lördag 23 januari 2010

Lördagsblogg

Blev lite tunt med vardagsbloggar i veckan, men här kommer en lördagsblogg.

Det är jättekul när läsare kommenterar och jag lyfter upp "Anders" kommentar på mitt förra inlägg:
"Annars, vad är det stora problemet om man kräver att fölen måste vara födda i Sverige ? Jag menar, nu när fryst sperma fungerar så bra."
Fryst sperma har revolutionerat tillgången på de mest attraktiva hingstarna. Tekniken och kunskapen av att hantera den frysta sperman har gått framåt. De som har erfarenhet och kunskap ute på seminstationerna är guld värda. Det finns två läger kring den frysta sperman. Jag tillhör de som tveklöst tror att fryst sperma inte ger sämre hästar än färsk sperma. Det finns också en grupp som tror att fryst sperma ger sämre hästar än färsk. Tyvärr är statistiken lite svårtillgänglig och det hade varit intressant att se "fakta".

Jag ska inte grotta ner mig mer i detta, än att hänvisa till ett blogginlägg på "Trav og Galoppnytt" (Norska 'TravRonden') av Pete Spears som är vice president på Hanover Shoe Farms. http://www.tgn.no/id/11072953
Han hävdar att om den frusna sperman skulle vara sämre eller skadad, så skulle det heller inte kunna bli ett livsdugligt föl.

Sedan finns det också varje säsong ett antal hingstar som INTE finns tillgängliga på fryst sperma. Just i år saknar jag Ready Cash (e.Indy de Vive). Vi hade gärna använt honom, men det går inte. I vårt läge kan/vill/får inte vi heller skicka stoet till Frankrike. Jag är inte lite avis på vår gode vän som i veckan skickade sitt sto till Frankrike och Ready Cash...

Imorgon blir det mycket intressant för oss igen. Youpie (e.Jobie Tempest) till start på V75. Ja, det är lite extra pirrigt! Han gillar Åby-ovalen och hoppas hoppas hoppas på en framskjuten placering.

1 kommentar:

  1. En sak som jag kan tycka är bra med en " svensk född " avkomma är att alla har chansen att få använda samma hingstar. Ingen med pengar kan skicka ston kors och tvärs för att använda något som väldigt få har till gång till. Om det är något problem att dom vistas utomlands och tas in vet jag inte. det får andra bedömma.

    SvaraRadera