torsdag 8 april 2010

Avelskväll och lite notiser

Vi hade en avelskväll här på Umåker i tisdags. Det kom ett 15-tal personer och det var ungefär vad jag hade räknat med. Jo, jag sa faktiskt till frun: "Köp 15 bullar!". Sällan man är så klockren i sina analyser... Det diskuterades en del hingstval och nu får vi hoppas att det betäcks många ston i år! Vi får hoppas att mina analyser där, var lika klockrena som "bullprognosen".

Fick meddelande från min bloggande kollega Anders Lindqvist.
"En av i mitt tycke världens bästa galoppjockeys vann i kväll sitt femte travlopp. Det här var hans första start och seger på Vincennes. Killens namn Christophe Soumillon. Bra Pr för travet och galoppen."
Inom travet räknas Christophe som amatör och jag kanske ska förtydliga att det var ett sulkylopp som han vann. Håller med om Anders om att det är bra PR för både travet och galoppen, speciellt i de länder där galoppen är större än travet. Även om det kanske är svårt för oss skandinaver att förstå att galoppen är större än travet i de allra flesta länderna. Jag förstår inte varför!

Satsningen på stona har börjat få positiva verkningar i praktiken. Rapporten från STC säger:
Ston i åldrarna 2-7 år (3-7-åriga ston är startberättigade i stoloppen på V75) har gått från en 33,98-procentig del av prispengarna ifjol till att nu ta 36,76 procent enligt STC.
Det är bra och frågan diskuterades med Per Wetterholm på årsstämman. En liten detalj i frågan som förtjänar att förtydligas är. Målet i Trav2010 är att stona ska ta 33% av den totala prissumman. BAS har ett mål på att stona ska ta 40% av den totala prissumman. När STC väljer att redovisa siffrorna i åldersspannet 2-7 år (vilket är fullt relevant), så är målet från ASVT att stona ska ta 50% av de utdelade prispengarna i dessa åldrar... Detta för att ston inte får tävla efter 10 års ålder och helst ser i alla fall jag att bra ston tas till avel tidigare än så. Det gynnar avelsframsteget!

Intressant drag med fotbollsturnering för travfolket under elitloppsveckan! Undrar om det finns beredskap för körsvensändringar under helgens tävlingar? Ca 50 dagar kvar, så det är nog sent ute för att man ska hinna få upp flåset och bollkänslan som krävs för att försöka få en plats i något lag. Om jag inte minns fel (kan vara så att prestationerna blir bättre med åren), så var jag lovande som unghäs...i min ungdom. Det var dock väldigt många år och lika många kilo sedan... Givna i uppfödarlaget är såklart kapten John Bootsman och meriterande Johan Arneng (om han kommer loss). Glöm inte bort talangen Uffe Eriksson (MOAB & Winwin).
Läs mer om turneringen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar