torsdag 7 januari 2010

Sammanställning av enkät

Min lilla enkätundersökning fick 52 svar. Jag tackar för dessa!

Det blev rätt tydligt att Härstamningen är den viktigaste egenskapen när stoägare väljer hingst. 69% valde detta alternativ. Inte långt efter värderades Prestationerna som blev den näst viktigaste egenskapen med 53%. (Man kunde välja flera alternativ.) På tredje plats och fortfarande många röster fick Exteriören med 38%.

Kanske blev jag lite förvånad att Priset "bara" fick 28%. Inte så många tittade på Avelsindex 17% eller Psyket 15%. Klart minst betydelse av mina alternativ fick X-faktorn med 5%.

Fick en kommentar av "Linda Calissendorf" som anser att man inom travet bortser från exteriören i valet av sto och hingst. Jag vet inte hur generellt sett hur stor vikt travhästuppfödarna lägger vid exteriören. Något som jag upplevt på de senaste auktionerna är i alla fall att köparna lägger allt större vikt vid exteriören på de 1-åringar som de ropar in. När jag började gå på auktioner runt 1997-98, så tyckte jag att man i 8 fall av 10 kunde "gissa priset" rätt bra på 1-åringarna bara på att se härstamningen. Nu kan sämre stammade, men väldigt fina individer bli relativt dyra. Liksom att nu händer det att välstammade, men något defekta individer bli väldigt lågt prissatta. I undersökningen så får Exteriören i alla fall 38%, så det är i alla fall många som tycker att den är viktig. I avelsvärderingens mall får exteriören "bara" 10% i den totala värderingen av hingsten. (Prestationerna 40%, Härstamningen 30%, Veterinären 20%)

Benställningarna går ju att påverka (både positivt och negativt) som uppfödare. Såhär här sade veterinär Arne Lindholm på en föreläsning som jag var på:
"Många exteriöra fel går dock att korrigera genom att verka fölen tidigt, och det är verkligen något som det slarvas med i vårt land", säger Arne. "Det finns mycket att förbättra när det gäller uppfödning i Sverige", fortsätter han.
Läs hela artikeln från föredraget här!

Sedan finns det också olika uppfattningar om vilken exteriör som är "den rätta", men det är en annan historia.

X-faktorn fick som sagt minst röster. Därför kör vi en liten omröstning, om X-faktorn. Vad tycker och tror DU om X-faktorn? Rösta!

***

Läste i Ronden att "STC informerar" och jag lägger ut informationen här också:
Betäckning av svenskt sto utomlands
På grund av nya direktiv 2010 från Jordbruksverket är det viktigt att Ni som tänker låta betäcka Ert svenska sto utomlands 2010 kontaktar STC/avelsavdelningen för information på
tel. 08-627 20 00.
***

Ikväll startar vår uppfödning Youpie på Åby. En spännande kväll framför "ATG Live" väntar. Det är detta som är njutningen med att vara uppfödare.

3 kommentarer:

  1. Grattis till uppfödarsegern! Så bra han är nu.
    Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Du ser vad bra det går med en värmlänning i vagnen. Två raka nu! ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja men så är vi rätt bra på häst i de här trakterna också!

    SvaraRadera