söndag 7 mars 2010

God morgon!

Kanske bland de sista till sängs i natt och kanske först upp idag? Vaknade med värk i örat 05:30, känns som öroninflammation. Fick en ipren i receptionen som förhoppningsvis ska lindra. Kan bli en tuff dag idag? Får ta fram skallen och visa lite vilja...

Inte lönt att gå och lägga sig igen, så jag kan lika gärna försöka återskapa gårdagens rapport från stämman som försvann ut i cyberrymden.

Igår blev det Sjötunga till lunchen när jag kom fram till hotellet. Insåg att det var ganska precis ett år sedan jag senast åt fisk...då i Örebro...på ASVT:s årsstämma. Jo, det smakade bra, men kanske är fiskfrågan något för styrelsen att jobba med till stämman 2011? ;-)

Stämman blev inte så "het" som jag hade förväntat mig. Det fanns ett antal punkter som jag trodde det skulle bli mer diskussioner kring. Det blev heller ingen riktig tid till att gå djupare in i dessa ämnen. Lite synd kan tyckas, eftersom det är bra att få flera synvinklar på många frågor. Exempel på frågor som diskuterades var "Svenskfött", "Stofrågan" (där könssorterad sperma kom upp) och "VDN-värderingen". Jag tycker ändå att det kom fram en hel del goda saker under årsstämman som ASVT kan jobba vidare med. Stämman som leddes föredömligt av Ove Konradsson. Generalsekreterare Anders Lindh förtjänar också ett omnämnande. En bra föredragning av Verksamhetsberättelse. Ska också nämna att Anders numera lämnat "over-head-åldern"och tagit steget in i "PowerPoint-generationen".

Efter stämman fick vi ett ord från våra sponsorer, dvs våra samarbetspartners Folksam och Krafft som berättade om medlemsförmånerna. Bara dessa förmåner ger i rabatter medlemsavgiften åter, sedan hoppas jag att medlemmarna känner ett mervärde att vara med i ASVT som också gör det värt att betala in medlemsavgiften.

Sedan klev de som STYR över oss fram och intog scenen. Först "Tabell-Per" som jag numera kallar honom. I efternamn Wetterholm med titeln STC:s sportchef. En bra föredragning och jag hoppas och tror att Per förstått önskemålet om "Stofrågan". Däremot blir jag lite oroad över att STC:S datasystem inte klarar av att plocka fram siffror på hur mycket ston tjänar kontra hingstar/valacker i vissa åldrar. 2010 bör dylik statistik aldrig vara mer än en knapptryckning bort. Efter Per övertog ATG:s Kent Öhlander mikrofonen. Ett bra föredrag om hur spelet mår och vilka utmaningar som finns för såväl ATG som för banorna att påverka sin egen ekonomi. Som present fick Kent dessutom en jackpot på V75 att förvalta till nästa veckas V75 som körs på Momarken (Unionskampen).

Tyvärr hade tidschemat vid det här laget spruckit rejält. Nu var det dags för paneldebatten. Här deltog redan nämnda "Tabell-Per" och Öhlander. Tyvärr fick panelen ett sent återbud av affischnamnet Stig H Johansson. Trist då säkert många med mig hade sett framemot hans medverkan. Det kan köra ihop sig för vem som helst, men det blev lite märkligt när Stig senare dök upp som bisittare i Vinnare V75 som sändes på stämman. Jag brukar sällan ha anledning att kritisera Stig H, men för mig kändes detta som en felprioritering. Han ersattes av Håkan "Hockey" Eriksson som jag tycker hade många goda poänger i debatten. Övriga paneldeltagare var Margareta Bendroth och Ove Konradsson. Moderator var Peter Wallin. Fd ishockeyspelare som nu ser ut att bli en lovande "sax-sten-påse"-utövare. Spöade Anders Lindh med 3-0. Det var en bra panel/paneldebatt, men även här kändes det som att det kunnat bli lite djupare diskussioner i frågorna. Punkten "Öppet forum" fick utgå, pga tidsbrist.

På kvällen blev det sedan dags för "Stämmobuffé" och "Uppfödarnas Oscarsgala". God mat och dryck. Sedan är det bra att uppfödarna får uppmärksammas med olika priser. Tyvärr var närvaron på pristagarna "sådär". Sedan saknade i alla fall jag utrymme för tacktal från pristagarna. Speciellt hade det varit kul med lite mer prat runt Elitsto-utnämningarna. Jag vet att det finns en mycket speciell historia kring Menhammars A Gift From Heaven som gjort sig bra denna kväll. Hon ligger mycket nära hjärtat hos sin ägarinna Margareta Wallenius-Kleberg.

Det två finaste utmärkelserna denna kväll, ASVT:s Guldnål gick till två väldigt olika personligheter som verkligen i högsta grad förtjänar utmärkelsen.

Nr 18 gick till Staffan Philipsson. Jag var mest förvånad över att han inte fått utmärkelsen tidigare. Kul i alla fall att han fick den i år och jag vet att han uppskattar den högt.

Nr 19 var två nålar som gick till Lutfi Kolgjini och hans sambo Anna Svensson. En rörd Kolgjini lyssnade på juryns motivering som lästes upp av ASVT:s ordförande Maragreta Wallenius-Kleberg. Kanske föds en "Touched Face" på Vombs Nygård i vår?

Jag hade en jättetrevlig dag och tycker att det är kul att få träffa så många trevliga och engagerade människor. Många med väldigt olika bakgrund och olika verksamheter, men med ett och samma brinnande intresse. Ett tack till alla som besökte stämman, så har jag inte glömt någon!

Snart är det dags för frukost innan det ska avhandlas ett antal möten under förmiddagen. Sedan hinner jag med att träffa goda vänner inne i stan, innan jag vänder åter norrut. Spännande eftermiddag väntar med vår delägde Worldwide till start på Peabtravet. Brukar ju normalt sett vara vidskeplig och inte skriva om när han startar, men vid senaste segern annonserade jag ut att han startade. Idag tror jag att han har bättre chans än på mycket länge, så vi får väl se om bloggandet för tur med sig igen. Oavsett så är han världens bästa häst...i alla fall för oss!

Nu har Ipen börjat verka och örat sluta värka. Känner mig oförskämt pigg just nu...

(Nu ska jag kopiera allt innan jag skickar iväg detta...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar