fredag 12 mars 2010

Fullmäktige, olyckor och fusk

Läste i Ronden om onsdagens fullmäktigemöte. Freidenvalls text var mest förvirrad och osammanhängande, om du frågar mig. Skönt då att Anders Jonsson kunde i sin krönika beskriva vad som verkligen hände på mötet. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig... Förvånad? Nej! Tyvärr är det så. Jag förstår inte hur STC och (OCH!) travsällskapen ska kunna komma in i framtiden. Ord som "öppenhet" och "inflytande" blir bara äckliga klyschor. På sättet som sånt här genomförs skadar (ett redan naggat) förtroendet hos de aktiva enormt. Det är mycket mycket olyckligt. Samtidigt som BAS är starkare än någonsin, är klyftan mellan BAS och STC/travsällskapen större än någonsin. Frustrerande...

Det har väl inte undgått någon att Jim Frick blev allvarligt skadad i onsdags. Otäckt! Jag hoppas verkligen att Jim kommer att bli återställd. Tänker på Jim och hans närmaste. Man blir påmind om hur snabbt saker och ting kan förändras på ett par sekunder.

"En olycka kommer sällan ensam" är ett uttryck som jag tycker ofta stämmer inom travet. I onsdags förmiddag inträffade en olycka på Umåker i samband med lunchtravet. Inte lika allvarlig utgång som på Solvalla, men det hade mycket väl kunnat bli om marginalerna haft en sämre dag. Patrik Nygren åkte i backen och blev trampad. Hästen skenade runt banan i väldigt många varv. Normalt brukar de stanna efter 2-3 varv, men här kändes det som det blev minst 6-7 varv innan hon tyckte att det var nog. Något som banorna MÅSTE se till vid dessa incidenter är att ingen publik tar sig in på banan. Skräckexemplet från i onsdags var en äldre kvinna (man ska aldrig gissa en kvinnas ålder eller vikt har jag lärt mig, men hon var en BRA bit över 60 år så har jag inte överdrivit i alla fall) inne på banan och ville stoppa hästen. Varför!? Min erfarenhet är att hästen blir minst stressad, om ingen är inne och försöker stoppa hästen. När man ser att hästen kommit ner i trav och sänker farten, kan det vara läge att försöka fånga in den. Fast många vill ju bli hjälten...

Man blir vad man heter, brukar jag säga. Det finns en del exempel. Kallblodet Artig levde upp till sitt namn. Bara tre segrar på sina 166 starter, men 17 andraplatser och 12 tredjeplatser. "Varsågod, du före..." Ett annat kallblod, lille kämpen Minisilver levde till en början upp till sitt namn. Mini...han var nog ett av de minsta kallbloden som startat. Silver...under hans tre första tävlingssäsonger blev det två "guld" och 13 "silver". Ska säga att han slutade karriären med totalt 13 segrar. I USA levde en tränare upp till sitt efternamn. Han blev avstängd i fem år för brott mot dopningsreglerna. Namnet: Carmine Fusco! Kommentera gärna om ni har fler förslag på hästar som levt upp till sina namn...

Passar på att pusha för en nyhet som kom för en dryg vecka sedan. Lätt att det missades, men ack så viktig för den som importerar hästar från USA.
Från och med 2012 innebär ett positivt svar när det gäller anabola steroider att hästen beläggs med en livstids startförbud.
Den som tänker köpa häst från USA eller Kanada kan därför gardera sig och låta göra ett test. STC har tagit fram ett material för hur hårprov ska tas.
Läs mer på asvt.se

Min blogg-kollega Anders Lindqvist skriver på atg.se. Tyvärr går det inte att länka till "*20-miljonerssidan", så jag får be er gå in och leta fram hans blogg där. Han skriver om att han anser att nya hingstar i aveln borde vara "gratis" att använda, tills de bevisat sin förärvning. Intressant tanke! Han lever som han lär och låter sin Lönshults Danne i år verka utan levande fölavgift i Sverige 2010. Man betalar en bokningsavgift som ska täcka hingsthållarens avgifter. Läs hans resonemang och kommentera gärna här nedan.

*) 20-miljonerssidan - jag kommer inte ihåg hur mycket det spekulerades om att "nya" atg.se kostade när den lanserades. Vill minnas att det var en bit ÖVER 20 miljoner, men ville inte överdriva.

Önskar er alla en trevlig helg!

3 kommentarer:

  1. Jag kan inte hitta bloggen du skriver om.. Hade varit intressant att läsa :)

    SvaraRadera
  2. Gå in på www.atg.se, på förstasidan finns ett antal flikar nedanför dagens tävlingar. "Inför Live", "Nyheter", "Blogg" m.m. Klicka på blogg och läs Lindqvists inlägg från 9/3.

    SvaraRadera
  3. Håkan,
    BAS-Sällskapen, makt utgående från funktion eller region, olöslig ekvation, kompromissen ofrånkomlig. Reducerad makt till Sällskapen betyder långsam men säker marginalisering av banor som Skellefteå, Solänget, Dannero, Östersund, Hagmyren, Bollnäs, Åmål, Visby, Vaggeryd. Med det minskar också förståelsen för och stödet till travet--den "folkliga legitimiteten"--bland riksdagsledamöter från dessa valkretsar. Redan i riksdagen, men ännu värre, Europa-Parlamentet, finns ledamöter som har förvirrad syn på all typ av djurhållning. Inför förbudsivrare är det bra att ha "Nilsson i Malå," "Larsson i Husum," "Persson i Frösön" och de andra som i riksdagen vet hur man år efter år oskadliggör tokiga motioner i riksdagens utskottsbehandling. STC/ATG odlar inte sina kontakter och nätverk i riksdagen utan eftertanke, och riksdagsledamöterna från "skogslänen" förväntar av STC/ATG att deras banor får sin del av verksamheten.
    /Ulf Lindström

    SvaraRadera