tisdag 23 mars 2010

Blogganalys och BAS

Ibland undrar jag vad man vill läsa om i en blogg. Vad är det egentligen? Det finns de som skriver småmysigt om hur deras dagar ser ut genom livet. Jag tycker det kan vara trevligt att läsa, men då vill jag känna den personen för att få utbyte av bloggen. Det finns de som skriver om roliga anekdoter. Ibland gamla dråpliga historier och sånt som hände igår. Jag kan gilla de som skriver om detta, vissa är riktigt underhållande! Personligen hamnar jag ofta i en massa tyckande. Känns nästan som jag skriver insändare eller "ledare" varje gång. Jag kan nog vara lite gnällig också, fastän jag egentligen är ganska positiv. Jag inser också att jag misslyckats med att vara kortfattad...

Här hade jag tänkt att länka till Göran Löfgrens (ordf. RST) insändare i dagens Travronden. Gick in på travronden.se och klickade på "Insänt"... Får fram den senast publicerade insändaren som är från 091130. Så jag får istället uppmana er som har Travronden att läsa insändare på sidan 19, "Vi har lyft blicken sedan länge". Jag tycker att det var en riktigt bra insändare! Tack Göran!

Jag skrev några rader om BAS på vår hemsida stallbredbyn.se med anledning av några kommentarer som vi fått, och publicerar stycket även här:

"Hur BAS-organisationerna fungerar lokalt och regionalt skiljer sig nog väldigt mycket. Om det fungerar bra i Boden med sällskapet är det ju utmärkt. Det fungerar inte lika bra i alla travsällskap. Vem som drivit olika frågor och genomfört dessa är alltid svåra att sätta fingret på. Här på Umåker har hästägareföreningen länge drivit frågan om en banomläggning. Den har genomförts, men det är inte hästägareföreningen som har gjort banomläggningen. Hade den genomfört, utan påtryckningarna? Ingen som vet om...ingen som vet när... Hästägareföreningen här har drivit frågor som rör propositioner och prispengar med varierad framgång, men jag uppskattar att det finns någon som kan föra en dialog med sällskapet.

Jag tror att det för sällskapen är bättre om en organisation driver frågor, än om samtliga enskilda personer runt en bana ska komma med synpunkter. Hästägareföreningen här har anordnat en unghästserie här de senaste åren. På många banor är det hästägareföreningarna som genomfört provlopp etc. Lokalt har ASVT och hästägareföreningen anordnat ett antal uppskattade föreläsningar här på Umåker. ASVT har i mitt tycke flera bra medlemsförmåner. Senaste frågan (kanske liten i sammanhanget?) som drevs igenom av ASVT hos STC var att uppfödarpremierna ska utbetalas månadsvis, istället för kvartalsvis. Nu drivs bl.a. frågan om förtjänstmöjligheter för ston. Begreppet "svenskfödd" är en annan fråga som drivs efter medlemmarnas önskemål. Om någon har en åsikt hur den frågan ska drivas, görs det bäst om man blir medlem i organisationen som driver frågan. Det finns många åsikter och det är en fråga som inte är helt lätt.

Jag tycker i alla fall att det är bra att det finns organisationer som driver frågor som rör de aktiva. Om det är värt medlemsavgifterna får var och en ta ställning till, men det är nog som sagt stor skillnad mellan olika organisationer och sällskap/banor. Jag tror dock att många inte "ser" allt arbete som de olika BAS-organisationer gör, utan det tas för givet. Ibland är det också svårt att som sagt sätta fingret på vem som gjort vad och varför olika beslut har tagits...

Något som kanske inte framkommit i debatten så bra kring BAS är att det inte bara är mer makt och mer inflytande som krävs. BAS vill även TA ANSVAR för Svensk Travsport i framtiden."

Nu blev det tyckande (använde frasen "Jag tycker" sex gånger) och långt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar