torsdag 23 februari 2012

Kommentarer

Nicke.bh skrev: "Du nämner sänkt skatt. Det kan väl bara genomdrivas med ett riksdagsbeslut? Görs det några försök att få igenom en sänkning?"
Jag utgår från att de styrande jobbar för att få igenom en sänkning av totoskatten. Hur troligt det är att de lyckas, har jag ingen aning om. Jag är rätt övertygad om att det kommer att krävas stora summor med "nya pengar" för att denna modell ska kunna bli verklighet, utan att skjuta travsporten i sank.
Christer skrev: "Hej Håkan,

tack för dina kommentarer.

För den ekonomiska modellen har jag lite lägre än dig ca 850 Mkr för 2-, 3- och 4--årssatsningen men det är en hel del osäkra faktorer så jag säger inte att min uträkning är bättre än din.

Du har helt rätt i att en förändring inte går att göra över en natt. Jag är dock övertygad om att det finns hundratals miljoner att plocka ut genom en organisationsgenomlysning och effektivisering av både ST och Travsällskapen.

Mitt syfte är inte att ta bort tävlandet för hästar över 4 år med prispengar. Däremot har jag en tanke att det ska skrivas ut fler lopp inom V75 för tre- och fyraåringar varefter de blir redo dvs att skriva ut för många treårsingslopp på V75 tidigt på säsongen är inte aktuellt om det inte finns ett tillräckligt hästunderlag.

Med urbaniseringen menar jag inte att vi ska ta V75-tävlingar från andra banor utan att med den ökade inflyttningen till storstäderna anser jag att den största rekryteringen av nya hästägare kommer att ske i storstäderna och även en del av de befintliga kommer att flytta dit.
"Då kommer det i framtiden att köras travlopp med prispengar enbart för varmblodiga 2-, 3- och 4-åringar?"
Nej det är absolut inte min avsikt med förslaget. Det är viktigt att vi har profiler som tävlar några år.

Är "modellen" genomförbar?
Ja det tror jag givet att vi vågar ta de krafttag som behövs med organisationen och hur pengarna idag delas ut. Ställ större krav på sällskapen att generera alternativa intäkter, "ge dem inte bara en säck med pengar att förbruka". Den modellen fungerar inte inom någon verksamhet, ställ krav, tvinga dem visa vad de vill göra och varför. Jag tror med större krav kommer de att bli effektivare och det kan avsättas mer pengar till prispengar. Förslag på en organisationsgenomlysning restes från BAS och ett Sällskap (Stockholm) biföll resten röstade emot.
Kommer spelintäkterna att vara intakta?
Svårt att säga med säkerhet men ATG är duktiga, många osäkra faktorer här som du vet.
Vad ska vi göra med alla "äldre hästar" och kallblod?
De ska givetvis få tävla vidare.
Dragloket V75?
Fortsatt viktig kassako men det är farligt att lägga alla ägg i samma korg....
Om banor läggs ned:
• Hur kommer hästägandet att se ut i dessa områden i denna modell?
Redan nu innan mitt förslag finns det banor som förbereder sig för att (inte mina ord) "bli en av de 20 som blir kvar". Mitt mål med denna skrivelse är inte att lägga ner banor men om det är ett krav för att vi ska kunna bedriva en fortsatt stark travsport i Sverige med internationell konkurrenskraft är det ett tråkigt måste. Jag tycker det är upp till banorna att vidta åtgärder för att bli kvar och att det är upp till dem att vidta åtgärder för att utvecklas och överleva. Vi har haft några lysande exempel på banor/sällskap som lyft sig när de fått krav på sig….
• Hur många kommer att vara aktiva i dessa områden?
OM det inträffar måste vi se till att hålla dem aktiva, hjälpa till med träningsmöjligheter etc.
• Kommer det att finnas utrymme för bredd?
Ja
• Har Svensk Travsport råd att offra dessa aktiva när det redan idag är svårt att behålla de aktiva inom travsporten?
Varför offra, förändringar sker hela tiden runt omkring oss vi behöver inte gilla dem men anpassa oss.
• Kommer det att kompenseras med nya amatörer, hästägare och uppfödare i storstadsområdena?
Jag ser helst att vi behåller de nya och hittar nya intressenter.

Det enda jag är säker på är att anpassar vi oss inte till dagens verklighet kommer vi dö sotdöden, jag skrev detta för att jag vill att det ska finnas travsport även när mina eventuella barnbarn växer upp.

Vi sysns på ASVT's tämma om inte tidigare.


Mvh
Christer"
Jag har inte exakta siffror för vad det skulle kosta och det tror jag inte att du heller har. Oavsett om det hamnar på 850 Mkr eller 1,1 miljard, så är det mer pengar än vad som delades ut TOTALT för alla åldrar och båda raserna under 2010. I min värld, så är modellen inte realistisk att genomföra. Om det inte går att tillföra sisådär minst 400-500 Mkr "extra" per år. Idag ger denna modell 0 kr i prispengar för hästar över 4 år, samt 0 kr till kallbloden.

Det kanske går att göra via effektiviseringar av ST och travsällskap. Det kanske går att göra genom skattesänkningar. Det kanske finns andra sätt att få in dessa pengar, men ursäkta om jag är pessimistisk (realist?) och först vill se att de pengarna finns - innan modellen genomförs.

Jag har inget emot att det körs ett V75-lopp för unghästar varje vecka, men V75 lever mycket på "igenkänning" och att spelarna hinner få sina favorithästar att följa med på lördagarna.

V75-dagar har redan börjats plocka från de mindre banorna och jag är oroad över att centraliseringen kommer att fortsätta.

Ja, fortfarande är det oavsett vems budget som är "rätt" - 0 kr till äldre hästar och kallblod, innan nya medel är tillförda.

Det krävs som sagt att det går att köra ungefär lika många lopp även i framtiden, om spelet ska kunna försörja travsporten. Det blir i mina ögon omöjligt, utan att det finns vettiga försörjningsmöjligheter även för äldre hästar.

Visst måste vi anpassa oss efter dagens verklighet. Det strävar jag också efter. Jag försöker se realistiskt på vilka medel som finns idag, men jag hoppas att det kommer att finns betydligt mer medel så snart som möjligt. Jag är rädd att denna modell idag skulle bli en kortsiktig framgång, eftersom den får svårt att självförsörja sig med spelintäkterna. Återigen, så hoppas jag att jag har fel.

Jag förstår de som hyllar modellen, men jag undrar om de räknat kronorna. Jag är inte speciellt hemma på ekonomi, men tycker ändå att modellen helt saknar verklighetsförankring. Sedan kanske det går att forma om modellen på olika punkter, men den modell som presenterades i (Travronden) fredags och hyllades på ledarsidan i tisdags känns inte realistisk på min miniräknare.
Jocke skrev: "Vart är förnuftet. Prosentuellt sett så har inte Solvalla flest hästägare eller besökare. Grunden i Sveriges travsport, ligger på landsorten. Solvalla hade den 16 dec 648 besökare på lunchen. Kalmar för eksempel hade senaste lunchen 591 besökare. Trots låga prispengar finns det största intresset på landet.
Om inte prispengarna ökar där så försvinner tränarna och ägarna.
Om travet försvinner på landsorten så försvinner intresset och uppfödningen. Därmed försvinner hästarna och hästägarna.
På landet finns hästfolket, i stan sitter politikerna.
"
Jag tror också att en alltför kraftig centralisering skulle sänka travsporten och det skulle gå rätt snabbt. Det är väl bevisat att omsättningen på V75 är den samma, oavsett vars tävlingarna körs. Jag tror dock att Svensk Travsport behöver en framgångsrik nationalarena (Solvalla), men det är minst lika viktigt att travet kan leva vidare i HELA landet. Jag tror också att den "svenska modellen" med hästar som tävlar upp i åren är nödvändig att ha kvar.

1 kommentar:

  1. Ett av de stora problemen idag är det ökande gapet mellan hästägarnas kostnader och intäkter. Det bästa sättet att minska det gapet torde vara att öka intäkterna - lyckas vi inte med det är det bara en tidsfråga innan vi får stora problem. Vi ska givetvis försöka jobba på kostnadssidan, men hästarna behöver högkvalitativt foder, vi ska se till att skötarna har avtalsmässiga löner och drägliga arbetstider. Det är exempel på saker som kostar och det måste få kosta. Tar vi inte krafttag snart och vågar inse att vi inte kan klara oss i den gamla modellen är vi snart nere på en låg sportslig nivå.

    Effektiviseringar och alternativa intäkter är den stora knäckfrågan för travet. Vi måste skapa incitament för att attrahera uppfödare att satsa nytt och köparna en möjlighet att få större intäkter snabbare. Det är ingen ide att öka produktionen om det inte finns köpare. Du skriver vidare att min modell skulle urholka spelmodellen, som du vet Håkan är spelmodellen redan hotad vilket påvisades i det gedigna arbetet ”Vart är vi på väg?” framtaget av ASVT. Där konstateras att vi för att kunna bibehålla nuvarande spelmodell behövs 3 500 registrerade föl varje år. Den volym har vi, som du vet, inte nått de senaste fem åren och enligt vad jag fått uppgift om förväntas antalet registrerade föl hamna på ca 3 100 2012. Utredningen konstaterar dessutom att många av dessa föl (enligt uppgift ca 500) kommer att vara av förväntat låg kvalitet Vi kan alltså se en tydlig trend med för små kullar kvantitets- och kvalitetsmässigt för att på sikt kunna bibehålla den spelmodell som nu är så framgångsrik. Detta innebär att om vi kör på i gamla hjulspår kommer vi inom kort få mindre pengar att köra om pga vikande spel. Tappar vi dessutom stjärnorna och därigenom mediabevakning kommer det att gå fort utför. Du skriver vidare att för många unghästlopp på V75 tar bort profilerna, jag måste även fast jag följer travet betydligt mer än gemene man erkänna att i de lägre klasserna är det ofta hästar jag har dålig eller ingen koll på.

    Du skriver också att spelet försörjer travsporten, korrekt vad gäller prispengar men spelet ger oss 738 Mkr hästägarna står för ca 1,7 Miljarder kronor (2,4 Miljarder kronor – 738 Miljoner kronor). Vi kommer aldrig komma fram till en modell där vi kan få alla hästar att försörja sig men får vi inte in friska pengar i systemet kommer fler uppfödare sluta med sin verksamhet, vi kommer inte få in några nya hästägare de gamla kommer att sluta till stor del och vi kommer inte kunna hävda oss internationellt.
    Jag tror att det går att rädda travet men vi måste agera nu och våga agera. Jag blev glad när jag läste Horisont 2017 där man på ett bra sätt belyser många av de problem vi har och vågat säga de obekväma sakerna. Jag skulle dock vilja att den hette Horisont 2014…
    Vi kan välja att lägga oss platt och tyna bort eller våga satsa offensivt och överleva inte bara på kort sikt. Denna satsning behövs för att hela travsporten ska överleva – oavsett var i Sverige man finns.

    Med bästa hälsningar

    Christer

    SvaraRadera