söndag 17 januari 2010

Vincennes, V75 m.m.

Först undrar jag om du har alla hästar hemma? Kanske kan låta oförskämt, men titta på senaste reklamfilmen för V75. Finns här!

Jag har hört att det är över 100 hingstar anmälda till den nya VDN-besiktningen för avelshingstar. Ca en fjärdedel är utländska hingstar som söker "listning".

Igår var det dags för Nu Pagadi (e.Love You) igen på Vincennes i Prix de Croix. Ny kusk i Björn Goop (e.Olle Goop) och mycket talade för svensk triumf för den otroligt snygge och karismatiske hästen. Men... På blev det stopp och två riktigt bra franska 5-åringar tog sig förbi, Rolling d'Heripre (e.Dahir de Prelong) och Ready Cash (e.Indy de Vive). Ingen skam att ta stryk mot dessa. Nu till min slutsats efter mina (totalt tre) besök på Vincennes. Svenska kuskar kan inte köra i ledningen på Vincennes! Min undersökning har ett litet underlag och är inte statistiskt säkerställd.

Senast jag var på Vincennes var 2008. Svenskarna hade laddat på bra med många intressanta hästar till start under lördagen och söndagen. I sin vana trogen från körningen i Sverige. Pressade de sig till ledningen och allt såg bra ut i sista sväng, men in på upploppet tog tanken slut på två steg. Jag känner igen detta "fenomen" från flera lopp som jag sett från Vincennes. Det är förmodligen mycket svårare att köra i ledning i där, kontra traditionella svenska banor. På näthinnan har väl de framgångar som svenskarna haft i Prix d'Amerique.
  • Queen L. (e.Crowntron) med Stig H Johansson kommer längst ute i banan och spurtar ner alla. Stig H slänger pisken! Ryyyysningar....
  • Ina Scot (e.Allen Hanover) med Helen A Johansson som ger stoet de bästa ryggarna fram till upploppet. Längst ut i banan tar de sig förbi invändiga Vourasie (e.Fakir du Vivier) och Abo Volo (e.Lurabo)! Ryyysningar....
  • Gigant Neo (e.Super Arnie) vann, men var då måltvåa och kördes av franske belgaren Dominik Locqueneux. Då gavs han ett lopp i rygg på ledande favoriten Jag de Bellouet (e.Viking's Way). Häftigt, men inte lika mycket rysningsfaktor.
  • Opal Vikings (e.Turnpike Taylor) andraplats från 2008 nämner jag också. Typ exempel där Jorma Kontio är snabbt till spetsen för att släppa. Den gången sänkte svenskarna i interna uppgörelser. Ni minns väl bråket mellan Lutfi Kolgjini (Going Kronos) och Jörgen Westholm (Super Light), efter loppet. Opal Viking kördes invändig och spurtade riktigt bra till andrapriset.
Listan kan göras längre, men min tes är att svenska kuskar helst inte ska köra i ledningen på Vincennes. Ta det som ett tips, så blir det fortsättningsvis ett lyckosamt vintermeeting.

I Sverige är det alltför ofta "favoriten till ledningen med en 'elitkusk' - lunk - lunk - spetsseger". Kanske också en orsak till att svenska hästar inte pallar med att få lite tryck under vägen i internationella storlopp?

Nämnde Super Light ovan och man blir varm i hela kroppen av att se den "lille krigaren". Avslutade tävlingskarriären på bästa sätt med seger i Gulddivisionen. Heders!!

Fortsätter med min V75-koll på de franskstammade hästarna. Igår på Bergsåker blev det två franskstammade segrare Super Light (ue.Ogorek) och Trotteur (e.Revenue).

Resultatet efter lördagen på Bergsåker:
Franskt: 20: 2-1-2, 485.000 kr, 24.250 kr/startande
Övriga: 54: 4-5-4, 982.000 kr, 18.185 kr/startande

Efter tre omgångar blir totalställningen
Franskt: 67: 9-7-9, 1.884.000 kr, 28.119 kr/startande
Övriga: 169: 11-13-11, 2.825.000 kr, 16.716 kr/startande
TOTALT: 236: 20-20-20, 4.709.000 kr, 19.953 kr/startande

3 kommentarer:

  1. Är väl mest Riva del Sole man kommer ihåg, helt överlägsen från ledning. Hon var riktigt bra när hon var fräsch nere i Frankrike

    SvaraRadera
  2. Fast hon hade ju en "norsk" kusk. *ler*

    SvaraRadera
  3. Gillar din "V-75 koll på franskstammade hästar" en tendens syns ju redan!

    SvaraRadera