där vi satt hemma hos Berth och kollade in gamla VHS inspelningar med Big Spender, Gissle m.fl. Berth berättade om loppen och anekdoter. (Nu får jag rysningar på armarna av minnet.) Jag kan lova att det var VÄRT att kämpa för att komma upp i 50 travbanebesök detta år.

Det går också att spinna vidare och ge belöningar för den som skulle lyckas besöka ALLA svenska travbanor under ett år. Eller alla travbanor i en viss region. Finns det någon som träffat av samtliga travdagar på en bana, så ska den givetvis belönas. Jag tror inte att det handlar om VAD man får för belöning eller värdet på belöningen, utan det handlar mycket om de s.k. "mjuka värden" som finns.

Det går också att skicka ut undersökningar till de som har "Travkortet". "Vad tyckte du om ditt senaste travbanebesök?" eller "Varför har du inte besökt oss på två månader?" o.s.v. Bara fantasin som sätter gränserna.

Det enda negativa som jag minns med "Travkortet" var att det var svårt för vissa banor att sköta "uppdateringen" av banbesöken. Tekniken borde ha tagit några steg framåt på den fronten under dessa 10 år.

3 kommentarer:

  1. Klockrent inlägg!!

    och välkommen tillbaka :-)

    SvaraRadera
  2. Man tycks ha gett upp publiken? De verkar nöjda med att folket kommer till sommartravet. Farligt att tänka så...

    SvaraRadera
  3. "Hur många stannar hemma för att det kostar 60 kr att gå på trav?"
    Kanske inte så många men om det kostar 60 kr inträde plus serveras dyr och dålig mat så är det nog fler. Detta är något som jag absolut inte kan förstå. Om man misshandlar sina kunder tillräckligt länge så slutar de att komma, hur intresserade de än är.
    Belöningar är en intressant idé men inte via Travkortet i så fall.
    Anders

    SvaraRadera