lördag 17 april 2010

Fortsättning...

Det blev galopp för Worldwide igår. Surt, då han lyckats ta sig till ledningen relativt tidigt i loppet, trots sitt tillägg. Det är bara att ta nya tag!

Jag skrev om en bokad semesterresa och den går till hösten till Lexington.
Gissa om jag längtar? Ska bli riktigt spännande! ASVT ordnar en studieresa och det är bara att boka medan det finns platser. Läs mer om resa och programmet här! Som medlem i ASVT har du rabatt på denna resa. Bara att hoppas att askan från vulkanen lagt sig tills dess...

Rykten (hoppas det bara är rykten) gör gällande att Kajsa Frick som är lagkapten för "Damlaget" i fotbollsturneringen Coupe de Ronde som avgörs elitloppsveckan är ute efter Elizabet Lambert. Vem är det? Kolla in denna hårdföra spelare i New Mexicos damlag i klippet nedan...


Andra rykten, men det finns mycket som tyder på att Youpie kommer till Umåker nästa helg. Det vore fantastiskt kul att som uppfödare få se hästen under den största travhelgen på Umåker. Hoppas han kan få ett bra spår också... Anmälan imorgon!

Nu ska jag gnälla lite också. Tror inte att jag gnällt så mycket på sistone?

Jag läser Jenny J Karlssons gästkrönika i Travronden, "Karlsson klurar". Hon beklagar sig över gränsen som säger att lärlingar som vunnit över 50 lopp, inte längre får köra i alla lärlingslopp. Hon befarar att hon inte kommer att få köra i samma utsträckning i fortsättningen. Hon och många andra framgångsrika lärlingar känner sig motarbetade.

Visst kan jag förstå dem till viss del. Grunden till denna nya regel är att det finns de som "utnyttjat" systemet och inte velat ta steget att bli proffs. När regler utnyttjas, så kommer nya regler som ska korrigera dessa. Nu sattes gränsen vid 50 lopp. Rätt eller fel med exakt 50, tänker jag inte spekulera i. Jag tycker i att fall att Jenny J Karlsson visat att hon är en mycket skicklig kusk och i mina ögon är hon överkvalificerad att köra lärlingslopp, precis som andra skickliga lärlingar som Peter Ingves, Johan Untersteiner, Tony Wallin m.fl. De hävdar sig mer än väl i proffsloppen, vilket även deras resultat visar! En undersökning från STC visade att den nya (av lärlingar) kritiserade regeln inte fått så stor konsekvenser för de skickliga lärlingarna. Förhoppningsvis kommer det även fram nya skickliga lärlingar, dvs framtidens travsport!

Vi kan ta ett färskt exempel, idag körs det V75-finaler på Åby med Olympiatrav. Jenny J Karlsson kör två mycket hårt betrodda hästar inom V75, ingen av dessa startar i ett lärlingslopp. Det finns endast elva kuskar som kör fler V75-hästar än Jenny idag. Tänk på att det finns närmare 400 A-licensierade...varav de allra flesta inte ens får köra en V75-final under hela året. Jag är rätt säker att Jenny kommer att få styrningar även 2011...2012...2013...o.s.v. Johan Untersteiner kör tre hästar inom V75 idag, varav ingen startar i lärlingsloppet. Jag tror inte att Jenny och Johan utvecklas längre av att köra lärlingslopp, men det klart att det är kul för dem att få vinna dessa lopp. De får tack vare sin skicklighet också oftast chansen på de bästa hästarna i dessa lopp. Kom igen Jenny, jag tror hårt på dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar