fredag 26 mars 2010

Trav stand-up och positiva vindar

Kan direkt säga att detta blir inte kort, men jag ska försöka få det sammanhängande.

Igår kväll hade Umåkers Hästägareförening årsmöte och inbjuden var Anders Lindqvist. Innan mötet släpptes Anders lös med en mikrofon och hans nedskrivna "manus" behövdes aldrig användas. Första timmen gick fort. Den ena roliga sanna travhistorien efter den andra avlöste varandra. Igenkänningsfaktorn för de flesta äldre på plats var mycket hög. För mig som inte kommer var med på den tiden hade ändå stort utbyte. Ska erkänna att jag är barnsligt förtjust i dessa historier. Anders måste ha ett fantastiskt minne och sedan är han en skicklig historieberättare. Framförallt lyckas han få extra knorr på historierna, eftersom han är skicklig på att imitera de gamla gubbarna. När han gör Gustav Lennartsson och Hans Parkén imitationerna är det omöjligt att hålla sig! "Men du va...", som Gustav brukade säga på värmländska.

Anders har också gjort en livsresa som är smått unik inom travet. Det har minst sagt varit mycket "upp och ner" i hans liv, både inom travet och på det personliga planet. Han är hängiven travet och har en positiv livssyn. Efter den första timmen, så blev det fika. Sedan blev det lite frågor från publiken och Anders fick prata mer om nutida travsport, uppfödning och visst blev det ett antal historier också. En toppenkväll blev det i alla fall!

I höstas blev fick vi erbjudande att följa en god vän på amerikansk stand-up med kände Pablo Francisco. Känd och känd, själv hade jag aldrig hört talas om honom förrän någon vecka innan vi skulle gå. Jag började googla lite och insåg att han var stor. Det blev också en trevlig kväll. Eftersom tekniken att texta liveuppträdanden inte kommit till Umeå ännu, så missade jag säkert flera poänger. Pablo är grym att imitera ljud och han låter gärna och mycket. Om jag ska göra en jämförelse, så vinner dock Anders matchen mot Pablo på många längder. Båda är dock skickliga imitatörer.

Det hölls även ett årsmöte igår och klubban för mötets avslutande föll ca 22:20...

Jag fortsätter med Umåker. Just nu blåser det positiva vindar runt Umåker. Igår kom en pressrelease som bl.a. förkunnade att Umåker skjuter till en miljon av de 1,8 mkr som de fått "extra" från centralt håll. När jag läser Anders Jonsson krönika i dagens Travronden, så kan jag meddela att: Umåker fr.o.m. augusti slopar alla snålskalor! Lägsta första priset i loppen (förutom P21) blir 20.000 kr. Det görs också en satsning på Guldbjörken och det nyinstiftade 5-åringsloppet Berth Johanssons minneslopp.

Hästägareföreningens styrelse riktade ett tack till travsällskapet som tagit detta beslut. Just snålskalorna har Hästägareföreningen jobbat emot i minst fem-sex år nu. Personligen tackar jag både Hästägareföreningen för deras arbete och travsällskapet för att de fattat beslutet. I glädjens stund ska jag inte vara negativ, men jag viskade till sällskapets vice ordförande Jan R Larsson: "Glöm inte bort att satsa på stona nu..."

Umåker jobbar även för att få finske topptränaren Akseli Lahtinen att öppna en filial på banan. Jag hoppas verkligen att de kan "knyta ihop säcken". Det vore ett stort lyft för banan att få en tränare av denna dignitet. Han har enligt mina referenser potential att bli en av landets ledande tränare. Jag tror också att han i så fall skulle kunna lyfta övriga tränare ett snäpp.

Fick precis ett positivt mail av Anders Lindh som "hintade" om ytterligare positiva avtal för ASVT var på gång. Jag hoppas att de går i lås och att vi kan släppa dessa nyheter snart.

Det är med ett optimistiskt leende på läpparna som vi tar fart mot helgen. Imorgon gör vår uppfödning Youpie comeback på Jägersro. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar