torsdag 15 september 2011

ASVT-nytt

Vi hade styrelsemöte för en dryg vecka sedan, i samband med Derbyhelgen. Lite av de frågor som diskuterades.

Skydda uppfödarnas "kennelnamn" - Läs mer här
Jag tycker att det enklaste vore att man fick registrera de kennelnamn som man vill skydda mot en mindre symbolisk avgift. Dessa namn publiceras på travsport.se och bifogas tillsammans med registreringsansökan.
Det borde också (självklart) vara så att uppfödaren ska kontaktas och godkänna varje ansökan om namnändring på deras uppfödningar.

Åtgärdspaket med unghästprofil - Läs mer här
Nu ska ASVT och RST tillsammans med Svensk Travsport gemensamt ta fram ett åtgärdspaket som ska stimulera både hästägande och uppfödningen.


Mäta och rapportera dräktighet - Läs mer här
I våras inkom det ett motion till årsstämman om att ta fram ett verktyg för att mäta och rapportera dräktighet. Något som diskuterats på bloggen tidigare. Nu är frågan hos avelsrådet och den jobbas det på. Tongångarna är positiva och det bör vara möjligt att genomföra.

Auktionsskolan del 1 - Läs mer här
Trottex meddelade att de har tagit fram en "auktionsskola" och nu ligger "del 1" ute på asvt.se Kriterieauktionen närmar sig...

Horisont 2017 - Lär mer här
50 olika aktörer (BAS-organisationer, travsällskap och intresseorganisationer) inom Svensk Travsport fick lämna remissvar till arbetsgruppen för Horisont 2017. Det är lite pinsamt att endast 26 svar inlämnades... 24 valde att INTE svara! De svar som inkom pekade tydligt på att de prioriterade områdena är Hästägande och Uppfödning.

1 kommentar:

  1. Jag har kört mycket häst men aldrig en travhäst. Nu ska jag sälja mina hästar, gården och mina gamla vagnar och slädar. Sorgligt men en olycka gjorde att ryggen gick sönder. Gården finns presenterad i min blogg.

    SvaraRadera