onsdag 7 september 2011

Blå kusk och Glöd

Det blev en "blå kusk" som segrade i Svenskt Travderby 2011. Torbjörn Jansson bakom Beau Mec (.e Jag de Bellouet) blev svaret. Personligen tycker jag att det var ganska kul att vinnaren härstammar från det klassiska svenska Minerva-mödernet. I sju led finner vi en svenskfödd moder i mödernelinjen. Jag de Bellouet har jag aldrig trott på eller gillat som avelshingst. Hans första kull inledde mediokert, i alla fall i Sverige, men han repade sig till den andra kullen som bl.a. innehöll La Bellouet. Kanske är hans tredje svenskfödda kull den vassaste hittills med bl.a. Beau Mec, Francais du Gull, Balticas Yahoo m.fl.?

Derbystoet gick till Nettan Palema (e. Gidde Palema). Hennes mormor Penny Lama är elitsto och modern Hanna Hebre tävlade själv framgångsrikt.

Jag skrev i mitt förra inlägg om Nordglöd (e. Sjefen) som hade tagit SM-Guld i "Beridet Bågskytte" och att han skulle starta på Umåker i fredags. Hur det gick? Han ledde runt om för Janne Norberg och vann till drygt 15 ggr pengarna.

2 kommentarer:

  1. En lite annorlunda genomgång av deltagarna i Svenskt Travderby finns här: http://www.jonasmoberg.com/?p=636

    mvh

    SvaraRadera
  2. Ja, den andra bloggen är grymt vass.

    SvaraRadera